189 032 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Jag ägnar mig som sagt åt detta insamlande och inte blir jag förolämpad, ingen fattar ändå vad jag håller på med och dom få gånger jag träffar nya personer som undrar vad jag arbetar med tappar intresset efter 10s och går vidare, tycker bara det är fel att använda fel ord, typ som att kalla en skruvdragare för fogsvans. Spelar väl ändå ingen roll , det är ju ändå bara snickare som bryr sig.H heimlaga skrev:
Hej! I det fallet håller jag med dig fullt ut. Det jag tröttnat på är att när man sitter i något av dessa förbannade möten så kommer något ljushuvud och börjar med - jag tänker på att... eller jag tänker att vi nu... - va fasen, alla tänker väl. I alla fall lite!V Ville_Vessla skrev:Har du nåt förslag på annat? nu efter snart 1 år med ofta bara telefonmöten får man en fråga om nåt dataproblem man aldrig hört talas om tidigare men förväntas ha ett svar på så om man inte svarar på 2 sekunder får man frågan "är du kvar" på saker som kanske kräver 4h utredning. Då har jag inget bättre svar än just detta.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Kanske OT? Många gånger är ett möte mer ett kafferep än ett sammanträde i klassisk bemärkelse. Jag har tänkt många gångar att säga: You are wasting my time. Men det är ju olämpligt i Sverige.Chubba skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Ja det är olämpligt.
Vore lämpligare med "Ni slösar min tid"
Vore lämpligare med "Ni slösar min tid"
Ordet sjukt är också positivt nuförtiden. Fast det skaver i mina öron måste jag säga.
"Så sjuuuuuukt bra" säger Bianca Ingrosso i varannan mening när hon ska kommentera i talangjuryn.
Har alla andra superlativ tagit slut?
"Så sjuuuuuukt bra" säger Bianca Ingrosso i varannan mening när hon ska kommentera i talangjuryn.
Har alla andra superlativ tagit slut?
Er blir eran.
Ert blir erat
Vår blir våran
Vårt blir vårat
Egen eller eget blir egna
Sen verkar det svårt för många att böja verb. i alla fall de som slutar på a "Jag svetsa fast stången."
"Vi flytta in i vårat egna hus."
Ert blir erat
Vår blir våran
Vårt blir vårat
Egen eller eget blir egna
Sen verkar det svårt för många att böja verb. i alla fall de som slutar på a "Jag svetsa fast stången."
"Vi flytta in i vårat egna hus."
Kan devis vara gammal dialekt också. Våran och vårat är äkta gammal österbottniska och hela norra Sverige och större delen av de finlandssvenska dialekterna och de flesta norska dialeterna hugger av -de i svetsade.Bart skrev:
Ja svetsa fast stanjin
Eg sveisa fast stanga
och liknande
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg