189 039 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Jag har aldrig hört någon annan än Anna Kinberg Batra säga lantisar istället för bönder. Men uppenbarligen används båda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Nej, jag gör det inte heller, men vi använder uppenbarligen olika ord för i grunden samma sak.
is-formen är relativt ny men väldigt produktiv i svenskan, så att prata om lantisar har man nog inte gjort särskilt många decennier, medan att se ner på bönder är något som gjorts i evinnerlig tid.
is-formen är relativt ny men väldigt produktiv i svenskan, så att prata om lantisar har man nog inte gjort särskilt många decennier, medan att se ner på bönder är något som gjorts i evinnerlig tid.
Jag skulle säga att vid järnvägsbygge och underhåll kallas hjullastare/midjestyrda maskiner som Volvo L70 och Huddig 1260 oftast traktor.Rickard. skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Förr i tiden var det enkelt: Alla med fyrsiffriga riktnummer var lantisar.Nötegårdsgubben skrev:
Bönder kallar vi i första hand alla som tvärstannar precis ovanför en rulltrappa och storögt ser sig om. Var/hur dessa bor när de inte är i vägen bryr vi oss inte om.
Själv gillar jag Kalle Linds (bördig från Eslöv) syn på vilka man kallar bönder.
- I Lund kallar de dem från småorter som Eslöv för bönder.
- I Eslöv kallar de dem från de kringliggande byarna för bönder.
- I byarna kallar de dem på gårdarna för bönder.
- Och på gårdarna, ja där är de ju bönder, så de bryr sig inte.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg