189 032 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Du menar belysningsströmställaren alltså?Maria T skrev:
Så är det, och i mitt fall är det nog en yrkesskada då jag arbetade i en järnaffär under ett antal år. De sålde även färg i en massa kulörer.
Jag har med största sannolikhet felbenämnt en hjullastare och bara kallat den för en "grävskopa" och i vardagstal (när jag inte försöker göra mig förstådd av en elektriker) så kallar jag strömbrytaren för lysknapp.
Nej.halper skrev:
Belysningsströmbrytare ja, men det tror jag inte många säger om det inte är arbetsrelaterat.
Däremot strömbrytare, lampknapp, lysknapp.
Fast det är klart, nu verkar ju det vanliga vara att det är en app i mobilen som ändrar ljusstyrkan eller så pratar man med Siri, Alexa eller nån annan assistent.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Jag har börjat testa här på BH sedan några dagar tillbaka och det var svårare än jag trodde. Får se om det tar sig, men än faller det sig inte naturligt.Nötegårdsgubben skrev:
En oväntad fråga uppstod snabbt: ska man göra det fullt ut, även när de är bestämd artikel och inte personligt pronomen? Alltså dom gamla husen, inte bara husen var gamla, dom var nog över 200 år. Det hade jag inte tänkt på, och det skär verkligen i mina öron. Jag antar att mina de i den funktionen ryker dom med.
Annars är min starkaste initiala reaktion att jag inte skriver så mycket de och dem (eller dom nu då) som jag trodde. Och att det lätt slinker med ett de fortfarande, men att jag har bättre pli på mina dem. Som något av en språksnobb är jag också lite orolig att jag ska glömma hur man skriver ”rätt”. Men det är väl rätt åt mig i så fall.
Ja, hela det här inlägget är ett stort självförhärligande om hur språkligt progressiv jag är. Blandat med fem procent självförakt.
Som självlärd på det mesta inklusive bokstäver, får ni stå ut med lite tokigheter när jag skriver.
För det mesta går det iaf (i alla fall) förhoppningsvis förstå vad jag skriver.
Men t.o.m jag kan hänga upp mig på vissa ord, ett är "Byttat" som förekommer ofta på bilforum.
Helt för övrigt rättstavat kan man tex skriva "Jag har byttat generatorn, men den laddar inte"
Jag brukar skoja o fråga "vad har du gjort för något ??"
Min särbo som är en riktig språkpolis hänger upp sig när jag säger "man" som jag nyss gjorde i raderna över denna, och frågar vem "man" är.
Exempel: "Så här gör man" om jag visar någon som inte kan hur man gör (där kom ordet igen per automatik)
Har ni här något bättre förslag på vad man ska säga ??
För det mesta går det iaf (i alla fall) förhoppningsvis förstå vad jag skriver.
Men t.o.m jag kan hänga upp mig på vissa ord, ett är "Byttat" som förekommer ofta på bilforum.
Helt för övrigt rättstavat kan man tex skriva "Jag har byttat generatorn, men den laddar inte"
Jag brukar skoja o fråga "vad har du gjort för något ??"
Min särbo som är en riktig språkpolis hänger upp sig när jag säger "man" som jag nyss gjorde i raderna över denna, och frågar vem "man" är.
Exempel: "Så här gör man" om jag visar någon som inte kan hur man gör (där kom ordet igen per automatik)
Har ni här något bättre förslag på vad man ska säga ??
Det finns inget bättre alternativ. "Man" är egentligen två ord med olika betydelser. "Mann" och "maðr". I moderns svenska har de kommit att uttalas och skrivas lika men det är två olika ord med helt olika betydelser. Båda orden är urgamla och ingenting blir bättre av att byta ut något av dem.
Egentligen borde vi skriva:
"Såhär gör mann"......... och "jag är en maðr på 40 år"
Egentligen borde vi skriva:
"Såhär gör mann"......... och "jag är en maðr på 40 år"
Skogsägare
· 23 194 inlägg
Ja, frågan är väl vad problemet är, om det är man/en eller man/jag.
Man borde träna mer upplevs av vissa som att man inte riktigt tar ansvar för att man själv borde träna mer, som ett jag borde träna mer.
Andra finner istället man exkluderande och manschauvinistiskt. För egen del tror jag att ordet man är för generiskt för att störa tillräckligt många och vara på väg ut. Men vad ska man säga, det går lika bra att säga vad ska en säga, och har så gjorts i många dialekter långt innan frågan blev könspolitisk. Mig veterligen spelas det dock 11-mannafotboll i Småland ovh Västergötland med, och även där kan både herr- och damlag vara både en och två man kort.
Man borde träna mer upplevs av vissa som att man inte riktigt tar ansvar för att man själv borde träna mer, som ett jag borde träna mer.
Andra finner istället man exkluderande och manschauvinistiskt. För egen del tror jag att ordet man är för generiskt för att störa tillräckligt många och vara på väg ut. Men vad ska man säga, det går lika bra att säga vad ska en säga, och har så gjorts i många dialekter långt innan frågan blev könspolitisk. Mig veterligen spelas det dock 11-mannafotboll i Småland ovh Västergötland med, och även där kan både herr- och damlag vara både en och två man kort.
Skogsägare
· 23 194 inlägg
Man byter man lämpligen mot något lämpligare i de fall ordet används på fel sätt, inte för att en del inte klarar av att hålla isär det från ett helt annat ord som råkar stavas likadant.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, frågan är väl vad problemet är, om det är man/en eller man/jag.
Det är ju inte alls som det slentrianmässiga användandet av "han", där det är befogat att välja andra språkliga konstruktioner.
...tycker jag iallafall. Andra får förstås tycka annorlunda.