BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
De som inte gjorde värnplikt var de som var sjuka, de som vägrade av religiösa skäl, de som hade försörjnings ansvar för sin familj mm. Det var inte ett obetydligt antal.
Enligt tillgänglig statistik (SCB) som finns redovisad i följande rapport skriven 2020 av Mattias Lindgren, dr. i ekonomisk historia vid Stockholms universitet, så var det vid valet 1921 ung. 3000 män som inte hade rösträtt av det skälet.
https://libris.kb.se/bib/t6rq0j3lrpjr7q67?tab1=vers

Så här såg det ut i valen 1921 - 1990:

Graf över personer uteslutna från rösträtt i Sverige 1921–1990; kategorierna "Fattigvård", "Omyndigförklarad", "Straffad" och "Värnplikt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt tillgänglig statistik (SCB) som finns redovisad i följande rapport skriven 2020 av Mattias Lindgren, dr. i ekonomisk historia vid Stockholms universitet, så var det vid valet 1921 ung. 3000 män som inte hade rösträtt av det skälet.
[länk]

Så här såg det ut i valen 1921 - 1990:

[bild]
Min poäng var bara att fler kvinnor än män hade rösträtt 2021.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Min poäng var bara att fler kvinnor än män hade rösträtt 2021.
Det kan jag inte se något om i det inlägg jag besvarade.

Och den uppgiften hittar du var?
Det går ju inte att säga att det blir fler kvinnor än män bara därför att kvinnor inte undantas därför att de har vägrat göra lumpen. Det fanns ju andra skäl för att undantas, t.ex. boende på ålderdomshem och eftersom kvinnor levde längre än män så kan det ju ha varit fler kvinnor än män på ålderdomshemmen, och omyndigförklarande (vanligare att kvinnor anses psykiskt sjuka än män?).

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan jag inte se något om i det inlägg jag besvarade.

Och den uppgiften hittar du var?
Det går ju inte att säga att det blir fler kvinnor än män bara därför att kvinnor inte undantas därför att de har vägrat göra lumpen. Det fanns ju andra skäl för att undantas, t.ex. boende på ålderdomshem och eftersom kvinnor levde längre än män så kan det ju ha varit fler kvinnor än män på ålderdomshemmen, och omyndigförklarande (vanligare att kvinnor anses psykiskt sjuka än män?).
Fler män än kvinnor dömdes för brott. Kvinnor levde längre. Fler män än kvinnor gick i personlig konkurs. Det var dock fler kvinnor än män i fattigvården. Men när jag gräver i detta så verkar det ändå som att det var fler kvinnor som hade rösträtt än vad det var män som hade rösträtt. Jag frågade Google Gemini om detta också och den håller med mig i frågan.

Jag tycker att det är en intressant detalj, men inte mer än så. Något att nämna på nästa kalas för att få en diskussion kanske?

P
K karlmb skrev:
Jo, kanske men den reflekterar ju bara vad man redan kommit överens om på högre ort.
Givetvis. så är det ju med mycket av riksdagsarbetet. Även när alla vet att regeringspartierna kommer att vinna en omröstning så hålls omröstningen.

Jag undrade bara hur jag skulle tolka påståendet i #174: Är man överens i utskotten så tas inte ens frågan upp för omröstning i Riksdagen.
Jag undrar alltså om riksdagsutskotten kan fatta riksdagsbeslut utan ett beslut i plenum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.