188 870 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Fast stämmer det som du skriver ens? I juni 2013 var det massor av nyhetsartiklar på det temat om universitetet i Leipzig, men det är helt tomt därefter. Går man in på deras hemsida så används genomgående de ”klassiska” titlarna, herr professor och frau professorin.T Thomas_Blekinge skrev:
Haha, jo det där känner jag igen väldigt väl från min arbetsplats. Jag är gubben motvalls som använder de svenska termerna (utan för att den skull försöka mästra de unga).Johan Gunverth skrev:
No shit! (sv. övers. "Det har du helt rätt i!")
Sitter själv med snorvalpar i IT-branschen som saknar grundläggande svensk vokabulär och följaktligen försvenskar samtliga facktermer, trots att de har funnits översatta i över 30 år. De blir helt förvirrade av normal svenska och det är lka roligt varje gång.
managera = hantera
monitorera = övervaka
enrollera = registera, inregistrera
Ni ser mönstret. Jätteenkelt att applicera på vilken svensk text som helst.
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Kul att höra. Då har kanske detta dårskap upphört.S StenQL skrev:
Politiskt korrekt i Tyskland är att ta med båda könen i varje tal som förs: kära medborgare och medborgarinnor!
Vi ska jobba för högre löner för alla arbetare och arbetarinnor!
Ni förstår säkert, kära forister och foristinnor, att detta är ganska groteskt. Ungefär som hen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Fast hen är ju tvärt om, ett ord som gör att man inte både behöver använda manliga och kvinnliga pronomen.
Olika språk går åt olika håll. Även franskan går mot att skapa femininformer av ord som tidigare bara varit maskulina. Att vi i svenskan går mot ett mer könlöst språk tycker jag nog är bättre, även om vi blir kvar med anomalier som sjuksköterska.
Olika språk går åt olika håll. Även franskan går mot att skapa femininformer av ord som tidigare bara varit maskulina. Att vi i svenskan går mot ett mer könlöst språk tycker jag nog är bättre, även om vi blir kvar med anomalier som sjuksköterska.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Meningen är förstås att alla ska känna sig inkluderade, det kan väl inte vara så svårt att förstå.
Jag har inga problem att förstå att man exempelvis tycker att ordet hen inte behövs, uppenbarligen har vi tidigare klarat oss utan det, men förstå utan att hålla med är ganska lätt.
Jag har inga problem att förstå att man exempelvis tycker att ordet hen inte behövs, uppenbarligen har vi tidigare klarat oss utan det, men förstå utan att hålla med är ganska lätt.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Ja, fy vad jobbigt det måste vara för män att känna sin normativa position i tillvaron hotas av ord som hen...
Historiskt sett har kvinnor inte inkluderats i de deskriptiva formerna som föreslagits och nuförtiden finns det tidigare helt osynliggjorda delar av befolkningen som man försöker inkludera och det får av någon anledning män att tro att deras storhetstid är förbi och att de ska förpassas till samhället ytterkant. Lustigt nog är det positionen som kvinnor och hbtq-personer försöker ta sig ifrån - så män borde ju kunna känna sympati för varför dom liksom män inte vill vara förpassade dit? Det är ju inte så att om kvinnor och hbtq-personer inkluderas så måste män exkluderas för att det inte finns plats?! Eller är det bara så att män inte vill dela med sig av nåt?
Historiskt sett har kvinnor inte inkluderats i de deskriptiva formerna som föreslagits och nuförtiden finns det tidigare helt osynliggjorda delar av befolkningen som man försöker inkludera och det får av någon anledning män att tro att deras storhetstid är förbi och att de ska förpassas till samhället ytterkant. Lustigt nog är det positionen som kvinnor och hbtq-personer försöker ta sig ifrån - så män borde ju kunna känna sympati för varför dom liksom män inte vill vara förpassade dit? Det är ju inte så att om kvinnor och hbtq-personer inkluderas så måste män exkluderas för att det inte finns plats?! Eller är det bara så att män inte vill dela med sig av nåt?
O där kom det! Genus, förtryckta kvinnor o rädda män.
Nej, det är inte alls det jag har problem med.
Jag tycker bara det är ett ord som är helt fel.
Men det är min åsikt o har inget som helst att göra med kvinnor mot män, hbtq, män som vill vara kvinnor, kvinnor som vill vara män eller något annat sådant.
Jag tycker bara man måste kunna acceptera att vi är vad vi är och att det inte finns någon anledning att ”uppfinna” ett nytt ord för något som inte har någon funktion.
Jag är rädd att hen-diskussionen kommer att bli som den ofta blir, onyanserad o kanske bitvis hätsk.
Därför (skall jag försöka
) lämnar jag just det temat.
Nej, det är inte alls det jag har problem med.
Jag tycker bara det är ett ord som är helt fel.
Men det är min åsikt o har inget som helst att göra med kvinnor mot män, hbtq, män som vill vara kvinnor, kvinnor som vill vara män eller något annat sådant.
Jag tycker bara man måste kunna acceptera att vi är vad vi är och att det inte finns någon anledning att ”uppfinna” ett nytt ord för något som inte har någon funktion.
Jag är rädd att hen-diskussionen kommer att bli som den ofta blir, onyanserad o kanske bitvis hätsk.
Därför (skall jag försöka
"Ja, fy vad jobbigt det måste vara för män att känna sin normativa position i tillvaron hotas av ord som hen...
"
Är det verkligen av den anledningen som folk störs på ordet, det tror inte jag. Män är väl den största grupp som dyrkar kvinnor, det är i alla fall min uppfattning, trots att den inte är vetenskapligt underbyggd.
Är det verkligen av den anledningen som folk störs på ordet, det tror inte jag. Män är väl den största grupp som dyrkar kvinnor, det är i alla fall min uppfattning, trots att den inte är vetenskapligt underbyggd.