• Ledsen
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ingen aning om denna redan är postad, om så, kan ni ju bara hoppa över ... ;)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Violina och 12 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen aning om denna redan är postad, om så, kan ni ju bara hoppa över ... ;)
[media]
Helt underbart!

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Om vaccinupphandlingen (känsliga läsare varnas, P-varning på källan ).
How Europe fell behind on vaccines,
The EU secured some of the lowest prices in the world. At what cost?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om vaccinupphandlingen (känsliga läsare varnas, P-varning på källan ).
How Europe fell behind on vaccines,
The EU secured some of the lowest prices in the world. At what cost?
Läste något om detta tidigare. Samtidigt som EU förhandlade om lägsta tänkbara pris valde andra att "betala bra för en stor leverans"

Men som hobbypolitiker har det ju inget värde att påpeka detta. Proffsen i Bryssel vet så klart bäst.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men som hobbypolitiker har det ju inget värde att påpeka detta. Proffsen i Bryssel vet så klart bäst.
Visste inte att du blivit politiskt aktiv - grattis!

• Älska
djac
  • Laddar…
Fairlane
Angående Uppsalas strategi att personer som har haft ett positivt PCR-test endast får en dos vaccin och först tidigast 6 månader efter. Jag funderar på om det kommer påverka folks villighet att testa sig. Säg en person som ser framför sig att vaccineras i april-maj och som känner sig lite hängig.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Angående Uppsalas strategi att personer som har haft ett positivt PCR-test endast får en dos vaccin och först tidigast 6 månader efter. Jag funderar på om det kommer påverka folks villighet att testa sig. Säg en person som ser framför sig att vaccineras i april-maj och som känner sig lite hängig.
Ja, det är nog uppenbart att om man verkligen vill ha vaccinet trots genomgången infektion kommer man undvika att testa sig. Testar man positiv åker man på ytterligare restriktioner för familjen vilket också drar ner viljan att testa.

Jag vet flera som undvikit att testa sig när de var sjuka pga vad ett positivt test medför och istället testat sig för antikroppar efteråt för att få bekräftat att man hade Covid. Nu kanske folk struntar i antikroppstester också för att se till att få vaccin ifall antikroppar också blir ett hinder för vaccin.

Personligen ser jag inget problem med att vänta med vaccin om man har antikroppar efter genomgången infektion. Ju mer tiden går desto mer kunskap om biverkningar kommer finnas, större chans att få välja vaccin om man vill det osv. Smolket i bägaren är om inte bekräftade antikroppar från genomgången infektion duger för respass och liknande, men så verkar inte fallet (ännu).

Redigerat av moderator:
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan också vara precis tvärs om, att de, likt jag själv, som är tveksamma till vaccinet överhuvudtaget, finner det mindre oroande att få en dos av något som ena stunden skall ges till de under 65, sedan inte alls, för att därefter bara ges till de över 65 (eller hur det nu var?), än två eller tre doser.
Själv tror jag efter lite eget efterforskande, att vaccinmotståndet, är betydligt större än vad som officiellt anges.

Staffan

P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan också vara precis tvärs om, att de, likt jag själv, som är tveksamma till vaccinet överhuvudtaget, finner det mindre oroande att få en dos av något som ena stunden skall ges till de under 65, sedan inte alls, för att därefter bara ges till de över 65 (eller hur det nu var?), än två eller tre doser.
Själv tror jag efter lite eget efterforskande, att vaccinmotståndet, är betydligt större än vad som officiellt anges.

Staffan
Ja, det kanske inte varit tillräckligt tydligt att det faktiskt är positivt att man ändrat vaccineringen beroende på den kunskap som kommit fram med tiden.

Alternativet att mörka konsekvenser och biverkningar för att bibehålla enkel kommunikation och vaccinationsstrategi för att göra det enkelt för de som inte orkar eller inte klarar av att ta till sig information känns inte speciellt vettigt för ett land som Sverige. Det känns mer som något som Ryssland eller Kina pysslar med.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Jag vet flera som undvikit att testa sig när de var sjuka pga vad ett positivt test medför och istället testat sig för antikroppar efteråt för att få bekräftat att man hade Covid. Nu kanske folk struntar i antikroppstester också för att se till att få vaccin ifall antikroppar också blir ett hinder för vaccin.

Personligen ser jag inget problem med att vänta med vaccin om man har antikroppar efter genomgången infektion. Ju mer tiden går desto mer kunskap om biverkningar kommer finnas, större chans att få välja vaccin om man vill det osv. Smolket i bägaren är om inte bekräftade antikroppar från genomgången infektion duger för respass och liknande, men så verkar inte fallet (ännu).
Flera regioner har dragit in de gratis antikroppstesterna eftersom det anses att det för samhället inte är viktigt längre när nu alla kan och ska PCR-testa sig.

Får inte folk dåligt samvete av att låta familjen gå omkring och smitta andra som kan hamna på sjukhus eller avlida?
Med den brittiska varianten smittar man ju i två dygn innan symtomen kommer.

BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Uppsala backar nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/region-uppsala-backar-fran-nya-vaccinregler
Men det finns också ett värde i att man gör lika i olika regioner, säger Mikael Köhler.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Flera regioner har dragit in de gratis antikroppstesterna eftersom det anses att det för samhället inte är viktigt längre när nu alla kan och ska PCR-testa sig.

Får inte folk dåligt samvete av att låta familjen gå omkring och smitta andra som kan hamna på sjukhus eller avlida?
Med den brittiska varianten smittar man ju i två dygn innan symtomen kommer.
Det är såvitt jag vet ett känt problem över hela världen att folk undviker och ljuger i smittspårning.

Mest har det väl handlat om att folk inte kan låta bli att gå till sina jobb för då får man inte mat på bordet eller att man inte vill att andra vänner eller familjer ska riskera drabbas av konsekvenserna.

Det var mycket snack om det tidigt kring hur effektivt ”test, trace, isolate” är i verkligheten när ”ändå alla ljuger”.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Ja, det kanske inte varit tillräckligt tydligt att det faktiskt är positivt att man ändrat vaccineringen beroende på den kunskap som kommit fram med tiden.
Det är alldeles utmärk att man kan ändra sig. Problemet är att alla dessa ändringar, är ett bevis på att vaccinet, långtifrån är färdigtestat ännu, utan testerna fortsätter nu på Kreter och Pleter. Undrar vad nästa ändring blir? Bara rödhåriga med nageltrång skall vaccineras?

Staffan

D
Skärmdump av tweet där Agnes Wold ställer en fråga om upphandling av vaccinationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rimlig fråga.

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.