8 436 läst ·
80 svar
8k läst
80 svar
Svårt få MR röntgen?
Ahhh.....AndersMalmgren skrev:
Du menar att patienten/anhöriga får bestämma, men bara om plånboken är tillräckligt fet.
Ja, det är en åsikt man kan ha. Jag delar den inte (och då står jag ändå stadigt till höger politiskt).
Dessutom kommer det ändå vara en prioritering. Om du kommer in med ditt brutna ben och det samtidigt kommer in en svinrik 80-åring med stukad tumme och guldkantad försäkring blir det du som får vänta om det bara finns ett operationslag. Ja, det är ett tillspetsat exempel men det är för att driva hem poängen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Jo i sverige kör vi istället ingen ska med. Den är ju mycket bättre.tommib skrev:
Ahhh.....
Du menar att patienten/anhöriga får bestämma, men bara om plånboken är tillräckligt fet.
Ja, det är en åsikt man kan ha. Jag delar den inte (och då står jag ändå stadigt till höger politiskt).
Dessutom kommer det ändå vara en prioritering. Om du kommer in med ditt brutna ben och det samtidigt kommer in en svinrik 80-åring med stukad tumme och guldkantad försäkring blir det du som får vänta om det bara finns ett operationslag. Ja, det är ett tillspetsat exempel men det är för att driva hem poängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det verkar så.
Har du några siffror som stödjer dina påståenden?
Vi kan slänga in fler länder och fler parametrar men på totalen så verkar den modell för hälso- och sjukvård vi har här i Sverige vara överlägsen den i USA.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Blir snedvridet då din statistik även tar med de som är oförsäkrade.tommib skrev:
Men som sagt är inte USA den model vi vill ha, men vi vill heller inte ha svensk ingen ska med sjukvård
Snedvridet?
Existerar inte de oförsäkrade?
Man kan diskutera hur sjukvård ska utföras och givetvis går det att göra mer effektivt än vad vi gör idag. Jag tror dock att just du, pga ideologisk blindhet och dina uttalanden ovan, är sällsynt illa kvalificerad att uttala dig.
Existerar inte de oförsäkrade?
Man kan diskutera hur sjukvård ska utföras och givetvis går det att göra mer effektivt än vad vi gör idag. Jag tror dock att just du, pga ideologisk blindhet och dina uttalanden ovan, är sällsynt illa kvalificerad att uttala dig.
Bara att ge upp att ”vinna” eller övertyga honom om hur prioritering fungerar i verkligheten. Den som lever i sin bubbla och aldrig på riktigt behövt prioritera mellan patienter på tider då andra firar jul och knappt ens jouren svarar i telefon kommer aldrig att förstå.tommib skrev:
Klicka här för att svara
