26 252 läst ·
185 svar
26k läst
185 svar
Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder
"The black flag comes in many colors" som det står i the Anarchist Handbook av Michael Malice. Det finns både de som tycker att först river vi överhögheten och sedan etablerar vi en ny. Och så finns det sådana som jag som bara vill det förra.P pmd skrev:
1874 var det 48 år kvar till att allmän rösträtt införde i Sverige …K karlmb skrev:
(Eller 75 år, eller 118 år, beroende på hur man definierar "allmän rösträtt").
Redigerat:
Kvinnorna fick allmän rösträtt före männen. Männen var tvungen att göra militärtjänst för att få rösträtt. Men det ordnade upp sig några år efter kvinnornas rösträtt.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
1 årN Nilsson i Boda skrev:
Men rätt stor skillnad mellan att hälften av de vuxna inte fick rösta och några få tusen värnpliktsvägrare. Men ända fram till 1945 fanns det regler om att man inte skulle ha varit försatt i konkurs, behöva fattigvård (bo på åldersdomshem) etc.
De som inte gjorde värnplikt var de som var sjuka, de som vägrade av religiösa skäl, de som hade försörjnings ansvar för sin familj mm. Det var inte ett obetydligt antal.BirgitS skrev:
Ok, inte ett svar på frågan men du kanske kan berätta varför just nuvarande ordning är perfekt och inte det som gällde för 100 år sedan. Eller 200 år sedan. Eller om 50 år.makhno_ skrev:
Ja, absolut. Visst finns det trevliga platser och mindre trevliga platser. Min upplevelse är att villaområden som är gamla sommarstugeområden är väldigt charmiga i sitt myller. Eller egnahemsområden från 30-talet där man har väl tilltagna parker och planerade gångstråk mellan gatorna. Eller innerstaden. Eller en rad andra ställen. Väldigt få områden byggda efter 60-talet dock. De är oftast antingen miljonprogramsbetong eller, som nu på senare tid, områden där man flitigt utnyttjat Ctrl-C, Ctrl-V och alla hus ser likadana ut förutom färgen. De områdena är rätt vidriga.makhno_ skrev:
Personligen bor jag i ett kedjehus från 60-talet. Väldigt trevligt. I huvudsak välplanerat område.
"Man"... Hej halmgubbe. Jag tänker absolut på hur vacker bebyggelse kan vara. Vi ser allt som oftast exempel på motsatsen idag. Bäst blir det, i mitt tycke, med lite större tomter och rimligt fri form på husen. Men det är mitt tycke det. Andra kanske gillar Ctrl-C,Ctrl-V.makhno_ skrev:
Om man sitter i ett perifiert villaområde eller på en plats där villatomter under lång tid styckats av ur ängar och skog kanske man inte tänker så mycket på hur vacker bebyggelse kan vara. Villan ses som en egen bubbla där man skall leva sitt liv efter man kört in i garaget. Om man besökt äldre stadsnära villaområden borde man veta att miljön där ofta är väldigt trevlig. Kvaliteterna kommer ur principerna för bebyggelsen. Försvinner reglerna för bygglov etc försvinner platsens kvaliteter.
Varför skulle platsens kvaliteter försvinna bara för att reglerna för bygglov försvinner? Är det någon som ens argumenterat för att reglerna ska försvinna? Som jag sa tidigare, vissa saker är helt naturligt att kommunen beslutar om, som formen på fastigheterna och deras storlek, gators placering, maxhöjd (i någon mån), närhet till gräns och liknande. Annat ser jag inte så stor vits med att kommunen bestämmer.
Det får väl vara din åsikt det. Att du tycker att platsen var rätt vacker men att du nu tycker att den är väldigt skräpig.makhno_ skrev:
Under sommaren har jag varit "hemma" där jag växte upp. Det är lantligt med hus längs vägar, inte villakvarter. En rätt okänslig miljö med hus från många olika decennier från traditionella gårdar via egnahem till fabriksvillor. De senaste 15? åren har äldre hus byggts ut på de mest okänsliga sätt med rätt groteska volymer som resultat. Det har också tillkommit massor av små attefall etc. byggnader på många tomter. Hus som byggs idag bygger direkt alla dessa extrabyggnader så tomten ser ut som kaos redan dag 1. En plats som var rätt vacker är nu väldigt skräpig.
Jag vet inte riktigt vad du sett ang amerikanska HOA men det jag ser får mig att må illa. De sterila områdena som jag sett är en ren mardröm, knappast någon trevlig livsmiljö. Men, det är min åsikt. Andra gillar det uppenbarligen. Kul för dem. Skillnaden är också att det är helt frivilligt att flytta till ett sådant område. Lagar är inte frivilliga att följa. Därför ska de, i mitt tycke, vara så tillåtande som möjligt utan att inskränka andras frihet.makhno_ skrev:
Det låter intressant. Berätta mer.makhno_ skrev:
Det går att upprätta enkla principer för ny bebyggelse som resulterar i en bra balans mellan del och helhet. Jag har själv varit med och tagit fram sådana för städer i sydostasien. Det pågår även en diskussion i Schweiz där man experimenterar med principer för bebyggelse som är friare än traditionell stadsplanering. Då krävs främst enkla men hårda principer för allmän plats och en modell för gata/park etc som är urban. Jag har arbetat med frågan både akademiskt och yrkesmässigt.
Och idag finns det 8 partier i Riksdagen som tycker nästan det samma, som gör rösträtten till stor del värdelös. Är man överens i utskotten så tas inte ens frågan upp för omröstning i Riksdagen.BirgitS skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg