Fario Fario skrev:
förklara att ett spö som är 8´6" är 8,5 fot långt och inte 8,6...
The British are adopting the metric system inch by inch!

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Lite roligt brukar jag ha -jag är inte roligare än så- över att försöka förklara att ett spö som är 8´6" är 8,5 fot långt och inte 8,6...
Det är väl lika uppenbart som att 8 timmar och 5 minuter inte är 8,5 timmar.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det finns nog inga klara regler om någonting.....Allt hängde väl på hur folk rörde sig mellan länder förr. Man gör sig förstådd och gestikulerar och pekar och vips så har ett annat lands ord för någonting planterat sig nån annanstans........Hur ska man kunna hålla koll på sånt.
När det gäller norge så får man tänka på att många ord är förnorskade engelska ord och uttryck. Tror mer detta handlade om engelsmän som tog sig till norge än att det skulle vara tvärtom. Håller ju på med bilar och inom det tekniska är det väldigt mycket sånt. Avgassystem, exhaustsystem, är på norska eksos. Grenröret, the manifold är manifolden på norska.
Jag vågar påstå att du har fel.

Vindeyga är ett gammalt nordiskt ord som har överlevt i olika former som som vindue och vindögha. Det syftade i allmänhet på små glaslösa gluggar i väggarna. Man kunde öppna luckan för att vädra eller få in litet mera ljus eller få bättre drag så röken for upp igenom upp genom ljorin i taket. Vikingarna verkar ha fört med sig ordet till England så som de gjorde med många andra ord. Än i dag talar engelska båtbyggare om stem (=stam) och land (=land) och thole (=tull). Än i dag har gatorna i York namn som slutar på -gate fastän de inte är i närheten av någon port i stadsmuren. Och så vidare. En del av orden spred sig över hela England medan andra bara blev lokala dialektord i områden där den nordiska inflyttningen var störst.
The bairns are lakin in the beck........ barnen leker i bäcken. Så säger man på dialekt i Northumberland än i dag.
Längst i norr på Orkney och Shetland och i Caithness var inflyttningen så stor att den gamla höglandsskotskan dog ut och ersattes av skandinaviskt språk. Sist överlevde det skandinaviska språket som kom att kallas Norn på Shetland och i Harray socken på Orkney. De sista som talade det fullständigt lär ha dött av ålderdom i mitten på 1800-talet men än i dag är Shetlandsdialekten full av välbekanta ord och språkmelodin är tydligt norsk

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jag brukar vara ganska duktig på att stava och är jag osäker på stavningen brukar jag slå upp stavning och böjning på ord. Men idag! Hur böjer ni ordet ”att gjuta”??? Gjuta, göt, gjutit? Gjuta, gjöt, gjutit???:thinking:

O Oaken skrev:
Jag brukar vara ganska duktig på att stava och är jag osäker på stavningen brukar jag slå upp stavning och böjning på ord. Men idag! Hur böjer ni ordet ”att gjuta”??? Gjuta, göt, gjutit? Gjuta, gjöt, gjutit???:thinking:
Göt. Var tvungen att kolla.
https://sv.wiktionary.org/wiki/gjuta

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Göt. Var tvungen att kolla.
[länk]
Var det kanske någon som Götenborg? :p

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom du inte kan skilja på "de" och "dem" i skrift, är det faktiskt helt korrekt att använda "dom" hela tiden. Då befriar du oss som kan skilja på "de" och "dem" från smärtor i ögonen.
Instämmer till fullo! Förmodligen är det till och med så illa att vi som kan skilja på de och dem borde skriva dom, annars kommer den typen av uppmaningar till dem med sämre grammatiskt gehör falla platt.

Men vad vet jag, jag upprörs fortfarande på att folk inte kan skilja på var och vart, och den striden förlorades väl för 25 år sedan. I alla fall i Stockholm. Så även om jag gillar tanken kommer jag inte stå i främsta ledet, eller sträcka vapen först, vilket kanske är en bättre liknelse.

Lena Lind Palicki skrev klokt i SvD i frågan härom månaden.

Fotnot: Citatet är från en annan tråd, men jag tänkte att en diskussion i frågan passade bättre här.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fotnot: Citatet är från en annan tråd, men jag tänkte att en diskussion i frågan passade bättre här.
Mycket bra att det finns en sån här tråd där vi kan ondgöra oss över att [vissa] aldrig kommer att kunna skilja på var/vart och de/dem; en till mig närstående person är fenomenal på särskrivningar men samtidigt en duktig och karismatisk berättare så det är bara att inse - en person kan ha talets gåva men missgynnats vad gäller grammatik, stavning och meningsbyggnad.

För några år sedan hade jag mycket väl kunnat vara den som reagerat såsom @SågspånPappspikEternit men nu försöker jag att inte agera i affekt eftersom det lätt kan bli mobbing av det.

Det konstiga med särskrivning är ju att det är så enkelt att få rätsida på. Läs bara meningen med 2 sekunders uppehåll vid varje mellanrum och lyssna hur det låter. Klart!

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
För några år sedan hade jag mycket väl kunnat vara den som reagerat såsom @SågspånPappspikEternit men nu försöker jag att inte agera i affekt eftersom det lätt kan bli mobbing av det.
För det mesta muttrar jag bara för mig själv, men ibland kommer det ut i ett inlägg. Om det är personer som verkar ha dyslexi eller inte ha svenska som modersmål, reagerar jag inte alls, men är det skribenter som i övrigt uttrycker sig korrekt - då är jag där med rödpennan om det blir upprepade skrivfel ;) .
Om jag läser en sådan text kan det till slut bli att jag inte kan uppfatta innehållet i texten, jag ser bara en massa felanvändningar av "dem" eller sär skrivningar. (Samma fenomen om jag hemnetknarkar och stör mig på klyschig homestyling, då ser jag till sist inte själva huset, utan bara en massa proffs-skrynklade beiga filtar och små gröna kvistar på omotiverade ställen.)
Tyder detta på något NPF? Vet ej, jag är aldrig utredd :thinking:.

Mobbning hoppas jag verkligen inte att det blir. (Bara om någon kallar grävmaskin för "grävskopa", då lovar jag inget...)

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det konstiga med särskrivning är ju att det är så enkelt att få rätsida på. Läs bara meningen med 2 sekunders uppehåll vid varje mellanrum och lyssna hur det låter. Klart!
Det förutsätter att man läser som om det inte var i sär skrivet...

Dvs det är inte så enkelt.

Ta exempelvis väder Nisse på SVT, han läser ju regn skurar och inte regnskurar. Han kan dela upp ord i fyra delar…

För det mesta muttrar jag bara för mig själv, men ibland kommer det ut i ett inlägg. Om det är personer som verkar ha dyslexi eller inte ha svenska som modersmål, reagerar jag inte alls, men är det skribenter som i övrigt uttrycker sig korrekt - då är jag där med rödpennan om det blir upprepade skrivfel ;) .
Om jag läser en sådan text kan det till slut bli att jag inte kan uppfatta innehållet i texten, jag ser bara en massa felanvändningar av "dem" eller sär skrivningar. (Samma fenomen om jag hemnetknarkar och stör mig på klyschig homestyling, då ser jag till sist inte själva huset, utan bara en massa proffs-skrynklade beiga filtar och små gröna kvistar på omotiverade ställen.)
Tyder detta på något NPF? Vet ej, jag är aldrig utredd :thinking:.

Mobbning hoppas jag verkligen inte att det blir. (Bara om någon kallar grävmaskin för "grävskopa", då lovar jag inget...)

Om en person med dyslexi skriver något som en annan person inte förstår. Om då den personen säger -jag förstår inte vad du skriver, och dyslektikern blir arg... vem ör mobbaren? Den med adhd eller dyslektikern? Den med damp eller dyslektikern?

Dvs är allt självklart?

S sunqan skrev:
Det förutsätter att man läser som om det inte var i sär skrivet...

Dvs det är inte så enkelt.
Jag förstår inte vad du menar. Det är visst så enkelt. Läs det du skrev, högt, med 2 sekunders tystnad vid varje mellanrum.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hehe, jag förstår precis. Jag har själv en liknande reaktion när folk skriver eller säger ”stupränna”. De får väl ändå bestämma sig om de menar stupröret eller hängrännan!

• Haha
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.