Maria T
B b8q skrev:
Hehe, jag förstår precis. Jag har själv en liknande reaktion när folk skriver eller säger ”stupränna”. De får väl ändå bestämma sig om de menar stupröret eller hängrännan!
Lägg till de som inte vet skillnaden mellan färg och kulör, och de som säger sig ha fått datahaveri. Dock är särskrivningar det som ger mig flest rysningar och krulliga armhår.

Maria T Maria T skrev:
de som inte vet skillnaden mellan färg och kulör
F’låt.

Tar dock SAOL med mig i fallet.
Skärmdump från SAOL med definition av ordet "kulör", publicerad 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Jag förstår nog vad du menar när du ställer orden mot varandra, men jag skulle aldrig reagera på om någon kallade ljusbeige för en färg. Möjligen skulle jag tycka att det var pretentiöst om någon sa av blå kulör. Jag misstänker också att kulör är svårt att måla med, eller ens köpa på burk.

I grund och botten är det förstås samma ord som kommit till oss från olika håll, varför de har lite olika nyans. Men olika personer har lite olika ton i sitt språk och med ord som till så stor del överlappar varandra är det svårt att sätta skarpa gränser i användarspektrumet.

Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I grund och botten är det förstås samma ord som kommit till oss från olika håll, varför de har lite olika nyans. Men olika personer har lite olika ton i sitt språk och med ord som till så stor del överlappar varandra är det svårt att sätta skarpa gränser i användarspektrumet.
Så är det, och i mitt fall är det nog en yrkesskada då jag arbetade i en järnaffär under ett antal år. De sålde även färg i en massa kulörer.
Jag har med största sannolikhet felbenämnt en hjullastare och bara kallat den för en "grävskopa" och i vardagstal (när jag inte försöker göra mig förstådd av en elektriker) så kallar jag strömbrytaren för lysknapp.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
...och de som säger sig ha fått datahaveri.
Det beror väl på vad som har havererat? Går hårddisken sönder så har man definitivt datahaveri.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Det är visst så enkelt. Läs det du skrev, högt, med 2 sekunders tystnad vid varje mellanrum.
Nu läste jag slarvigt. Men det spelar inte så stor roll.. tror man att det heter i sär skrivning (t.ex . på grund av språklig bakgrund eller dyslexi) då hjälper inte pausen.

Hur ska man på ett pedagogiskt sätt få en person att förstå hur sammansatta ord fungerar i svenskan, utan att det blir nedlåtande eller raljerande?

S sunqan skrev:
Hur ska man på ett pedagogiskt sätt få en person att förstå hur sammansatta ord fungerar i svenskan, utan att det blir nedlåtande eller raljerande?
Mantarbortallamellanslagochläggertillbaksdomdärdetverkligenbehövs.

• Gilla
  • Haha
j.erkers och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mantarbortallamellanslagochläggertillbaksdomdärdetverkligenbehövs.
Och hur ska men förstå det om man saknar den grundläggande förståelsen? Vad ör det som gör just den åtgärden mindre nedlåtande/raljerande?

Kan man grunderna i svenskan, är det enkelt. Steget till att exempelvis göra rätt på ett annat språk blir rätt långt om man inte vet hur sammansatta ord fungerar där.

S sunqan skrev:
Det är en pedagogiskt intressant fråga, men först kommer frågan om att vilja göra rätt och inse att man inte är fullärd hos den som felar. Finns inte det kan man vara hur pedagogisk man vill utan framgång.

Och det stadiet är de flesta vuxna nog inte i jämt. Och i synnerhet inte visavi okända människor.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Lägg till de som inte vet skillnaden mellan färg och kulör, och de som säger sig ha fått datahaveri. Dock är särskrivningar det som ger mig flest rysningar och krulliga armhår.
Eller folk som inte vet skillnad på fastighet och byggnad (eftersom vi ändå är på byggahus.se).
Eller varför inte de som inte vet skillnad på däck och hjul. Blir helt galen när någon säger att de måste ha ett nytt hjul till cykeln för att de fått punktering. Eller att de måste ha ett nytt däck eftersom det gamla är vint och skevt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Eller folk som inte vet skillnad på fastighet och byggnad (eftersom vi ändå är på byggahus.se).
Eller varför inte de som inte vet skillnad på däck och hjul. Blir helt galen när någon säger att de måste ha ett nytt hjul till cykeln för att de fått punktering. Eller att de måste ha ett nytt däck eftersom det gamla är vint och skevt.
Okej, skillnad på byggnad och fastighet kan jag. Men kan du förklara skillnad på hjul och däck? :oops:

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men kan du förklara skillnad på hjul och däck? :oops:

Hjul:

Bilhjul med däck där hjulet är fäst i däcket synligt i mitten.
Skapa konto

Däck:

Bild på ett ensamt däck med synliga slitbanor och mönster.
Skapa konto

Skillnaden syns tydligt i mitten....

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
jag upprörs fortfarande att folk inte kan skilja på var och vart,
Heter det , jag har aldrig sett en sådan mening förut?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pin och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag har med största sannolikhet felbenämnt en hjullastare och bara kallat den för en "grävskopa" och i vardagstal (när jag inte försöker göra mig förstådd av en elektriker) så kallar jag strömbrytaren för lysknapp.
Mitt blodtryck! Den här tråden blir ju bara värre och värre!
En hjullastare är en helt annan maskin än en grävmaskin. Vanlig felsägning för hjullastare är inte "grävskopa" utan "traktor".
Både hjullastare och grävmaskiner kan dock vara lackade i en kulör som brukar kallas BM-gul, vilket kan öka risken för förväxling hos mugglare.

• Gilla
  • Haha
da98jpn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.