T ToRy skrev:
Eller så är den enkla förklaringen att reportern i fråga har begränsad livserfarenhet och/eller får all sin nutidsorientering från instagram och tiktok... ;)
Pulserandet genom snön tyder kanske på det...

• Gilla
  • Haha
jonas.o och 8 till
  • Laddar…
Blodsoppen
useless useless skrev:
Tja... Man plöjer väl med en plog?

Sen var väl kanske de få riktiga plogarna som finns i södra Sverige upptagna så man fick ta till andra varianter...
Med en snöplog plogar man.
Med en plog för jordbruket plöjer man

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på hur snyggt snöröjningen runt Stockholm brukar fungera så ser det nog mer ut som att de plöjer än plogar…:sweat:

• Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
B b8q skrev:
Med tanke på hur snyggt snöröjningen runt Stockholm brukar fungera så ser det nog mer ut som att de plöjer än plogar…:sweat:
Den är ju feministisk:rofl:

• Gilla
  • Älska
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Det finns nog ett skämt med plöja här, men det är sannolikt så grovt att man borde avstått även om det varit fredag.

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns nog ett skämt med plöja här, men det är sannolikt så grovt att man borde avstått även om det varit fredag.
Väntar in lördagens humorhörna med spänning och tillförsikt!

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
K Kurtivan skrev:
Här i norr plogar man vägarna och plöjer åkrar, båda tillvägagångssätten utförs dock med plog.
Men här i norr kallar vi hjullastare för traktorer och traktorer för lantbrukare och det gäller även om lantbrukaren är utrustad med en eller två plogblad. Ett rimligt antagande från det är då att maskinföraren egentligen borde kallas bonde vilket stockholmarna säkert håller med om ;)

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Men här i norr kallar vi hjullastare för traktorer och traktorer för lantbrukare och det gäller även om lantbrukaren är utrustad med en eller två plogblad. Ett rimligt antagande från det är då att maskinföraren egentligen borde kallas bonde vilket stockholmarna säkert håller med om ;)
Men allvarligt? Är du själv insatt, alltså befinner dig i entreprenadbranschen eller är bonde?

Själv har jag varit ute med hjullastaren och vikplogen och röjt snö. Plogat kan jag också ha gjort. Jag har gjort detta i egenskap av maskinförare.
Jag har varit bonde också, och har kvar en traktor, som alltså är ett helt annat fordon än en hjullastare.

Ett annat exempel ur verkligheten:
Kollegan (glatt): Jag var tvungen att flytta lite på din grävskopa innan!
Jag (iskallt): Vilken av dem?

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Rickard.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men allvarligt? Är du själv insatt, alltså befinner dig i entreprenadbranschen eller är bonde?
Jag har 10 år inom bygg och kört en del hjullastare (och jobbat med) även om det aldrig varit huvudsysslan. Alla vet vad som är vad och när det krävs används såklart rätt ord men jag tror det är så enkelt att det är lättare att säga traktor, jag ser säkert 100 hjullastare för varje traktor så det blir ganska naturligt så även fast det är fel.

Barnen skriker också traktor traktor när L60n kommer och skottar kvarteret och det är ingen som rättar dom så det börjar tidigt ;)

(Bonde var ett skämt på att stockholmare brukar kalla utomstående för lantisar eller ibland bonde, eventuellt utdaterad då det var länge sen jag lämnade)

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Då är det alltså så! Jag har bara varit i branschen i södra Sverige, och här pratar vi annorlunda.

Det där med stockholmare och bönder stämmer överens med min erfarenhet också, det verkar som om de kallar alla utanför tullarna alternativt alla utanför Ståkkholms lén (beroende på hur radikaliserad 08 personen är) för "bönder".

Jag är uppväxt utanför Stockholm och bor nu i södra Norrland (eller mellansverige beroende på hur man definierar det). Jag var typ 35 år första gången jag hörde ordet hjullastare. :rofl:

• Haha
  • Wow
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det alltså så! Jag har bara varit i branschen i södra Sverige, och här pratar vi annorlunda.

Det där med stockholmare och bönder stämmer överens med min erfarenhet också, det verkar som om de kallar alla utanför tullarna alternativt alla utanför Ståkkholms lén (beroende på hur radikaliserad 08 personen är) för "bönder".
Bönder kallar vi i första hand alla som tvärstannar precis ovanför en rulltrappa och storögt ser sig om. Var/hur dessa bor när de inte är i vägen bryr vi oss inte om. ;)

Själv gillar jag Kalle Linds (bördig från Eslöv) syn på vilka man kallar bönder.
  • I Lund kallar de dem från småorter som Eslöv för bönder.
  • I Eslöv kallar de dem från de kringliggande byarna för bönder.
  • I byarna kallar de dem på gårdarna för bönder.
  • Och på gårdarna, ja där är de ju bönder, så de bryr sig inte.

• Gilla
  • Haha
tommib och 12 till
  • Laddar…
Att bli kallad för bonde bör alltid tas som en komplimang. Få personer är så duktiga på att klara allehanda praktiska bekymmer som dyker upp i vardagen som bönder är.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Rickard.
G-83 G-83 skrev:
Att bli kallad för bonde bör alltid tas som en komplimang. Få personer är så duktiga på att klara allehanda praktiska bekymmer som dyker upp i vardagen som bönder är.
Håller 100% med för alla förutom dom som stannar ovanför rulltrappor ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Håller 100% med för alla förutom dom som stannar ovanför rulltrappor ;)
De är lantisar, inte bönder.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.