188 872 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag tycker vi använder pluskvamperfekt alldeles för lite. Det är ett lustigt ord och vad det betyder är också lite lustigt, "ännu mer förflutet". Alltså det som hände innan det som hände hände, hade hänt.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag fick det berättat för mig av en vän som jobbar internationellt för röda korset och läkare utan gränser. Personen i fråga berättade för mig om sin frustration över att det dödliga våldet mot kvinnor inte syns i WHO:s statistik över dödsorsaker eftersom det i stora delen av världen inte polisanmäls. Men att han såg det varje dag som läkare, både i krigszoner där kvinnor och barn dog av väpnade konflikter och på landsbygden i utvecklingsländer. Han inkluderade även de kvinnor som dog i barnsäng, där kvinnor inte haft något val att gifta sig väldigt unga eller fick ta hjälp med familjeplanering för sin make.K Kurtivan skrev:
Men detta är väldigt OT.
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Det var en obegriplig svada. Förstår inte vad mäns påstådda storhetstid har att göra med ofoget att hitta på nya ord som inte tillför något alls.Gammelnörden skrev:
Ja, fy vad jobbigt det måste vara för män att känna sin normativa position i tillvaron hotas av ord som hen...
Historiskt sett har kvinnor inte inkluderats i de deskriptiva formerna som föreslagits och nuförtiden finns det tidigare helt osynliggjorda delar av befolkningen som man försöker inkludera och det får av någon anledning män att tro att deras storhetstid är förbi och att de ska förpassas till samhället ytterkant. Lustigt nog är det positionen som kvinnor och hbtq-personer försöker ta sig ifrån - så män borde ju kunna känna sympati för varför dom liksom män inte vill vara förpassade dit? Det är ju inte så att om kvinnor och hbtq-personer inkluderas så måste män exkluderas för att det inte finns plats?! Eller är det bara så att män inte vill dela med sig av nåt?![]()
Jag lyfte ett ögonbryn lite när det användes för att beskriva ett robotscript i ett bokföringssystem.Rickard.ag skrev:
"Hen har nu utfört 1500 operationer...."
Det är en robot!
Inte bara OT, utan faktiskt helt påhittat. Om det är av dig, din vän eller någon annan är inte viktigt men, helt fel är det. Man kan säkert hitta en extrem vinkling där man jämför ickesjukdomsorsaker och få det till den vanligaste orsaken. Fast då borde man nog ta bort trafikolyckor också och då undrar jag hur relevant det är. Och ja, jag har väldigt bra insyn i frågan både här och i andra länder.Gammelnörden skrev:
Jag fick det berättat för mig av en vän som jobbar internationellt för röda korset och läkare utan gränser. Personen i fråga berättade för mig om sin frustration över att det dödliga våldet mot kvinnor inte syns i WHO:s statistik över dödsorsaker eftersom det i stora delen av världen inte polisanmäls. Men att han såg det varje dag som läkare, både i krigszoner där kvinnor och barn dog av väpnade konflikter och på landsbygden i utvecklingsländer. Han inkluderade även de kvinnor som dog i barnsäng, där kvinnor inte haft något val att gifta sig väldigt unga eller fick ta hjälp med familjeplanering för sin make.
Men detta är väldigt OT.![]()
Med det sagt så bör jag kanske nämna att jag tycker att det är fruktansvärt med våld mot alla människor, främst de som av någon anledning är försvarslösa. Men jag tror inte att lösningen på vare sig våld eller ojämlikhet i första hand finns att hämta i språket.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Nu är jag kanske en semantik-romantiker men jag tycker definitivt att man måste inkludera språket i lösningen eftersom språk är en en värde och kulturbärare.
Inlägg #291 är ett derivat av en ca 3 h lång diskussion som jag inte tycker passar att återge i detalj i denna tråd - men det betyder inte att påståendet som givetvis underbyggdes av såväl fakta som erfarenhet är helt påhittat. Nej, det finns ingen statistik som bekräftar det och jag skulle definitivt inte skrivit "främsta dödsorsaken" utan nyanserat med "kanske en av de främsta orsakerna" eller liknande. Helt fel av mig det ber jag om ursäkt för.
Det jag reagerade på var att diskussionen om kvinnors situation avfärdades med att det inte sant för "män är väl den största grupp som dyrkar kvinnor". Det är ju i sammanhanget också påhittat för alla vet att det är spädbarn av båda könen

Jag vill be om att få avsluta den oavsiktliga trådkapning som mitt inlägg skapade, i en tråd som jag fram till diskussion om hen uppstod, roades väldigt av.
I ett annat sammanhang där jag råkade hävda mig om jämlikhetens förträfflighet blev jag kallad feminatzi, varpå jag sa tillbaka;
- Nej, jag vill nog hävda att jag är egalitarian om någon. (med lite skämtsam ton för att lätta stämningen)
Varpå gubbtjyven skriker tillbaka;
- Jag skiter väl i om du bara äter grönsaker!!!

Inlägg #291 är ett derivat av en ca 3 h lång diskussion som jag inte tycker passar att återge i detalj i denna tråd - men det betyder inte att påståendet som givetvis underbyggdes av såväl fakta som erfarenhet är helt påhittat. Nej, det finns ingen statistik som bekräftar det och jag skulle definitivt inte skrivit "främsta dödsorsaken" utan nyanserat med "kanske en av de främsta orsakerna" eller liknande. Helt fel av mig det ber jag om ursäkt för.
Det jag reagerade på var att diskussionen om kvinnors situation avfärdades med att det inte sant för "män är väl den största grupp som dyrkar kvinnor". Det är ju i sammanhanget också påhittat för alla vet att det är spädbarn av båda könen
Jag vill be om att få avsluta den oavsiktliga trådkapning som mitt inlägg skapade, i en tråd som jag fram till diskussion om hen uppstod, roades väldigt av.
I ett annat sammanhang där jag råkade hävda mig om jämlikhetens förträfflighet blev jag kallad feminatzi, varpå jag sa tillbaka;
- Nej, jag vill nog hävda att jag är egalitarian om någon. (med lite skämtsam ton för att lätta stämningen)
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Ja, har man inte läst den sidan av historien på universitetsnivå så kan jag förstå att det framstår som gallimatias. Ett annat svenskt ord som används alldeles för lite liksom rappakalja.T Thomas_Blekinge skrev:
I våldsbrott är den misstänkte förövaren i omkring 80% av fallen en man (inte överraskande)Hep skrev:
Inte bara OT, utan faktiskt helt påhittat. Om det är av dig, din vän eller någon annan är inte viktigt men, helt fel är det. Man kan säkert hitta en extrem vinkling där man jämför ickesjukdomsorsaker och få det till den vanligaste orsaken. Fast då borde man nog ta bort trafikolyckor också och då undrar jag hur relevant det är. Och ja, jag har väldigt bra insyn i frågan både här och i andra länder.
Med det sagt så bör jag kanske nämna att jag tycker att det är fruktansvärt med våld mot alla människor, främst de som av någon anledning är försvarslösa. Men jag tror inte att lösningen på vare sig våld eller ojämlikhet i första hand finns att hämta i språket.
Offret är vanligtvis knappt dubbelt så ofta en man mot en kvinna. Det är således vanligast att få på nöten som man...
Våld i nära relationer är dock annolunda då det oftast är en kvinna som utsatt (tyvärr).
Både män och kvinnor drabbas av våld. Män är oftast offret utanför nära relationer. Alla berörs och alla behöver aggera mot problemet!
Jag tycker som du att språket är en viktig kulturbärare och därför bör inkluderas i den stora och viktiga förändring som behövs. Det jag är emot är när man, som tyvärr sker rätt ofta i dagens livrädda debattklimat, fokuserar mer på symptom som t ex ordval än på de verkliga problemen. Jag har jobbat inom både väldigt mans- och kvinnodominerade branscher där man på olika sätt kommit undan att göra något åt orättvisor genom att införa nya arbetstitlar, omskyltning på arbetsplatser och liknande, medan löner och ledingsrepresentation varit oförändrade.Gammelnörden skrev:
Nu är jag kanske en semantik-romantiker men jag tycker definitivt att man måste inkludera språket i lösningen eftersom språk är en en värde och kulturbärare.
![]()
Varenda kvinna (eller annan utsatt) som dödas är en för mycket och det räcker med att säga att det är väldigt många som drabbas. Däremot är det, framförallt nu när faktakoll är rätt enkelt och ofta bara ett par knapptryck bort, alltid fel med påhittad statistik och sanningar. Det motverkar ofta syftet. Därför min reaktion mot det du skrev. Det är för många som dödas och det ska vi som mänsklighet gemensamt skämmas för. Det räcker så för mig.
//Stolt gubbkärring