P Pin skrev:
Billy 60 är bättre.
Säkert helt rätt, väggen där de stod var dock exakt lagom för 2 st 80 cm och en 40 cm, så det var inget alternativ... 🤷

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Säkert helt rätt, väggen där de stod var dock exakt lagom för 2 st 80 cm och en 40 cm, så det var inget alternativ... 🤷
Eller 3 st 60 och en eller två Benno för CD/DVD/Blueray eller porslinstupparna.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
I det nyligen inköpta huset (vårt tredje nu, måste vara någon slags diagnos) finns äntligen plats för ett bibliotek ❤️.

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ha ha, ja, jag träffade en tjej en gång och blev hembjuden till henne.
Väl där så såg jag ingen bokhylla i vardagsrummet så jag frågade var hon hade sina böcker. "I sovrummet" var svaret.

Jo där fanns en bokhylla, kanske 50 cm bred, som inte var fylld och böckerna som stod där var enkom "kiosklitteratur".

Jag fikade och sen tackade jag för mig. Blev ingen fortsättning där. 😁
Det var som fan. Du tänder bara på de som oansträngt kan citera valfritt avsnitt ur "Fänrik Ståls sägner"?
Det blir inte mycket ligga där, inte!😁

På tal om "ligga".
När började folk "ha sex" istället för att "ligga".
"Ha sex" är på svenska ett fullständigt imbicillt utryck som egentligen inte betyda någonting. "Ligga" däremot 🤪.

Intet Intet skrev:
Det var som fan. Du tänder bara på de som oansträngt kan citera valfritt avsnitt ur "Fänrik Ståls sägner"?
Det blir inte mycket ligga där, inte!😁

På tal om "ligga".
När började folk "ha sex" istället för att "ligga".
"Ha sex" är på svenska ett fullständigt imbicillt utryck som egentligen inte betyda någonting. "Ligga" däremot 🤪.
Den boken har många citat som blivit kända av generationer.
"Släpp ingen djävul över bron" och "ett dåligt huvud hade han men hjärtat det var gott".

• Målning av unga soldater i uniform som spelar trummor, bakgrund med fler soldater och vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den boken har många citat som blivit kända av generationer.
"Släpp ingen djävul över bron" och "ett dåligt huvud hade han men hjärtat det var gott".
Sven Duva.

Intet Intet skrev:
Sven Duva.
Här håller vi oss till den gamla stavning om jag får be, Sven Dufva.😆

• Gilla
Helena S och 5 till
  • Laddar…
I gammal text skrivs det vi skriver med enkel "v" oftast "fv", troligtvis uttalades det också som det stavades.

B Bitterhetsakademin skrev:
Här håller vi oss till den gamla stavning om jag får be, Sven Dufva.😆
Jag får faktiskt skylla på en kombination av min obefintliga korrekturläsning och ett illitterat rättstavningsprogram.

Släpp ingen djävul över bron, är ett av mina mycket användbara favoritcitat.

Soldater strider på en bro, en står över en fallen motståndare med vapen riktade mot andra fiender i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I gammal text skrivs det vi skriver med enkel "v" oftast "fv", troligtvis uttalades det också som det stavades.
Precis som Stjärna, djävul och alla andra nu obegripliga stavningsalternativ för samma ljud.

Intet Intet skrev:
Precis som Stjärna, djävul och alla andra nu obegripliga stavningsalternativ för samma ljud.
Har nyligen renskrivit ca 70 brev från 1920-30-talet mellan olika personer och där man ibland skriver hur man uttalar orden.
Märker nu att yngre generationer tappar kunskapen att läsa skrivstil och blir då inte enklare om det är okända ord.
Kan man läsa modern skrivstil kan man oftast klara sig bra 150 år bakåt i tiden, men nu måste man börja lära sig skrivsätt där bokstäver kan ha 10 olika former och även i kombination.
Tidigt 1800-tal och 1700-tal kräver sedan mera arbete och man får ibland bara acceptera att vissa delar klarar man inte tyda. Man försöker förstå vad ett stycke handar om och vissa ord, sedan brukar man kunna lista ut de krångliga orden, men inte alla.

• Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har nyligen renskrivit ca 70 brev från 1920-30-talet mellan olika personer och där man ibland skriver hur man uttalar orden.
Märker nu att yngre generationer tappar kunskapen att läsa skrivstil och blir då inte enklare om det är okända ord.
Kan man läsa modern skrivstil kan man oftast klara sig bra 150 år bakåt i tiden, men nu måste man börja lära sig skrivsätt där bokstäver kan ha 10 olika former och även i kombination.
Tidigt 1800-tal och 1700-tal kräver sedan mera arbete och man får ibland bara acceptera att vissa delar klarar man inte tyda. Man försöker förstå vad ett stycke handar om och vissa ord, sedan brukar man kunna lista ut de krångliga orden, men inte alla.
Spännande. Har du några exempel?

"Men på sin bädd låg Döbeln, tärd av plågor
hans barm sågs kämpa, ögat brann i lågor
och feberflammor färgade hans hy.
I sträcktåg nyss hans skaror norrut ilat
på tvenne dygn, de sista, icke vilat;
själv var han kommen till Nykarleby"

Invid ån ligger huset ännu kvar där von Döbeln låg sårad och steg upp från sin sjukbädd när skotten vid Jutas hade tystnat och "döden gjort där ren sin första skörd, den finska truppen, färdig blott att falla, ej segra mer, stod bruten , spridd och störd."

"Giv akt, tyst, hör! Det ljöd hurra på höjden.
En man till häst syns nalkas. Vem är han?
Hör vilken storm av rop! Vad vållar fröjden,
som brusar jublande från man till man?
Hurra, hurra far över fält och kullar,
det slukar massor, vidgas, växer, rullar
som en lavin av röster ned mot dalen.
Ha, han har kommit, han och ingen annan,
den lilla mannen syns med band i pannan,
den ädla, tappra, varma generaln."

Jag är född och uppvuxen i Nykarleby, den lilla staden vid älven och där står ännu ett stort monument bevarat till minne av Döbeln vid Jutas.

• Gilla
  • Älska
Helena S och 7 till
  • Laddar…
Och von Döbelns valspråk var Ära Skyldighet Vilja som användes på detta märke till stöd för de frivilliga i vinterkriget. Att det senare togs över av svenska nynazister är en annan historia.

• Traveled gamla märke med tre händer som greppar varandra, omgiven text: "Nordens frihet" och "Ära Skyldighet Vilja", mot turkos bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Spännande. Har du några exempel?
Är det något speciellt du tänker på, mycket har det blivit.
Och man behöver känna motivation att tolka/renskriva det riktigt gamla.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.