188 872 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 625 inlägg
I det nyligen inköpta huset (vårt tredje nu, måste vara någon slags diagnos) finns äntligen plats för ett bibliotek ❤️.
Det var som fan. Du tänder bara på de som oansträngt kan citera valfritt avsnitt ur "Fänrik Ståls sägner"?T Testarn skrev:Ha ha, ja, jag träffade en tjej en gång och blev hembjuden till henne.
Väl där så såg jag ingen bokhylla i vardagsrummet så jag frågade var hon hade sina böcker. "I sovrummet" var svaret.
Jo där fanns en bokhylla, kanske 50 cm bred, som inte var fylld och böckerna som stod där var enkom "kiosklitteratur".
Jag fikade och sen tackade jag för mig. Blev ingen fortsättning där. 😁
Det blir inte mycket ligga där, inte!😁
På tal om "ligga".
När började folk "ha sex" istället för att "ligga".
"Ha sex" är på svenska ett fullständigt imbicillt utryck som egentligen inte betyda någonting. "Ligga" däremot 🤪.
Den boken har många citat som blivit kända av generationer.Intet skrev:
Det var som fan. Du tänder bara på de som oansträngt kan citera valfritt avsnitt ur "Fänrik Ståls sägner"?
Det blir inte mycket ligga där, inte!😁
På tal om "ligga".
När började folk "ha sex" istället för att "ligga".
"Ha sex" är på svenska ett fullständigt imbicillt utryck som egentligen inte betyda någonting. "Ligga" däremot 🤪.
"Släpp ingen djävul över bron" och "ett dåligt huvud hade han men hjärtat det var gott".
Jag får faktiskt skylla på en kombination av min obefintliga korrekturläsning och ett illitterat rättstavningsprogram.B Bitterhetsakademin skrev:
Släpp ingen djävul över bron, är ett av mina mycket användbara favoritcitat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nyligen renskrivit ca 70 brev från 1920-30-talet mellan olika personer och där man ibland skriver hur man uttalar orden.Intet skrev:
Märker nu att yngre generationer tappar kunskapen att läsa skrivstil och blir då inte enklare om det är okända ord.
Kan man läsa modern skrivstil kan man oftast klara sig bra 150 år bakåt i tiden, men nu måste man börja lära sig skrivsätt där bokstäver kan ha 10 olika former och även i kombination.
Tidigt 1800-tal och 1700-tal kräver sedan mera arbete och man får ibland bara acceptera att vissa delar klarar man inte tyda. Man försöker förstå vad ett stycke handar om och vissa ord, sedan brukar man kunna lista ut de krångliga orden, men inte alla.
Spännande. Har du några exempel?A AndersS skrev:Har nyligen renskrivit ca 70 brev från 1920-30-talet mellan olika personer och där man ibland skriver hur man uttalar orden.
Märker nu att yngre generationer tappar kunskapen att läsa skrivstil och blir då inte enklare om det är okända ord.
Kan man läsa modern skrivstil kan man oftast klara sig bra 150 år bakåt i tiden, men nu måste man börja lära sig skrivsätt där bokstäver kan ha 10 olika former och även i kombination.
Tidigt 1800-tal och 1700-tal kräver sedan mera arbete och man får ibland bara acceptera att vissa delar klarar man inte tyda. Man försöker förstå vad ett stycke handar om och vissa ord, sedan brukar man kunna lista ut de krångliga orden, men inte alla.
"Men på sin bädd låg Döbeln, tärd av plågor
hans barm sågs kämpa, ögat brann i lågor
och feberflammor färgade hans hy.
I sträcktåg nyss hans skaror norrut ilat
på tvenne dygn, de sista, icke vilat;
själv var han kommen till Nykarleby"
Invid ån ligger huset ännu kvar där von Döbeln låg sårad och steg upp från sin sjukbädd när skotten vid Jutas hade tystnat och "döden gjort där ren sin första skörd, den finska truppen, färdig blott att falla, ej segra mer, stod bruten , spridd och störd."
"Giv akt, tyst, hör! Det ljöd hurra på höjden.
En man till häst syns nalkas. Vem är han?
Hör vilken storm av rop! Vad vållar fröjden,
som brusar jublande från man till man?
Hurra, hurra far över fält och kullar,
det slukar massor, vidgas, växer, rullar
som en lavin av röster ned mot dalen.
Ha, han har kommit, han och ingen annan,
den lilla mannen syns med band i pannan,
den ädla, tappra, varma generaln."
Jag är född och uppvuxen i Nykarleby, den lilla staden vid älven och där står ännu ett stort monument bevarat till minne av Döbeln vid Jutas.
hans barm sågs kämpa, ögat brann i lågor
och feberflammor färgade hans hy.
I sträcktåg nyss hans skaror norrut ilat
på tvenne dygn, de sista, icke vilat;
själv var han kommen till Nykarleby"
Invid ån ligger huset ännu kvar där von Döbeln låg sårad och steg upp från sin sjukbädd när skotten vid Jutas hade tystnat och "döden gjort där ren sin första skörd, den finska truppen, färdig blott att falla, ej segra mer, stod bruten , spridd och störd."
"Giv akt, tyst, hör! Det ljöd hurra på höjden.
En man till häst syns nalkas. Vem är han?
Hör vilken storm av rop! Vad vållar fröjden,
som brusar jublande från man till man?
Hurra, hurra far över fält och kullar,
det slukar massor, vidgas, växer, rullar
som en lavin av röster ned mot dalen.
Ha, han har kommit, han och ingen annan,
den lilla mannen syns med band i pannan,
den ädla, tappra, varma generaln."
Jag är född och uppvuxen i Nykarleby, den lilla staden vid älven och där står ännu ett stort monument bevarat till minne av Döbeln vid Jutas.