37 786 läst ·
215 svar
38k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Oavsett om det var 07 eller -18 så är konceptet det samma och det är utformat för att enbart lura kunder. Inget annat.
Och hela din illusion att det är olika produkter är det lika befängt. Olika förpackningar absolut. Men att påstå att det är olika produkter får dig bara att se dum ut! Klarar man sig inte att gå runt på 580kr/h så skall man kanske sänka sin levnadsstandard eller byta jobb.
Och hela din illusion att det är olika produkter är det lika befängt. Olika förpackningar absolut. Men att påstå att det är olika produkter får dig bara att se dum ut! Klarar man sig inte att gå runt på 580kr/h så skall man kanske sänka sin levnadsstandard eller byta jobb.
Driver konsultfirma, skulle aldrig jobba under 800kr/h och då säljer jag bara timmar. En hantverkare betalar för utrustning, bilar mm.
A atomlab skrev:Oavsett om det var 07 eller -18 så är konceptet det samma och det är utformat för att enbart lura kunder. Inget annat.
Och hela din illusion att det är olika produkter är det lika befängt. Olika förpackningar absolut. Men att påstå att det är olika produkter får dig bara att se dum ut! Klarar man sig inte att gå runt på 580kr/h så skall man kanske sänka sin levnadsstandard eller byta jobb.
Wow! Fränt sagt.
Så att du menar att en hantverkare (specifikt rörmokare och elektriker) inte går runt på 600kr/h utan måste mygla in ett substitut att få upp lönen i form att hitta på diverse obskyra anledningar till att handla på elgrossister? Notera att mer eller mindre alla andra yrkesgrupper inom hantverkare klarar detta.
Så att du menar att en hantverkare (specifikt rörmokare och elektriker) inte går runt på 600kr/h utan måste mygla in ett substitut att få upp lönen i form att hitta på diverse obskyra anledningar till att handla på elgrossister? Notera att mer eller mindre alla andra yrkesgrupper inom hantverkare klarar detta.
Är ju fritt fram att göra jobbet själv, betala inte för kompetens osv.
A atomlab skrev:Wow! Fränt sagt.
Så att du menar att en hantverkare (specifikt rörmokare och elektriker) inte går runt på 600kr/h utan måste mygla in ett substitut att få upp lönen i form att hitta på diverse obskyra anledningar till att handla på elgrossister? Notera att mer eller mindre alla andra yrkesgrupper inom hantverkare klarar detta.
Problemet är ju när hantverkare tar betalt för delar i stället för kompetens.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Alltid lika fascinerande att höra dessa befängda försvarstal för att skörta upp sina kunder. Vill man bedriva en firma, med ett långsiktigt tänk, så gäller transparens på prissättning, lyhördhet mot kund, ett visst mått av ödmjukhet samt ett kunnande. Brister någon del, ja då får man väl ta till en omotiverad prissättning av materiel.
Ja, jag har haft egen firma. Som gick bra. Som såldes till en större firma.
Ja, jag har haft egen firma. Som gick bra. Som såldes till en större firma.
Redigerat:
Du menar att man lurar i folk att det generella timpriset är 5k sen ger man rabatt så de endast betalar 2k. I verkligheten kostar timpriset 500?O Oppe skrev:
Är de så du menar? Jag tror faktiskt att du inte skulle bli så långvarig i någon bransch. Hoppas inte du driver din konsultlåda så.
Herregud, jobbar du åt kommun eller?
G guggen skrev:
Det är klart jag gör. De flesta näthandlare tar in produkter bara man har E-nummer.Morgan Jacobsson skrev:
Du kanske menar all service du får på ovan nämnda grossister, där de kan förklara för dig vilka bitar du behöver. Jag har inget behov av det, numera är det väldigt enkelt att ta reda på vilken materiel som finns och om den är vettig. Sen beställer man det. Att plocka ihop en elanläggning i en normal villa är inte så otroligt komplicerat att jag behöver någon som håller mig i handen för det. Hur många typer av komponenter kan det röra sig om tro? Jag drar till med kanske max 30 och då räknar jag med ändskydden på fasskenorna och skydd på oanvända gafflar.
Servicen som finns på grossisterna är säkert bra. Det är bara att jag inte har lust att betala för den. Det är en paketerad tjänst jag inte vill ha. På t.ex. detta forum kan jag enkelt få information om vettiga produkter att använda.
Jag väntar fortfarande på ett exempel på den där kabeln för 500 kr/m som är omöjligt att köpa om man inte går via en grossist.
Nej, varför skulle den göra det? Däremot förväntar jag mig av en individ som jag betalar 600 kr/tim för en väldigt specifik kompetens att vederbörande också har den och klarar av att montera standardmateriel.O Oppe skrev:
Enda anledningen till att jag skulle ta in en elektriker vore att det är specifikt olagligt för mig att spika några klamrar på en EXQL och sätta ett uttag i änden. Nu gör jag inte det, därför att jag inte har något emot att bryta mot just den lagen och själva utförandet är något vilken normalhändig människa som helst klarar.
