Keiller Keiller skrev:
Dåliga flickor är inte de sämsta
De bästa är de i överlappet av dåliga flickor och skickliga flickor.

De vill tydligen ofta ha pojkar med varma händer.

kashieda kashieda skrev:
De bästa är de i överlappet av dåliga flickor och skickliga flickor.

De vill tydligen ofta ha pojkar med varma händer.
Så är det. Jag har provat med mina kalla otvättade fötter. Ingen har valt de. Man kan fråga sig -"Varför"?

Intet Intet skrev:
Så är det. Jag har provat med mina kalla otvättade fötter. Ingen har valt de. Man kan fråga sig -"Varför"?
Kanske för att dig använt subjektsform i stället för objektsform?

De kanske är grammatikfetischister?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Kanske för att dig använt subjektsform i stället för objektsform?

De kanske är grammatikfetischister?
Där har vi det! Vad jag har grubblat.

Tack. Mysteriet är löst.😀

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Förvisso, det jag for efter är att det är liknande diskussioner runt spik vs dyckert som det är runt skruv vs bult. Plankor vs brädor är ytterligare en sån där diskussion 😉
Inte exakt samma, men liknande.
en bult är aldrig en skruv
en skruv är aldrig en bult
en dyckert är alltid en spik
en spik är inte alltid en dyckert

Begreppen bräda och planka används för så många olika saker att den ursprungliga skillnaden pga virkesdimensioner knappast är relevant längre. I alla fall inte i dagligt tal där bräda och planka används för många olika saker förutom virke.

Bult och skruv är ju olika saker. Men det är (mer och mer?) vanligt att bult används för att beteckna en skruv. Antagligen för att på engelska betyder "bolt" skruv.

Alla dessa diskussioner verkar uppstå av okunnighet. Den som är riktigt okunnig vet inte vad som skiljer en spik från en skruv. Men den som har god kunskap om spik, skruv och virke vet man vad begreppen betyder och använder ofta fler olika termer för att precisera.

Inget konstigt. Så är det väl inom alla områden att den som är okunnig inte känner till vad saker kallas. Men med det sagt förändras språket på ibland outgrundliga vägar.

S
Bönhas Bönhas skrev:

Begreppen bräda och planka används för så många olika saker att den ursprungliga skillnaden pga virkesdimensioner knappast är relevant längre. I alla fall inte i dagligt tal där bräda och planka används för många olika saker förutom virke.

Bult och skruv är ju olika saker. Men det är (mer och mer?) vanligt att bult används för att beteckna en skruv. Antagligen för att på engelska betyder "bolt" skruv.

Alla dessa diskussioner verkar uppstå av okunnighet. Den som är riktigt okunnig vet inte vad som skiljer en spik från en skruv. Men den som har god kunskap om spik, skruv och virke vet man vad begreppen betyder och använder ofta fler olika termer för att precisera.

Inget konstigt. Så är det väl inom alla områden att den som är okunnig inte känner till vad saker kallas. Men med det sagt förändras språket på ibland outgrundliga vägar.
Gå in på närmsta bygge. Där pratar man fortfarande om 2 tum 4 ...

Och har man en "skruv lös" betyder det inte alltid att den kan dras åt.😇

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Gå in på närmsta bygge. Där pratar man fortfarande om 2 tum 4 ...
Jag gör det som äldre hemmasnickare och mina tumstockarna har ju det kvar tillsammans med millimeter.😉

Bönhas Bönhas skrev:

Tekniskt sett har en skruv varit en bult, eftersom förstadiet till skruv (innan den får sina gängor) heter bult... 😉

• Gilla
lat
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tekniskt sett har en skruv varit en bult, eftersom förstadiet till skruv (innan den får sina gängor) heter bult... 😉
Det finns ju till och med bultar med gängor. Fast då är gängan till för att sätta dit en mutter så inte bulten ramlar vort. Den är inte en del av förbandet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så är det för vissa skruvar, men inte för alla. Så nej det påståendet stämmer inte för alla skruvar.

useless useless skrev:
Det finns ju till och med bultar med gängor.
Nej, för en bult är definitionsmässigt ogängad. Har den gängor är det definitionsmässigt en skruv.

• Gilla
roger.lehrberg och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Nej, för en bult är definitionsmässigt ogängad. Har den gängor är det definitionsmässigt en skruv.
Hum, när jag växte upp hade vi en fyllebult och han hade säkert "skruvar lösa".😉
Säger som Özz Nujen i en av hans föreställningra med Måns Möller, svenska språket är är inte alltid lätt att förstå.
Vi har "rävar bakom öronen" och "ögon i nacken" eller "ögona böj".😀

A AndersS skrev:
Hum, när jag växte upp hade vi en fyllebult och han hade säkert "skruvar lösa".😉
Såklart. Utan gängor, skruvar lösa.

Intet Intet skrev:
Såklart. Utan gängor, skruvar lösa.
Länge sedan man "gänga" nu 🙃
"Gängade" väldigt frekvent i min ungdom....

Utan varken "skruv eller mutter"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.