120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Ja det visar att på denna punkt har båda länderna samma strategi.BirgitS skrev:
Vissa hävdar även att Norge skulle ha gjort lockdown men det verkar ju som vi har gjort det också om man ser till att vi stänger en hel del verksamhet.
Jag väntar med spänning på att få se en bild från Norge om att det är viktigt att hålla avstånd också.optimum skrev:
Kanske t o m tvätta händerna?
De har relativt samma regler som vi har enligt våra norska vänner.G gaidin skrev:
Dock verkar de infört det FÖRE smittspridningen tagit fart till skillnad mot Sverige som först gjort det när smittspridningen fått fäste. De verkar även ha bättre ordning på äldrevården och sluppit den skam vi har här där många äldre fick in smitta på sina boenden och avlidit.
Råd om att tvätta händerna och social distans är inget vi har hittat på själva i Sverige. Det är helt vanlig hantering av pandemier.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
I förhållande till samhällsspridningen har inte Sveriges smittspridning på äldreboendena varit värre än i övriga Norden. Gällande det har jag för mig att jag läste någonstans att Norge faktiskt är lite sämre. När det gäller Stockholm kan man notera att antalet fall på äldreboendena sjönk redan från början av december fast smittspridningen i Stockholm inte gjorde det.optimum skrev:
Jag var där igår. Skyltar kort sagt överallt men samma budskap som här: 2m avstånd, tvätta händerna etc. Samt att bära munskydd i alla affärer, frisörer o. dy. Till skillnad mot Sverige, så gör Norrmännen det också. I såväl Oslo som Sarpsborg har jag vandrat omkring en del på sistone, för att leta efter skillnader eller likheter med Sverige. I affärer bär i praktiken alla munskydd. Likaså hos frisörer, barer/restauranger (personalen), hotell, bilskolor, kollektivtrafiken. Ja, överallt där folk samlas innomhus. Såg även när polisen upplöste en olaglig demonstration i Oslo. Utanför "socialkontoret" stod en vakt och hindrade de som absolut inte måste gå in där. Man kan sammanfatta det med att Norrmännen gör som vi, fast på riktigt! Ingen Montesoripedagogik, där inte!G gaidin skrev:
Orsaken kan vara att den äldre generationen minns hur man beter sig i en krissituation. Något vi fredsskadade Svenskar, inte har en aning om vad det innebär.
Staffan
Lite som jag sagt då - det är inte fel på de svenska rekommendationerna och restriktionerna utan på folket som inte följer dem.Staffan2000 skrev:
Ja, initialt trodde nog både Fohm och Regeringen att ”svenskar gör som myndigheterna säger”, men de har nog fått revidera den uppfattningen. Vi har ju haft årtionden av skola som lärt ut en ideologi att ifrågasätta allt och tänka själv. Men många har ju otur när de tänker, som man säger...
Det är inte otur.B b8q skrev:
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
För att föra diskussionen i rätt tråd (inte nyhetstråden), så är jag lite osäker på vad som är bästa strategin med avseende på AZs vaccin och det tillfälliga stoppet.
Man kan såklart argumentera för att vid ett stoppande av vaccinationen så dör fler, därför ska man inte stoppa. Å andra sidan kan det dels skilja på vilka som dör och framförallt kanske man riskerar att folk inte vill vaccinera sig alls då de känner en osäkerhet. Hörde om en grupp som blivit kallade till vaccinering där man fick kontakta de och säga att det inte blev någon vaccinering den dagen pga stoppet. De var lite förvånade, men någon/några uttryckte också något i stil med "Vi visste inte vilket vaccin vi skulle få. Nu var det tydligen AZ och det vill vi inte ha".
Man kan såklart argumentera för att vid ett stoppande av vaccinationen så dör fler, därför ska man inte stoppa. Å andra sidan kan det dels skilja på vilka som dör och framförallt kanske man riskerar att folk inte vill vaccinera sig alls då de känner en osäkerhet. Hörde om en grupp som blivit kallade till vaccinering där man fick kontakta de och säga att det inte blev någon vaccinering den dagen pga stoppet. De var lite förvånade, men någon/några uttryckte också något i stil med "Vi visste inte vilket vaccin vi skulle få. Nu var det tydligen AZ och det vill vi inte ha".
Folk mår dåligt av att inte veta. Går folk och resonerar med sig själva ett tag så är risken att de tänker fel gaska stor, större chans att de tänker fel än rätt. Om man bara matas med negativ information så måste resultatet bli, -Jag vill inte dö, så jag tar inte AZN vaccinet, ja kanske inte något vaccin alls.Fairlane skrev:
För att föra diskussionen i rätt tråd (inte nyhetstråden), så är jag lite osäker på vad som är bästa strategin med avseende på AZs vaccin och det tillfälliga stoppet.
Men om man sätter det i relation till annat då?
Du har 10% chans att få en blodpropp någon gång under livet.
Folk som läggs in på sjukhus löper en statistisk säkerställd förhöjd risk för blodpropp. Därför har man undersökt möjligheten att ge blodförtunnande profylaktiskt, men det skulle ge ökad risk för blödningskomplikationer i stället.
Om jag får vaccin någorlunda tidigt (vilket iofs inte är så troligt), så funderar jag på att dra mitt strå till stacken för att få fler att vilja vaccinera sig. Detta genom att rapportera bieffekten "kraftigt ökad sexuell förmåga". Är vi tillräckligt många som gör det, borde vaccinationsviljan bli stor. 
Eller nått.