optimum
Som flera skrivit så har vi redan GB mutationen här och den sprider sig. Men vad gör vi åt det?
Svar inget mer än tvätta händerna, social distans, jobba hemma osv. Precis som det vi gjort hela tiden.
Jo det hjälper mot snällare varianten men inte mot en mer smittsam.

Vi har stängt till gränserna något men hjälper inte mot GB varianten som redan finns här.
Även om många sköter sig bra nu under sportlovsveckorna kommer det finnas tillräckligt många som inte gör det och då kommer smittspridningen ta rejäl fart.

Men jag vet att det är svårt då vår "verktygslåda" mot smittspridning är rätt så svag.
Jag tror en större kampanj behövs för att få ut mer medvetenhet om läget och att ingen slappnar av för det är inte över ännu. Troligen blir det rejält värre.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte så man jobbar med en stängd gräns.

Men vill man inte att skall fungera så kommer heller inte att göra det.
Hur jobbar man med en stängd gräns då?

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om utbildad personal utför testet eller?
Tar alla djupt nog, detta är något som irriterar patienten?
Kan en gymnasieutbildad undersköterska utan erfarenhet klara detta?
Nasofarynxtest gör man inte själv, åtminstone inte i Sverige nuförtiden. Och ja, det irriterar patienten. Ordentligt. Så som hemtest fungerar det inte så bra. Lyckligtvis har egenprovtagningen utvecklats en hel del sedan det här drog igång.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Polisen skulle ju få hjälp av militären med satt hålla gränsen mot Norge stängd, men kanske Ulltand istället menar att man kan nöja sig med att säga att det är förbjudet att passera, kanske utfärda en rekommendation? ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Visst, och grundlagen ställer nog till det här också:

”8 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna detta. Lag (1976:871).”
Precis och smittskyddslagen ger ju smittskyddsläkaren (?) rätt att stänga av ett litet område, typ kvarter, vid stor fara just där.

BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Polisen skulle ju få hjälp av militären med satt hålla gränsen mot Norge stängd,
militären får inte ingripa utan bara observera. inte mycket till hjälp

Jag vet!

Vi bygger en mur!

:confused:

• Haha
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
D
S skogaliten skrev:
Jag vet!

Vi bygger en mur!

..och spräng bron!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fairlane
S skogaliten skrev:
Jag vet!

Vi bygger en mur!

Perfekt! Och Norge får betala. :cool:

• Haha
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Det handlar naturligtvis inte att ha en gränskontroll som är 100 % säker.

Med ett tydligt förbud +straff och kontroller där människor normal tar sig över når man + 99%

Vad tänker ni? Ska vi ha fjälljägarförrband i norr och kustjägare som i söder så att ingen dansk simmar över sundet. Jösses!

Ulltand Ulltand skrev:
Det handlar naturligtvis inte att ha en gränskontroll som är 100 % säker.

Med ett tydligt förbud +straff och kontroller där människor normal tar sig över når man + 99%

Vad tänker ni? Ska vi ha fjälljägarförrband i norr och kustjägare som i söder så att ingen dansk simmar över. Jösses.
Antingen ser man till att gränserna är STÄNGDA eller så skiter man i att.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Antingen ser man till att gränserna är STÄNGDA eller så skiter man i att.
Jag antar att du är ironisk.

Men precis det är poängen. Man stoppar 99 % lätt vilket ger ett 99% bättre läge.

Stockholm ligger efter i vaccinering sägs det. Men alla regioner har fått lika antal doser per capita?

Jag är dåligt påläst här så se det som en frågeställning? Inte har vi väl en massa vaccin liggande i Stockholm?

Kan det vara så att man vaccinerar alldeles för många vårdpersonal istället för gamlingar?

Det är ju rimligt att några utvalda grupp inom vården (IVA AKuten) får vaccin tidigt imo men kan det vara detta som ballat ur här i 08?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag antar att du är ironisk.

Men precis det är poängen. Man stoppar 99 % lätt vilket ger ett 99% bättre läge.
Lite samma sak som med de andra rekommendationerna, 99% håller avstånd och som har munskydd i kollektivtrafiken räcker långt. Det är inte värt att jaga den sista procenten.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.