34 790 läst · 215 svar
35k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Berätta gärna mer om dessa fantastiska spektakulära produkter som tillverkarna inte säljer till vem som helst som vill köpa dem. Jag tycker nog att mina Elko RS är väldigt lika de som Elko har på sin hemsida, men de kanske har en hemlig produktkatalog för utvalda också?M Morgan Jacobsson skrev:
Förstår du inte att om Ahlsell listar en kabel för 500 kr/m och du får köpa den för 48 kr/m så kostar inte kabeln så mycket. Eller tror du att Ahlsell älskar dig och ger bort saker? Ahlsell kommer glatt att sälja den kabeln till t.ex. Elbutik.se för ett billigare pris eftersom Elbutik säljer hundra gånger mer kabel än du. Elbutik säljer den sedan till mig med ett påslag som är tillräckligt stort för att täcka deras hanteringskostnader och vinst. Denna kostnad kommer i en del fall vara billigare och en del fall vara dyrare än vad du betalar men den kommer inte vara det som står i GNP. Elbutik har en väldigt slimmad och effektiv organisation och kan således göra vinst på att sälja många saker med litet påslag.
Elbutik används endast som exempel, samma gäller övriga handlare, av alla slag.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Menar duM Morgan Jacobsson skrev:
- att du inte fakturerar kunden för den tid det tar att handla?
- att du inte bakar in försäkring och andra overheadkostnader i timpengen?
- att du inte debiterar km eraättning för shoppingturen?
- att bilersättningen inte är så hög för att bilen är utrustad med verktyg och ett litet lager med förbruksvaror?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
”Som nyetablerad affärsidkare satte [Paul Urban Bergström] stopp för två, som han ansåg, utbredda "oskick" inom detaljhandeln, nämligen att pruta och att ge krediter. I hans klädaffär gällde fasta priser och det skulle betalas kontant vid köpet. Det visade sig att kunderna uppskattade hans rättframma affärsmetoder. Verksamheten gick med mycket bra vinst och snart ägde han ett pärlband av butiker runt Hötorget.”
Det här var alltså 1882 och varuhuset ifråga PUB i Stockholm. Det vore ju trevligt om vi kunde släpa in de sista krämarna i samma transparenta och likabehandlande värld i alla fall 150 år efter denne föregångare.
Webbjämförelser gör förstås sitt till, så förhoppningsvis är vi snart där att även elektriker och vvs:are avkrävs en öppen och ärlig prissättning för att få några återkommande kunder.
Det här var alltså 1882 och varuhuset ifråga PUB i Stockholm. Det vore ju trevligt om vi kunde släpa in de sista krämarna i samma transparenta och likabehandlande värld i alla fall 150 år efter denne föregångare.
Webbjämförelser gör förstås sitt till, så förhoppningsvis är vi snart där att även elektriker och vvs:are avkrävs en öppen och ärlig prissättning för att få några återkommande kunder.
Byggveteran
· Filipstad
· 45 inlägg
Jag debiterade INTE för shoppingtid eller km, endast arbetad tid. Hade inte en servicebil, tog ett fast belopp, tror det var 350kr för transport, ett engångsbelopp vid slutfaktura, tog 380kr/tim exklusive moms o rot, men detta var mellan 2007-2010... så priser har förändrats...försäkringspaket från trygghansa småföretag (enskild firma) hade jag då...harry73 skrev:
Menar du
- att du inte fakturerar kunden för den tid det tar att handla?
- att du inte bakar in försäkring och andra overheadkostnader i timpengen?
- att du inte debiterar km eraättning för shoppingturen?
- att bilersättningen inte är så hög för att bilen är utrustad med verktyg och ett litet lager med förbruksvaror?
Om du inte debiterade för tid som du var hos grossisten är ett påslag motiverat. Däremot är det fortfarande helt fel att det skulle vara annat materiel som säljs där jämfört med bygghandlarna. Elko RS är Elko RS, oavsett var man köper den.
Personligen skulle jag föredra tidsdebitering framför påslag, pga ROT. Dessutom är det mer genomskinligt.
Personligen skulle jag föredra tidsdebitering framför påslag, pga ROT. Dessutom är det mer genomskinligt.
Du tog alltså betalt, ett fast belopp, för att hämta material. Dessutom kan jag avslöja att i princip alla småföretag har en personal och ansvarsförsäkring. Men det är knappast så att någon annan bransch håller på med detta påslagsmygel. Nej, det är inte lätt att vara småföretagare, men det är det inte för någon och det berättigar absolut inte att blåsa kunderna.M Morgan Jacobsson skrev:Jag debiterade INTE för shoppingtid eller km, endast arbetad tid. Hade inte en servicebil, tog ett fast belopp, tror det var 350kr för transport, ett engångsbelopp vid slutfaktura, tog 380kr/tim exklusive moms o rot, men detta var mellan 2007-2010... så priser har förändrats...försäkringspaket från trygghansa småföretag (enskild firma) hade jag då...
Byggveteran
· Filipstad
· 45 inlägg
Nej jag tog inte betalt för att hämta material...det gjordes utanför arbetsdebitering. De flesta idag tar framkörning med mera o hutlösa priser för sådant. Jag tog ett fast belopp på 350kr där resa ingick från mitt hem. ett engångsbelopp....så ja jag var alldeles för snäll mot mina kunder...därför lade jag ner min verksamhet...tjänade för dåligt...tack vare gnällspikar o schmetter-schmittrar som detta forumet är nedlusat med. Hade aldrig en tanke på att blåsa mina kunder. Man får tydligen inte lov att som småföretagare tjäna pengar. Ni kan ju fråga era chefer på de arbetsplatser ni själva har hur de tjänar pengar....typiskt ett jantelags-land som Sverige...G guggen skrev:Du tog alltså betalt, ett fast belopp, för att hämta material. Dessutom kan jag avslöja att i princip alla småföretag har en personal och ansvarsförsäkring. Men det är knappast så att någon annan bransch håller på med detta påslagsmygel. Nej, det är inte lätt att vara småföretagare, men det är det inte för någon och det berättigar absolut inte att blåsa kunderna.
tommib skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 45 inlägg
Du hittar inte SELGAS sortiment på Byggvaruhusen...eller Storels, Elektroscandia med flera...håll dig du till dina webshoppar...
Jo det är helt okej att tjäna pengar. Men att fejka priser för att låssas att kunden får en rabatt är inte okej.
Extremt löjligt inlägg, och ett argument som ofta tas fram när vettiga argument tryter. Som ett tjurigt litet barn...O Oppe skrev:
Jag tror att väldigt få av oss som kritiserar detta system är kategoriskt emot att anlita hantverkare. Vi vill bara att prissättningen är transparent och rimlig.
Som jag skrev tidigare, jag betalar gärna exakt samma peng för ett jobb där timpenningen är högre och materialkostnaden är i paritet med vad jag själv får betala om jag köper materialet. Då skulle jag till och med kunna erbjuda mig att inhandla allt material för att sänka timkostnaden. Men det är inte hantverkarna intresserade av, vilket givetvis leder till att jag som konsument misstänker att det finns andra incitament från hantverkarens sida att vilja köpa materialet.
Eller förresten, jag misstänker inte längre...det är ju bekräftat av många hantverkare här på BH att så är fallet; materialpåslaget är en stor del i deras vinst, och utan den skulle de inte kunna fortsätta driva sina firmor. Att vilseleda kunder är alltså en bärande del i affärsidén.
Vi är nog ganska många som är företagare här, tex jag själv. Det handlar om att man är oärlig, alla håller inte på så här, du verkar inte ha varit värst, men en del tar löjliga påslag, plus milersättning, plus bilavgifter etc etc. Detta mygel kan fortgå pga av en hög efterfrågan och monopol i branschen men detta borde regleras. Så det handlar inte om jantte utan om en bransch som missbrukas av många.
Du lever ju i en alternativ värld, tror du på allvar att en hantverkare skulle ta ansvar för en produkt du köpt in?
Herregud
Herregud
P Paxman skrev:Extremt löjligt inlägg, och ett argument som ofta tas fram när vettiga argument tryter. Som ett tjurigt litet barn...
Jag tror att väldigt få av oss som kritiserar detta system är kategoriskt emot att anlita hantverkare. Vi vill bara att prissättningen är transparent och rimlig.
Som jag skrev tidigare, jag betalar gärna exakt samma peng för ett jobb där timpenningen är högre och materialkostnaden är i paritet med vad jag själv får betala om jag köper materialet. Då skulle jag till och med kunna erbjuda mig att inhandla allt material för att sänka timkostnaden. Men det är inte hantverkarna intresserade av, vilket givetvis leder till att jag som konsument misstänker att det finns andra incitament från hantverkarens sida att vilja köpa materialet.
Eller förresten, jag misstänker inte längre...det är ju bekräftat av många hantverkare här på BH att så är fallet; materialpåslaget är en stor del i deras vinst, och utan den skulle de inte kunna fortsätta driva sina firmor. Att vilseleda kunder är alltså en bärande del i affärsidén.