Byggahus.se

Svenska språket

1. K
    Medlem · Nivå 10
    Gick en kurs en gång för att lära mig hantera en kontorsdator, IBM AS 400, i den fick man skapa anslutningar och sådant själv, kursen var på svenska och kursledaren sa hela tiden att vi skulle kriäjjta än det ena än det andra ...

2. jac
    Medlem · Nivå 14
    När det gäller ordet "app" eller "appar" så är det ju tillverkarens benämning så det är kanske inte så konstigt att användarna också använder den istället för något annat. På mobiltelefoner och plattor har det ju hetat så ganska länge men från och med Windows 10 så kallar ju Microsoft tillämpningsprogrammen för "Apps" även på datorn.

Det kanske till och med är vissa som tycker det är lite smidigare att säga "app" än att säga "tillämpningsprogram" viklet ju kan driva på förändringen.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad då "tillämplings"program?
    Ett program är ett program, vad tillför det att lägga till "tillämpling"?
    Det är ju bara ytterligare en misshandel av språket!

4. G
    Medlem Nivå 6
    Är inte tillämpling en synonym till applikation?

5. B
    Medlem Nivå 4
  6. B
    Medlem Nivå 4
    Applikationer syr man fast på textilier.

7. Bart
    Medlem · Nivå 9

8. jac
    Medlem · Nivå 14
    - Har ni träffat tomten?
    - Ja
    - Fick ni någonting av HAN ... :surprised:

9. M
    Medlem · Nivå 9
    Det är dialektalt. Och låter i mina öron betydligt vettigare än att man "bytade" något.:cool:

10. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag uppfattar Ni inte alls som nedlåtande. Jag tycker det är synd att det svenska språket har avhänt sig möjligheten att uttrycka skillnaden.

I min hemland använder man skillnaden mellan Ni och Du inte för att markera någon slags hierarki utan för att uttrycka mellan att stå sig nära eller lite längre bort. Och det finns människor som jag inte vill vara med på du-nivå utan jag vill ha lite avstånd. Det kan vara en osympatisk kollega eller chef, eller en banknisse som jag inte vill att han/hon använder ett förtroeligt Du till mig utan att vi känner varandra.
    Men i Sverige är alla med Du och det känns lite platt.

11. T
    Medlem · Nivå 16
    Hade en kollega från Stockholm, han "skärde" papper och sa alltid Sweitsch istället för Schweiz.

12. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Modernt.

Hierarkier i vardagen hör till forntiden.

13. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag sa ju att jag INTE ser Du/Ni som uttryck för hierarki. Läs ordentligt.

14. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Ah! För många negationer på rad gjorde det svårtolkat. Ni är fortfarande omodernt som tilltal till en enskild person. Tycker vi. :D

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ni.jpg

15. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Han kanske hade norskt påbrå?
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sveits

Dom verkar iallafall ha kapitulerat inför landet som ingen kan varken stava eller uttala...