Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är alldeles utmärk att man kan ändra sig. Problemet är att alla dessa ändringar, är ett bevis på att vaccinet, långtifrån är färdigtestat ännu, utan testerna fortsätter nu på Kreter och Pleter. Undrar vad nästa ändring blir? Bara rödhåriga med nageltrång skall vaccineras?

Staffan
Det är ju så det alltid fungerat med vacciner.
Man kan inte ha en testgrupp med flera miljoner människor, ovanliga biverkningar syns inte i förberedande studier.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
[bild]
En rimlig fråga.
De flesta äldre vaccineras på vårdcentralerna och dit går det alldeles utmärkt att ringa precis som vanligt. Jag vet inte varför det klagas just på bokningen på de fyra vaccinationsmottagningarna som står för en mindre del av vaccineringarna (mindre än 20 %).

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är ju så det alltid fungerat med vacciner.
Man kan inte ha en testgrupp med flera miljoner människor, ovanliga biverkningar syns inte i förberedande studier.
Nä, men Staffan kanske inte vill ta något läkemedel alls innan det använts några år :thinking:

D
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta äldre vaccineras på vårdcentralerna och dit går det alldeles utmärkt att ringa precis som vanligt. Jag vet inte varför det klagas just på bokningen på de fyra vaccinationsmottagningarna som står för en mindre del av vaccineringarna (mindre än 20 %).
Det är väl för att bokningsförfarandet upplevs som dåligt anpassat för målgruppen?

H hapazard skrev:
Nä, men Staffan kanske inte vill ta något läkemedel alls innan det använts några år :thinking:
Många resonerar ju så och det är inget fel i det tycker jag men man för ändå på något sätt värdera risken med vaccinet mot risken att insjukna i Covid och allt vad det kan dra med sig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Det är väl för att bokningsförfarandet upplevs som dåligt anpassat för målgruppen?
Det må så vara men det finns ju då alternativet att vaccinera sig på vårdcentralen dit det går bra att ringa.

De här fyra mottagningarna var ju inte planerade att användas för äldre över huvud taget utan möjligheten uppstod därför att det plötsligt blev stopp av dels vaccinering av omsorgs- och vårdpersonal och dels vaccinering med Astra Zenecas vaccin följt av att AZ-vaccinet släpptes för äldre så då satt man på ett lager av vaccin som man ville få ut fort kombinerat med tomma mottagningar upphandlade för personal. Två flugor i en smäll, vilket jag ju tycker är bättre än alternativet att låta vaccinet gå ut via vårdcentralerna under något längre tid, även om inte alla i åldersgruppen kan utnyttja de särskilda mottagningarna.

Tillägg:
Under Stockholms presskonferens idag så sas det att alla tider för den här veckan på de fyra mottagningarna är uppbokade så de har ju gått åt i alla fall.

Redigerat:
Jan-Albert om varför vi fick så många smittade i våras och hur hösten kunde ha blivit bättre.

""Borde ha agerat tidigare
Enligt både henne och Jan Albert, professor i smittskydd vid KI, beror vårens höga siffror på att man var sen med åtgärderna.

– Man var sen på bollen. Vi hade inte riktigt en medvetenhet om att det här var på gång. Framför allt runt sportlovet i Stockholm, säger Jan Albert.

Man kunde bland annat ha haft karantän på inresande till Sverige, enligt Albert och Modig. Albert anser att Folkhälsomyndigheten inte tog höjd för att viruset skulle komma till Sverige i tillräckligt stor utsträckning.

– Varje vecka som vi hade skjutit på det hade vi vunnit mycket på.""

https://www.expressen.se/nyheter/jan-albert-sverige-var-for-langsamma-i-hostas/

Ulltand Ulltand skrev:
Jan-Albert om varför vi fick så många smittade i våras och hur hösten kunde ha blivit bättre.

""Borde ha agerat tidigare
Enligt både henne och Jan Albert, professor i smittskydd vid KI, beror vårens höga siffror på att man var sen med åtgärderna.

– Man var sen på bollen. Vi hade inte riktigt en medvetenhet om att det här var på gång. Framför allt runt sportlovet i Stockholm, säger Jan Albert.

Man kunde bland annat ha haft karantän på inresande till Sverige, enligt Albert och Modig. Albert anser att Folkhälsomyndigheten inte tog höjd för att viruset skulle komma till Sverige i tillräckligt stor utsträckning.

– Varje vecka som vi hade skjutit på det hade vi vunnit mycket på.""

[länk]

Vad är den egentliga meningen med att länka till det här?

• Haha
djac
  • Laddar…
Det borde vara dags att diskutera hur vi tar bort rekommendationer och vad som är en rimlig förlust i liv eller sjuka! Det finns inget som talar för att c19 kommer försvinna, så någonstans måste vi komma överens med oss själva vad är en förlust som samhället kan tåla.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Det borde vara dags att diskutera hur vi tar bort rekommendationer och vad som är en rimlig förlust i liv eller sjuka! Det finns inget som talar för att c19 kommer försvinna, så någonstans måste vi komma överens med oss själva vad är en förlust som samhället kan tåla.
Det har nog mycket med belastningen på sjukvården att göra. Den måste ner så att vårdskulden kan betas av så att folk inte dör av annat.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Svårt, men en förlust som JORDEN kan tåla borde väl vara sådär 75% av svenskarna, med tanke på att vi (svenskar) lever som om vi hade 4 jordklot...
https://www.wwf.se/klimat/ekologiska-fotavtryck/sa-beraknar-man/

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Apropå det här med om Sverige är jämförbart med Norge eller ej, så har ju Norge i dagarna tittat på hur man hanterat pandemin där.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VqJ7pW/norges-och-sveriges-strategier-jamforda--sverige-doms-ut

Man noterar bland annat några viktiga skillnader:
Text med punkter som jämför äldreomsorgen i Norge och Sverige, inklusive läkartid och personal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är dock personligen inte övertygad om att det blir bättre om politiker får styra över experterna, inte heller att det vore bättre att lämpa över sjukvårdsansvaret från regionerna till kommunerna (då skulle vi ha 290 olika varianter istället för 13), och vi vet ju att kommuner gärna sparar in pengar på allt.
Jag skulle hellre se ett statligt ansvar för sjukvård och äldreomsorg, liksom en statlig skyldighet att hålla ett visst beredskapslager.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag är dock personligen inte övertygad om att det blir bättre om politiker får styra över experterna,
Det skulle ju vara rätt häpnadsväckande, konsekvensen skulle ju bli att all vidareutbildning efter grundläggande gymnasium är bortkastad. Personligen väljer jag alla dagar i veckan att leva i ett land som INTE har ministerstyre, Danmark och Norge är för mig (realistiska) avskräckande exempel på hur illa det kan gå i ett land.

De brister som har blottlagts av pandemin är ju för övrigt alla skapade av politiker och deras klåfingrighet, skulle mer av det ge bättre utfall, ROFLMAO.

I Sverige fallerar ju område efter område i takt med att dessa faller offer för politikers intresse.

Sen om detta har haft någon effekt på Coronautfallet eller ej låter jag andra svara på, jag tror inte det.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
inte heller att det vore bättre att lämpa över sjukvårdsansvaret från regionerna till kommunerna (då skulle vi ha 290 olika varianter istället för 13)
det har vi redan i praktiken det är ansvariga sjuksköterskan som är anställda av kommunen avgör om det behövs ringa efter regionens läkare

201209 Ansvarsfördelning särskilda boenden för äldre (ivo.se)
antal regioner 21 st

BirgitS
Ännu ett tecken på hur tidigt covid kom till Sverige och mer explicit till miljonprogramsområdena i Stockholm. Allmänläkaren Karin Buchanan på Akalla vårdcentral intervjuas.
I februari 2020 började sjuksköterskorna berätta för henne om ett nytt fenomen hos flera av deras patienter.
– De sa ”det är så konstigt, det är många som ringer och säger att de förlorat lukt och smak”.
https://www.dn.se/sthlm/efter-vaccinsprutorna-atervander-vardagen/

Så i februari var det så pass spritt att det märks på vårdcentralens förfrågningar. Då hade det inte hjälpt att införa någon sorts karantän för de som varit utomlands när sportlovet tog slut i månadsskiftet februari/mars.

Dessutom:
Hon är upprörd över att diskussionen kring smittspridningen i Järvaområdet ofta handlar om folks förmåga att förstå vad som pågår.
– Man pratar om att människor inte fått rätt information på rätt språk. Det känns som ett hån mot vår befolkning. Jag lovar att det inte var någon som inte hade hört talas om covid-19 och jag upplever att människor häromkring var mycket mer försiktiga än någon annanstans.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.