37 786 läst ·
215 svar
38k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Självklart är det mer ärligt att betala för tiden det tar att handla och sedan skippa påslag på varorna. Så fungerar det i en del andra länder. Sjukt skönt att veta att man inte blir lurad.
Sen om hantverkaren behöver mer marginal är det bättre att lägga det på timpriset.
Hela diskussionen handlar inte om att det är för dyrt utan att det är vilseledande med variabelt materialpris.
Om hantverkaren ligger ute med pengar för material kan det däremot vara rimligt med ett räntepåslag.
Tycker man kan lagstadga att t.ex. Ahlsell skall ha ett öppet prissystem. Våra leverantörer har ofta det, lika så t.ex. Alibaba står det pris per olika köpt volym.
Sen om hantverkaren behöver mer marginal är det bättre att lägga det på timpriset.
Hela diskussionen handlar inte om att det är för dyrt utan att det är vilseledande med variabelt materialpris.
Om hantverkaren ligger ute med pengar för material kan det däremot vara rimligt med ett räntepåslag.
Tycker man kan lagstadga att t.ex. Ahlsell skall ha ett öppet prissystem. Våra leverantörer har ofta det, lika så t.ex. Alibaba står det pris per olika köpt volym.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Fast, till viss del är det så redan nu i sverigeO Oppe skrev:
...typiskt svårt att inte tänka på politik när det närmar sig val...
Nu är det väl inte så många som kan debitera varenda timme varje månad? Har man många mindre jobb så försvinner ju lätt nån timme här och där om man är ärlig. Dessutom ska man ju gå utbildningar/certifieringar ibland osv så att i praktiken kanske man kan debitera 80% av arbetstiden.K_arlstrom skrev:
Fast, till viss del är det så redan nu i sverigeEn hantverkare på heltid fakturerar minst 86' på en månad (500:-/timme). Säg att de är dubbelt så snabba som en själv, då behöver man ändå ha närmare 74' brutto per månad för att det ska löna sig att anlita någon.
...typiskt svårt att inte tänka på politik när det närmar sig val...![]()
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Då är väl inte din kompetens tillräckligt hög om ingen vill anlita dig för det priset?Morgan Jacobsson skrev:
På vilket sätt skiljer det sig från tex en snickare? Ingen betalar 3-500% påslag på isloeringen, ingen. Men däremot betalar man gärna extra för en kompetent snickare. Det är tråkigt att du känner att du måste lura folk för att få det att gå runt.Morgan Jacobsson skrev:
Skämtar du eller är du allvarlig? Om du menar allvar med ditt inlägg så är slutsatsen att du behöver lura dina kunder för att gå runt och du tycker dessutom inte att det är något konstigt alls med det upplägget.Morgan Jacobsson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När vi fick vårt hus byggt år 2010 hade vi avtalat fast pris för hela arbetet samt materialkostnad + 7% pålägg för alla materialinköp.
Och vi har kopior på alla fakturor från en massa olika leverantörer.
Ja, huset byggdes av en mindre byggfirma, som säkert inte hade så fantastiska avtalsvillkor med alla grossister/leverantörer.
Elcentralen, 3-radig Rutab till exempel, köptes på Jula, och kostade mig 1895 kr + de 7 procenten.
Nu ser jag inte denna central på Julas hemsida, endast en 2-radig och den kostar 1999.
Vad kostar en sådan central hos grossisten, med 3 x 12 säkringsplatser, och vad skulle jag få betala hos elektrikern?
Och vi har kopior på alla fakturor från en massa olika leverantörer.
Ja, huset byggdes av en mindre byggfirma, som säkert inte hade så fantastiska avtalsvillkor med alla grossister/leverantörer.
Elcentralen, 3-radig Rutab till exempel, köptes på Jula, och kostade mig 1895 kr + de 7 procenten.
Nu ser jag inte denna central på Julas hemsida, endast en 2-radig och den kostar 1999.
Vad kostar en sådan central hos grossisten, med 3 x 12 säkringsplatser, och vad skulle jag få betala hos elektrikern?
Redigerat:
Självklart är det fel att ta betalt för komponenterna (igen, om du handlar dem på arbetstid). Det är ingen skillnad på komponenterna jag köper från dig mot dem som ligger på hyllan på Hornbach. Kunskapen att välja rätt bitar är det jag betalar dig timlön för, är det så svårt att förstå det? Om du inte har rätt kunskap så betalar jag i praktiken bara för att du ska montera saker. Enda anledningen till att det ser ut som det gör med el är att SEF och EIO har varit mycket framgångsrika i försvaret av sitt skrå både genom drakonisk lagstiftning och genom att skrämma upp befolkningen till att tro att el är något magiskt och komplicerat som bara ett fåtal invigda klarar* när det i själva verket handlar om enkel monteringsverksamhet av färdiga byggblock. Att planera en anläggning är komplicerat, det håller jag med om. Men se det får man göra utan behörighet. Det är bara själva monteringen som är reglerad.Morgan Jacobsson skrev:
Jag väntar fortfarande på exempel på produkter som jag inte kan köpa utanför grossisterna. Det behöver inte vara kabeln, det kan vara något annat också. Vad som helst. Ge mig ett exempel på en produkt som inte är samma i den "vanliga" handeln och hos grossisten. När du skrek förut var ju alla grejer sekunda och då borde det vara väldigt enkelt att lägga fram ett exempel.
* Elektricitet som fenomen är något snudd på magiskt och extremt komplicerat, men det är fan inte elektrikerna som förstår det.
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Du kan inte köpa Hagers centralprogram, eller ABB eller Eatons Säkrings system, Möller/, eller Wibe kabelstegar plus tillbehör, många typer av kabel som inte finns i byggvarubutikerna, Hidealight spottar (endast några få modeller kan finnas), Fagerhult armaturer (Endast få utvalda möjligen), det är bara att beställa kataloger på nätet så ser man massor som inte finns på byggvaruhusen....När det kommer till kompetens så tillhör elektrikerna de som måste känna till alla andra hantverkares byggsätt för att kunna planera sina arbetsmetoder....vilket kräver betydligt mer av mig som montör...mitt pris till kund för material är beräknat för garantier som överskrider konsumentgarantitiden 2år....Jag lämnade 6års installationstid på mina jobb...enligt tidigare AB06 och riktlinjer från Boverket är garantin 5år...
E nummer utdrag på en reglel kring detta
1.7 Om en produkt med E-nummer förändras så att funktion, miljöegenskaper eller utseende påverkas, ska ett nytt E-nummer sökas
Alltså samma e-nummer samma vara oaktat inköpsställe.
hagers centralprogram står väl varochen fritt att använda
https://hagercentral.se/
1.7 Om en produkt med E-nummer förändras så att funktion, miljöegenskaper eller utseende påverkas, ska ett nytt E-nummer sökas
Alltså samma e-nummer samma vara oaktat inköpsställe.
hagers centralprogram står väl varochen fritt att använda
https://hagercentral.se/
Apropå detta så jobbar en av dem hemma hos mig. Han tar 600 kr/tim, gör ett mycket bra jobb med snickeri, plattsättning, VVS med mera. Kanske inte snabbast, men resultatet är det jag vill ha. Inga påslag, jag betalar det han betalar hos grossen. Här om dagen pratade vi vem som skulle köpa vad och vad som var smidigast. Det slutade med att han spontant sa att jag kunde få hans inloggningsuppgifter hos en av hans grossister så att jag själv kunde kolla om jag eller han skulle handla rördelarna.T Thomas_Blekinge skrev:Som vanligt finns det två fraktioner här i forumet i denna fråga: hantverkarna som själv säljer material till kund med allt vad det innebär, och konsumenter som måste betala för det. Är det inte konstiggt att fraktionerna har helt olika uppfattningar?
Sedan finns det också sjyssta hantverkare såklart.
HALLO!! Var är ni??
Värt varenda spänn!
Hur många privatpersoner har kabelstegar hemma i en normal villa?Morgan Jacobsson skrev:
Du kan inte köpa Hagers centralprogram, eller ABB eller Eatons Säkrings system, Möller/, eller Wibe kabelstegar plus tillbehör, många typer av kabel som inte finns i byggvarubutikerna, Hidealight spottar (endast några få modeller kan finnas), Fagerhult armaturer (Endast få utvalda möjligen), det är bara att beställa kataloger på nätet så ser man massor som inte finns på byggvaruhusen....
Du undviker att svara på detta:
Alla E-nummer kan tas hem av internetbutikerna som saluför elprodukter på förfrågan! Även fast dom inte finns i respektive butik på webben.
Samma inom VVS:
Frågar man efter ett RSK som inte finns upplagt i någon webbutik så tar dom hem det för leverans. Alternativt levererar direkt från grossisten!
Alltså samma väg som dina "exklusiva" prylar...
Redigerat:
På telefonen är det lite bökigt att söka. Men det tre första exemplen hittar jag i alla fall direkt.Morgan Jacobsson skrev:
Du kan inte köpa Hagers centralprogram, eller ABB eller Eatons Säkrings system, Möller/, eller Wibe kabelstegar plus tillbehör, många typer av kabel som inte finns i byggvarubutikerna, Hidealight spottar (endast några få modeller kan finnas), Fagerhult armaturer (Endast få utvalda möjligen), det är bara att beställa kataloger på nätet så ser man massor som inte finns på byggvaruhusen....När det kommer till kompetens så tillhör elektrikerna de som måste känna till alla andra hantverkares byggsätt för att kunna planera sina arbetsmetoder....vilket kräver betydligt mer av mig som montör...mitt pris till kund för material är beräknat för garantier som överskrider konsumentgarantitiden 2år....Jag lämnade 6års installationstid på mina jobb...enligt tidigare AB06 och riktlinjer från Boverket är garantin 5år...
Please.....Morgan Jacobsson skrev:
Du kan inte köpa Hagers centralprogram, eller ABB eller Eatons Säkrings system, Möller/, eller Wibe kabelstegar plus tillbehör, många typer av kabel som inte finns i byggvarubutikerna, Hidealight spottar (endast några få modeller kan finnas), Fagerhult armaturer (Endast få utvalda möjligen), det är bara att beställa kataloger på nätet så ser man massor som inte finns på byggvaruhusen....När det kommer till kompetens så tillhör elektrikerna de som måste känna till alla andra hantverkares byggsätt för att kunna planera sina arbetsmetoder....vilket kräver betydligt mer av mig som montör...mitt pris till kund för material är beräknat för garantier som överskrider konsumentgarantitiden 2år....Jag lämnade 6års installationstid på mina jobb...enligt tidigare AB06 och riktlinjer från Boverket är garantin 5år...
Hornbach har Hager på hyllan. Jag behöver inte köpa varenda liten konstig pinal, det räcker med det som normalt sitter i en villa. ABB finns på Clas Ohlson. Eaton kan jag beställa via näthandlare.
Kabelstegar monteras väldigt sällan i en vanlig villa men skulle jag önska finns även kabelkorgar på Hornbach. Hidealight finns hos näthandlarna. Fagerhult armaturer känner jag inte till men det skulle förvåna mig om inte näthandlarna har det också.
Det du får hos grossisten är att du kan gå runt i deras "butik" med en kundkorg, eller någon som plockar fram grejerna åt dig och håller dig i handen.
Att du behöver känna till alla andras byggsätt.... De andra behöver känna till ditt också. Med tanke på hur många gånger det skiter sig med både det ena och det andra så är jag inte så imponerad.
Detta med garantier har avhandlats tidigare. Om grejerna du monterar går sönder efter fem år kanske du skulle byta leverantör. Hur ofta gör du garantijobb egentligen? Det är lite som att köpa garanti på TVn man köper på elgiganten.
Redigerat:
