120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Som flera skrivit så har vi redan GB mutationen här och den sprider sig. Men vad gör vi åt det?
Svar inget mer än tvätta händerna, social distans, jobba hemma osv. Precis som det vi gjort hela tiden.
Jo det hjälper mot snällare varianten men inte mot en mer smittsam.
Vi har stängt till gränserna något men hjälper inte mot GB varianten som redan finns här.
Även om många sköter sig bra nu under sportlovsveckorna kommer det finnas tillräckligt många som inte gör det och då kommer smittspridningen ta rejäl fart.
Men jag vet att det är svårt då vår "verktygslåda" mot smittspridning är rätt så svag.
Jag tror en större kampanj behövs för att få ut mer medvetenhet om läget och att ingen slappnar av för det är inte över ännu. Troligen blir det rejält värre.
Svar inget mer än tvätta händerna, social distans, jobba hemma osv. Precis som det vi gjort hela tiden.
Jo det hjälper mot snällare varianten men inte mot en mer smittsam.
Vi har stängt till gränserna något men hjälper inte mot GB varianten som redan finns här.
Även om många sköter sig bra nu under sportlovsveckorna kommer det finnas tillräckligt många som inte gör det och då kommer smittspridningen ta rejäl fart.
Men jag vet att det är svårt då vår "verktygslåda" mot smittspridning är rätt så svag.
Jag tror en större kampanj behövs för att få ut mer medvetenhet om läget och att ingen slappnar av för det är inte över ännu. Troligen blir det rejält värre.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nasofarynxtest gör man inte själv, åtminstone inte i Sverige nuförtiden. Och ja, det irriterar patienten. Ordentligt. Så som hemtest fungerar det inte så bra. Lyckligtvis har egenprovtagningen utvecklats en hel del sedan det här drog igång.E El-Löken66 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Precis och smittskyddslagen ger ju smittskyddsläkaren (?) rätt att stänga av ett litet område, typ kvarter, vid stor fara just där.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Jag vet!
Vi bygger en mur!

Vi bygger en mur!
BirgitS skrev:
Det handlar naturligtvis inte att ha en gränskontroll som är 100 % säker.
Med ett tydligt förbud +straff och kontroller där människor normal tar sig över når man + 99%
Vad tänker ni? Ska vi ha fjälljägarförrband i norr och kustjägare som i söder så att ingen dansk simmar över sundet. Jösses!
Antingen ser man till att gränserna är STÄNGDA eller så skiter man i att.Ulltand skrev:
Stockholm ligger efter i vaccinering sägs det. Men alla regioner har fått lika antal doser per capita?
Jag är dåligt påläst här så se det som en frågeställning? Inte har vi väl en massa vaccin liggande i Stockholm?
Kan det vara så att man vaccinerar alldeles för många vårdpersonal istället för gamlingar?
Det är ju rimligt att några utvalda grupp inom vården (IVA AKuten) får vaccin tidigt imo men kan det vara detta som ballat ur här i 08?
Jag är dåligt påläst här så se det som en frågeställning? Inte har vi väl en massa vaccin liggande i Stockholm?
Kan det vara så att man vaccinerar alldeles för många vårdpersonal istället för gamlingar?
Det är ju rimligt att några utvalda grupp inom vården (IVA AKuten) får vaccin tidigt imo men kan det vara detta som ballat ur här i 08?