26 242 läst ·
185 svar
26k läst
185 svar
Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Enligt tillgänglig statistik (SCB) som finns redovisad i följande rapport skriven 2020 av Mattias Lindgren, dr. i ekonomisk historia vid Stockholms universitet, så var det vid valet 1921 ung. 3000 män som inte hade rösträtt av det skälet.pacman42 skrev:
https://libris.kb.se/bib/t6rq0j3lrpjr7q67?tab1=vers
Så här såg det ut i valen 1921 - 1990:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min poäng var bara att fler kvinnor än män hade rösträtt 2021.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Det kan jag inte se något om i det inlägg jag besvarade.pacman42 skrev:
Och den uppgiften hittar du var?
Det går ju inte att säga att det blir fler kvinnor än män bara därför att kvinnor inte undantas därför att de har vägrat göra lumpen. Det fanns ju andra skäl för att undantas, t.ex. boende på ålderdomshem och eftersom kvinnor levde längre än män så kan det ju ha varit fler kvinnor än män på ålderdomshemmen, och omyndigförklarande (vanligare att kvinnor anses psykiskt sjuka än män?).
Fler män än kvinnor dömdes för brott. Kvinnor levde längre. Fler män än kvinnor gick i personlig konkurs. Det var dock fler kvinnor än män i fattigvården. Men när jag gräver i detta så verkar det ändå som att det var fler kvinnor som hade rösträtt än vad det var män som hade rösträtt. Jag frågade Google Gemini om detta också och den håller med mig i frågan.BirgitS skrev:
Det kan jag inte se något om i det inlägg jag besvarade.
Och den uppgiften hittar du var?
Det går ju inte att säga att det blir fler kvinnor än män bara därför att kvinnor inte undantas därför att de har vägrat göra lumpen. Det fanns ju andra skäl för att undantas, t.ex. boende på ålderdomshem och eftersom kvinnor levde längre än män så kan det ju ha varit fler kvinnor än män på ålderdomshemmen, och omyndigförklarande (vanligare att kvinnor anses psykiskt sjuka än män?).
Jag tycker att det är en intressant detalj, men inte mer än så. Något att nämna på nästa kalas för att få en diskussion kanske?
Givetvis. så är det ju med mycket av riksdagsarbetet. Även när alla vet att regeringspartierna kommer att vinna en omröstning så hålls omröstningen.K karlmb skrev:
Jag undrade bara hur jag skulle tolka påståendet i #174: Är man överens i utskotten så tas inte ens frågan upp för omröstning i Riksdagen.
Jag undrar alltså om riksdagsutskotten kan fatta riksdagsbeslut utan ett beslut i plenum.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Jag har flyttat en lång sidodiskussion om SKR och offentlighetsprincipen till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/skr-och-offentlighetsprincipen.565661/
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sveriges elområden kan förändras
Artikelkommentarer -
Sveriges bästa och sämsta kommuner att bo i 2024 - topplistor
Artikelkommentarer -
Vilken kommun vinner Sveriges Arkitekters planpris?
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska mot förslag på förenklade byggregler
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska till politiker som lägger sig i arkitektur
Artikelkommentarer