P
Vi kan väl lugnt säga att den svenska byggmarknaden är ineffektiv. Det har ju skrivits om att Sverige är ett av dom dyraste länderna i Europa för byggande.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Oavsett om det var 07 eller -18 så är konceptet det samma och det är utformat för att enbart lura kunder. Inget annat.

Och hela din illusion att det är olika produkter är det lika befängt. Olika förpackningar absolut. Men att påstå att det är olika produkter får dig bara att se dum ut! Klarar man sig inte att gå runt på 580kr/h så skall man kanske sänka sin levnadsstandard eller byta jobb.
 
  • Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
Driver konsultfirma, skulle aldrig jobba under 800kr/h och då säljer jag bara timmar. En hantverkare betalar för utrustning, bilar mm.

A atomlab skrev:
Oavsett om det var 07 eller -18 så är konceptet det samma och det är utformat för att enbart lura kunder. Inget annat.

Och hela din illusion att det är olika produkter är det lika befängt. Olika förpackningar absolut. Men att påstå att det är olika produkter får dig bara att se dum ut! Klarar man sig inte att gå runt på 580kr/h så skall man kanske sänka sin levnadsstandard eller byta jobb.
 
Om ni ser en köp prenumerationsbanner på Svd artikeln, öppna den i privat läge. Firefox/Chrome startas det med ctrl+shift+P, då tar den inte er gamla cookie med antalet besök på Svd info.
 
Wow! Fränt sagt.

Så att du menar att en hantverkare (specifikt rörmokare och elektriker) inte går runt på 600kr/h utan måste mygla in ett substitut att få upp lönen i form att hitta på diverse obskyra anledningar till att handla på elgrossister? Notera att mer eller mindre alla andra yrkesgrupper inom hantverkare klarar detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Är ju fritt fram att göra jobbet själv, betala inte för kompetens osv.



A atomlab skrev:
Wow! Fränt sagt.

Så att du menar att en hantverkare (specifikt rörmokare och elektriker) inte går runt på 600kr/h utan måste mygla in ett substitut att få upp lönen i form att hitta på diverse obskyra anledningar till att handla på elgrossister? Notera att mer eller mindre alla andra yrkesgrupper inom hantverkare klarar detta.
 
Problemet är ju när hantverkare tar betalt för delar i stället för kompetens.
 
  • Gilla
shomakie och 9 till
  • Laddar…
O Oppe skrev:
Är ju fritt fram att göra jobbet själv, betala inte för kompetens osv.
Det är väl precis exakt det alla här är beredda att göra, betala för KOMPETENS. Detta är ju något som högst rimligt ska avspeglas i timpenning och inte i löjliga fantasipriser på materiel?
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Nej, då skulle denna tråd handla om hutlösa timpriser

D Dub361 skrev:
Det är väl precis exakt det alla här är beredda att göra, betala för KOMPETENS. Detta är ju något som högst rimligt ska avspeglas i timpenning och inte i löjliga fantasipriser på materiel?
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Alltid lika fascinerande att höra dessa befängda försvarstal för att skörta upp sina kunder. Vill man bedriva en firma, med ett långsiktigt tänk, så gäller transparens på prissättning, lyhördhet mot kund, ett visst mått av ödmjukhet samt ett kunnande. Brister någon del, ja då får man väl ta till en omotiverad prissättning av materiel.
Ja, jag har haft egen firma. Som gick bra. Som såldes till en större firma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Micc och 5 till
  • Laddar…
O Oppe skrev:
Nej, då skulle denna tråd handla om hutlösa timpriser
Du menar att man lurar i folk att det generella timpriset är 5k sen ger man rabatt så de endast betalar 2k. I verkligheten kostar timpriset 500?
Är de så du menar? Jag tror faktiskt att du inte skulle bli så långvarig i någon bransch. Hoppas inte du driver din konsultlåda så.
 
  • Gilla
Micc och 5 till
  • Laddar…
Herregud, jobbar du åt kommun eller?

G guggen skrev:
Du menar att man lurar i folk att det generella timpriset är 5k sen ger man rabatt så de endast betalar 2k. I verkligheten kostar timpriset 500?
Är de så du menar? Jag tror faktiskt att du inte skulle bli så långvarig i någon bransch. Hoppas inte du driver din konsultlåda så.
 
O Oppe skrev:
Herregud, jobbar du åt kommun eller?
Nej, tar betydligt högre timtaxa än du men jag avstår från att lura folk.
 
  • Gilla
FRS05 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Morgan Jacobsson Morgan Jacobsson skrev:
Du hittar inte SELGAS sortiment på Byggvaruhusen...eller Storels, Elektroscandia med flera...håll dig du till dina webshoppar...
Det är klart jag gör. De flesta näthandlare tar in produkter bara man har E-nummer.

Du kanske menar all service du får på ovan nämnda grossister, där de kan förklara för dig vilka bitar du behöver. Jag har inget behov av det, numera är det väldigt enkelt att ta reda på vilken materiel som finns och om den är vettig. Sen beställer man det. Att plocka ihop en elanläggning i en normal villa är inte så otroligt komplicerat att jag behöver någon som håller mig i handen för det. Hur många typer av komponenter kan det röra sig om tro? Jag drar till med kanske max 30 och då räknar jag med ändskydden på fasskenorna och skydd på oanvända gafflar.

Servicen som finns på grossisterna är säkert bra. Det är bara att jag inte har lust att betala för den. Det är en paketerad tjänst jag inte vill ha. På t.ex. detta forum kan jag enkelt få information om vettiga produkter att använda.

Jag väntar fortfarande på ett exempel på den där kabeln för 500 kr/m som är omöjligt att köpa om man inte går via en grossist.
 
  • Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
tommib
O Oppe skrev:
Du lever ju i en alternativ värld, tror du på allvar att en hantverkare skulle ta ansvar för en produkt du köpt in?

Herregud
Nej, varför skulle den göra det? Däremot förväntar jag mig av en individ som jag betalar 600 kr/tim för en väldigt specifik kompetens att vederbörande också har den och klarar av att montera standardmateriel.

Enda anledningen till att jag skulle ta in en elektriker vore att det är specifikt olagligt för mig att spika några klamrar på en EXQL och sätta ett uttag i änden. Nu gör jag inte det, därför att jag inte har något emot att bryta mot just den lagen och själva utförandet är något vilken normalhändig människa som helst klarar.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.