T Thomas_Blekinge skrev:
Svenskan har tagit många saker från Tyskan och Franskan, nu från Engelskan, utan att alla gånger fatta vad det är frågan om. Konstigt nog vet jag inget ord som har tagits från Finskan som ju vart en del av svenska riket. Är det för att Finskan uppfattats som ofint språk?
Pojke kommer från finskans poika!

ricebridge ricebridge skrev:
Pjäxor, pojke, pulka, ackja, hyvens, jenka, kappe (mått), kont, kova, känga, lår (låda), mähä, nalle, rappakalja, tundra, kola (vippen), lapp (same), Molotovcocktail, samt en synnerligen vulgär synonym för det kvinnliga könsorganet som delvis har samma ursprung som det nästan likalydande namnet på en Stockholmsförort.

Det bör dock sägas att ursprunget många gånger är oklart eller omstritt. Många ord har valsat runt mellan samiska, finska, svenska, slaviska och baltiska språk sedan Hedenhös tid och vem som lånat av vem kan ingen egentligen veta.
Tack för uppräkningen! Just ordet för det kvinnliga könsorganet tror jag dock finskan lånat från oss...

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Pojke kommer från finskans poika!
Webbläsarlogotyper i en tecknad serie som protesterar, med frågor och svar om deras önskemål om snabb internetuppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inget kvinnligt med rösträtt heller, trots att man talar om kvinnlig rösträtt. Män kan också ha rösträtt.
Det är grundläggande läsförståelse.
Har jag argumenterat emot det? Det var ett påstående om att just pungsparkar skulle vara specifikt ett feministiskt försvarssätt.

Jag argumenterar inte mot feministiskt självförsvar som helhet, utan det specifika exemplet

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]
Ja, jag upptäckte faran med att svara i sin iver utan att kolla vad folk skrivit efter inlägget. Mea culpa. 😅

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
På samma sätt som man kan vänta sig att arabiskan inte kommer sätta många nya avtryck i standardspråket nu.
…förutom t ex albatross, aldehyd, alfalfa, algebra, algoritm, alkalisk, alkemi, alkohol, alkov, amalgam, amiral, anilin, aprikos, apelsin, arabiska, arrak, arsenal, atlas, aubergine, azur, baldakin, balsam, banan, beduin, bensin, blus, borax, cafeteria, check, checka, cigarrett, damask, damast, divan, fakir, falafel, gala, galant, gasell, gips, giraff, gitarr, harem, hasard, hasch, henna, ingefära, intarsia, jasmin, kaftan, kalebass, kaliber, kamel, kamfer, karaff, kaffe, koffein, kofta, koffein, krokus, kummin, lack, lapis, lemonad, lila, lime, luta, madrass, magasin, makramé, marsipan, maak, massage, mocka, mohair, monsun, mumie, mysk, naftalin, orange, papegoja, pomerans, racket, razzia, ris, safari, saffran, schack, schackmatt, sesam, siffra, sirap, smaragd, socker, soffa, sorbet, spenat, swahili, taburett, talk, tambur, tamburin, tariff, zenit mm…

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
…förutom t ex albatross, aldehyd, alfalfa, algebra, algoritm, alkalisk, alkemi, alkohol, alkov, amalgam, amiral, anilin, aprikos, apelsin, arabiska, arrak, arsenal, atlas, aubergine, azur, baldakin, balsam, banan, beduin, bensin, blus, borax, cafeteria, check, checka, cigarrett, damask, damast, divan, fakir, falafel, gala, galant, gasell, gips, giraff, gitarr, harem, hasard, hasch, henna, ingefära, intarsia, jasmin, kaftan, kalebass, kaliber, kamel, kamfer, karaff, kaffe, koffein, kofta, koffein, krokus, kummin, lack, lapis, lemonad, lila, lime, luta, madrass, magasin, makramé, marsipan, maak, massage, mocka, mohair, monsun, mumie, mysk, naftalin, orange, papegoja, pomerans, racket, razzia, ris, safari, saffran, schack, schackmatt, sesam, siffra, sirap, smaragd, socker, soffa, sorbet, spenat, swahili, taburett, talk, tambur, tamburin, tariff, zenit mm…
oj, snart använder vi väl arabiska siffror också :)

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 11 till
  • Laddar…
Intet
Och när vi som är världsledande i allt bodde i primitiva hus utan skorsten byggde galningarna i Mellanöstern palats.

Låneord är ofta ett resultat av vår fåfänga. Först skulle det drickas café olé för alla människor åkte ju på långweekend till Paris. Sedan blev det modernt med Italien och då plötsligt dracks det Caffe latte istället. Eller bara latte för de riktigt världsvan unga damerna.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
…förutom t ex
Jag misstänker att du inte läste vad jag skrev, för jag var medvetet extra tydlig med vad jag menade.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Det var ett påstående om att just pungsparkar skulle vara specifikt ett feministiskt försvarssätt.
Nä, det var precis det det inte var.

Om du läser påståendet "Inom feministiskt självförsvar jobbar vi med pungsparkar" så är det inte korrekt att läsa det som att "Pungsparkar är något man endast jobbar med inom feministiskt självförsvar".

Som sagt, grundläggande läsförståelse. Man kan inte vända på påståenden hur som helst.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det var precis det det inte var.

Om du läser påståendet "Inom feministiskt självförsvar jobbar vi med pungsparkar" så är det inte korrekt att läsa det som att "Pungsparkar är något man endast jobbar med inom feministiskt självförsvar".

Som sagt, grundläggande läsförståelse. Man kan inte vända på påståenden hur som helst.
Nej, men de blir semantiskt innehållslöst om poängen med pungspark inlägget var "feministiskt självförsvar är självförsvar", men skit samma meningslöst att bråka om.

Det blir för svårt för mig med min begränsade läsförståelse ändå...

Har renskrivit text från 1600-1900-tal och skulle man fundera på alla stavningar och ord hade jag idag inte kommit mera än till första dokumentet.😂

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Jag misstänker att du inte läste vad jag skrev, för jag var medvetet extra tydlig med vad jag menade.
och jag misstänker att du inte läste det där lilla ordet ”förutom”. Vilket förklarar mitt svar.

Men ok. Vill du ha exempel på nya arabiska lånord så lyssna på hur ungdomar i städerna snackar idag. De plockar redan uttryck från varandra eftersom det är fullständigt självklart för dem att några av deras kompisar heter Hassan istället för Hasse och firar Eid istället för jul. Snabbspola ett par decennier framåt så kommer ord som ”jalla” och ”guss” att vara lika självklara som orden jag gav exempel på, som vi inte längre tänker på var de kommer ifrån.

Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Först skulle det drickas café olé
* café au lait, dvs ”med mjölk”. Men det visar bara hur vi assimilerat ett utländskt uttryck och gjort vår egen tolkning av det. Som tejp.

Intet
* café au lait, dvs ”med mjölk”. Men det visar bara hur vi assimilerat ett utländskt uttryck och gjort vår egen tolkning av det. Som tejp.
Mina franskakunskaper är något begränsade så jag googlade och fick café ole som svar. Så, det var inte mitt fel😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.