H heimlaga skrev:
Ja inte kan man ju förolämpa alla som sysslar med att samla och systematisera fakta genom att blanda ihop namnet på resultatet av deras möda med namnet på en dumburk.
Jag ägnar mig som sagt åt detta insamlande och inte blir jag förolämpad, ingen fattar ändå vad jag håller på med och dom få gånger jag träffar nya personer som undrar vad jag arbetar med tappar intresset efter 10s och går vidare, tycker bara det är fel att använda fel ord, typ som att kalla en skruvdragare för fogsvans. Spelar väl ändå ingen roll , det är ju ändå bara snickare som bryr sig.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har du nåt förslag på annat? nu efter snart 1 år med ofta bara telefonmöten får man en fråga om nåt dataproblem man aldrig hört talas om tidigare men förväntas ha ett svar på så om man inte svarar på 2 sekunder får man frågan "är du kvar" på saker som kanske kräver 4h utredning. Då har jag inget bättre svar än just detta.
Hej! I det fallet håller jag med dig fullt ut. Det jag tröttnat på är att när man sitter i något av dessa förbannade möten så kommer något ljushuvud och börjar med - jag tänker på att... eller jag tänker att vi nu... - va fasen, alla tänker väl. I alla fall lite!;)

Chubba Chubba skrev:
Hej! I det fallet håller jag med dig fullt ut. Det jag tröttnat på är att när man sitter i något av dessa förbannade möten så kommer något ljushuvud och börjar med - jag tänker på att... eller jag tänker att vi nu... - va fasen, alla tänker väl. I alla fall lite!;)
Kanske OT? Många gånger är ett möte mer ett kafferep än ett sammanträde i klassisk bemärkelse. Jag har tänkt många gångar att säga: You are wasting my time. Men det är ju olämpligt i Sverige.

Ja det är olämpligt.
Vore lämpligare med "Ni slösar min tid"

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar dra till med:
- Är det du som är chef här???
- Nä...
- Va' fan pratar jag med dig för då?

Sen blir man inte kallad i onödan längre.

• Haha
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Pratade man så på en avdelning jag var ansvarig för skulle det vara början på slutet för den personens anställning.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Det är nygammalt. Även förr användes fet som positiv förstärkning. Typ Fet-Mats.
gäller det även för Tjock-Steffe?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F fsn skrev:
gäller det även för Tjock-Steffe?
Nja om tjock har någon mer betydelse vet jag inte. Det däremot är fet ett positivt förstärkningsord, både 2021 och 1677.

Ordet sjukt är också positivt nuförtiden. Fast det skaver i mina öron måste jag säga.
"Så sjuuuuuukt bra" säger Bianca Ingrosso i varannan mening när hon ska kommentera i talangjuryn.
Har alla andra superlativ tagit slut?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Er blir eran.
Ert blir erat
Vår blir våran
Vårt blir vårat
Egen eller eget blir egna

Sen verkar det svårt för många att böja verb. i alla fall de som slutar på a "Jag svetsa fast stången."

"Vi flytta in i vårat egna hus."

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
"jag springer på vägen" - "Jag sprang på vägen"
"Jag ringer min kompis" - "Jag rang min kompis"
"Jag simmar i bassängen" - Jag sam i bassängen"

Hur svårt ska det vara?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
I affären hörde jag följande: -Kvittot? Frågade kassören. -Nej, det funkar! Svarade kunden.
Det var ju glädjande. Men vad är det som funkar, tänkte jag.

Staffan

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Er blir eran.
Ert blir erat
Vår blir våran
Vårt blir vårat
Egen eller eget blir egna

Sen verkar det svårt för många att böja verb. i alla fall de som slutar på a "Jag svetsa fast stången."

"Vi flytta in i vårat egna hus."
Kan devis vara gammal dialekt också. Våran och vårat är äkta gammal österbottniska och hela norra Sverige och större delen av de finlandssvenska dialekterna och de flesta norska dialeterna hugger av -de i svetsade.
Ja svetsa fast stanjin
Eg sveisa fast stanga
och liknande

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
hsd
Små språkliga avvikelser är ju inget jämfört med importerade eller egenpåhittade förkortningar på 2-3 bokstäver

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Små språkliga avvikelser är ju inget jämfört med importerade eller egenpåhittade förkortningar på 2-3 bokstäver
vmd?

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.