Redan tidigt sade ju många att det bästa länderna kan göra är ”Testa, testa, testa”.
Särskilt viktigt verkar det ju vara, eftersom så många verkar drabbas så lindrigt, i många fall nästan helt utan symptom.

Vi har alltså troligen mängder av smittade som går runt och tror att de är friska, så de åker till jobb, skola och fritidsaktiviteter som vanligt. Även om de försöker hålla avstånd och använda munskydd, är det tillräckligt många som misslyckas.

En sak jag tycker Sverige gjort dåligt är testningen. Man borde inte behöva boka in testning, utan det borde krylla av drive-by och drop-in testningsstationer, så att alla enkelt kan testa sig i förbifarten. Då VET man om man bör isolera sig.
Visst, det skulle behövas stora resurser - men det behöver sjukvården och samhället nu också.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rop-in-provtagning-covid-19-startad-i-tensta/

Detta är ett steg i rätt riktning, men för lite.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Frågan är bara vilken värdering man lägger i ordet. Betyder ”gubbe” att man är gammal, vis och erfaren, och därmed väl värd att lyssna på och ta råd av, eller ska man tolka det som ”senil, och hänger inte med”?
Det är väl givet?
Tycker "gubben" som jag är han gammal, vis och erfaren och därmed värd att lyssna på och ta råd av.
Tycker "gubben" inte som jag så är han "senil" och hänger inte med.
:cool:

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Man borde inte behöva boka in testning, utan det borde krylla av drive-by och drop-in testningsstationer, så att alla enkelt kan testa sig i förbifarten.
Man fick ju vissa problem i höstas när folk testade sig onsdag/torsdag fick besked torsdag/fredag och tog det negativa beskedet som ett fripass för att kunna festa hela helgen, och upprepade det varje vecka. Bara för att man inte hade tillräckligt med virus i halsen på onsdag/torsdag så är det inget som säger att man inte har det under helgen.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Man fick ju vissa problem i höstas när folk testade sig onsdag/torsdag fick besked torsdag/fredag och tog det negativa beskedet som ett fripass för att kunna festa hela helgen, och upprepade det varje vecka. Bara för att man inte hade tillräckligt med virus i halsen på onsdag/torsdag så är det inget som säger att man inte har det under helgen.
Jag har inget emot testning, det är ju en fråga man ställer, men om man inte använder svaret, eller använder det fel, så kanske man inte behöver ställa frågan.

Jag minns en intervju med FHM i Danmark, när de testade som mest, och de sa att de hade verkligen inget ut av det för de kunde inte ta hand om svaren.

För mig ska men testa så mycket som man kan hantera och se något positivt av, resten är ju rena vaskningar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har inget emot testning, det är ju en fråga man ställer, men om man inte använder svaret, eller använder det fel, så kanske man inte behöver ställa frågan.

Jag minns en intervju med FHM i Danmark, när de testade som mest, och de sa att de hade verkligen inget ut av det för de kunde inte ta hand om svaren.

För mig ska men testa så mycket som man kan hantera och se något positivt av, resten är ju rena vaskningar.
För mig är testningen främst för att individer som visar sig bära på smittan ska bli medvetna om det och isolera sig, så att man minskar smittspridningen. För som sagt. hälften av alla människor därute är dummare än genomsnittet - jag tror att många gör som Fohm sagt från början - "stanna hemma om du har symptom" (och knappt det - vissa går ju bevisligen till jobbet tydligt sjuka för att de inte har råd att stanna hemma). Men man kan ju inte säga "alla ska stanna hemma", då skulle samhället stanna. Det man skulle behöva säga är "stanna hemma och isolera dig om du har symptom ELLER testat positivt" - men då måste folk enkelt kunna testa sig, ofta.

Eftersom detta är en önskningstråd (en del önskar ju att vi haft kunskap, resurser mm redan i början), så kan jag ju önska att vi hade en testbuss på varje torg och att alla som testade sig fick en trisslott i näven som belöning, en gång i veckan. Orimligt? Ja, kanske, men det är något åt det hållet man skulle behöva gå, om man nu inte föredrar en militärdiktatur där man kan låsa in alla vid behov.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Viktigt att vi håller i strategin mot sjukfrånvaron efter detta. Som artikeln beskriver så är det ett hot mot folkhälsan att låta sjukskrivningarna sticka iväg:

[länk]
Jag kan hålla med till viss del, svårt ämne för vi har en sorglig historia och många systemfel. Att folk ska uppmuntras att gå tillbaks till arbete så fort det går är jag helt övertygad om men idag funkar det inte för de som mer komplext sjuka än ett benbrott.

Du har fall där både landets och världens bästa inom en diciplin är överrens om patientens tillstånd och behov men där en clown (sk försäkringsläkare), som är absolut minst kompetenta i hela diskussionen, gör en annan bedömning, och denna gäller då och hen har sista ordet. Hade det inte varit ett statligt system hade dessa huvudlösa behandlingar kunnat överklagats på ett rättssäkert sätt och försäkringskassan hade förlorat 99% av dem.

Nej, jag förordar inte ett privat system, men att det vi betalar till ska funka rimligt, åt bägge hållen.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar inte posta filmklipp, men gör ett undantag. Artikeln innehåller text + filmklipp.
7 Things People With Long Covid Really Want You To Know, HuffingtonPost

Fairlane
Är det någon som sett statistik för långtids-covid i olika länder?

BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som sett statistik för långtids-covid i olika länder?
Det finns en särskild tråd om långtidscovid: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/
Jag har inte sett till någon bra statistik och betydelsen av ordet varierar, typ hur lång tid, vilka symtom ska räknas. TT har hämtat en del info från Försäkringskassan som presenteras idag i många media t.ex. här: https://www.na.se/artikel/hundratals-covidsjuka-nu-sjukskrivna-ett-ar
Det exakta antalet som drabbats är det ingen som vet säkert. Men enligt nya siffror från Försäkringskassan rör det sig om åtminstone 4 600 personer som varit sjukskriva för covid-19 i minst tre månader.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
I Sarpsborg (Norge) Är bion stängd.

Meddelande på dörr som informerar om tillfällig stängning av biograf i Sarpsborg, Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Sarpsborg (Norge) Är bion stängd.

[bild]

Ola
Och vad ville du säga med det?

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad ville du säga med det?
Tja. En liten observation från utlandet.

Staffan

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tja. En liten observation från utlandet.

Staffan
Okej, att det är likadant i Norge som i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.