188 985 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Som medgångssupporter till Djurgården minns jag Geert den Ouden. Eller egentligen mest när han skulle intervjuas på Canal plus efter ett halvår i Sverige och besvarade de engelska frågorna på riktigt bra svenska. Och tv-sport som det var tappade naturligtvis inte Lasse Granqvist fattningen utan fortsätter glatt på engelska: ”So, Jens Fjällström, what do you think about the first half?”useless skrev:
Men, för att återvända till sak, Stjärten kallades han.
Han bodde i Schweiz vid gränsen och det berodde på vem han pratade med, så han pratade oftast tyska och franska, men kunde på resor i södra delarna av landet få byta till italienska. Nu med en svensk kollega så blev det engelska oftast, men på puben eller bierstube mixade vi engelska och tyska. Så där blev det oftast "svartvalt".😂 Vi kan nog även blandat in våra lokala dialekter.😉H hhallen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Och då får jag inflika att jag får utslag när jag hör svenskar uttala Joe Biden med ett j som i yoga istället för det korrekta dsch. Och det gör inte bara de flesta svenskar utan även nyhetsuppläsare. Har dom ingen utbildning? Samma gäller för John, Jim, Jane. Alla är engelska namn. Gräsligt!useless skrev:
Vår engelskalärare på högskolan (som var engelsman) tyckte det var ett otyg att vi svenskar bytte namn när vi pratade engelska. "Anders" blir "Äänders", "Maria" Mörraja", etc. Han var tydlig med att man heter samma sak med samma uttal oavsett vilket land man befinner sig i eller vilket språk man talar.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg