Att det inte är rimligt att i alla lägen operera 97-åringar är nog alla överens om, om man tar in alla aspekter.
Vad som fäller avgörandet för eller emot är individuellt, men vi befinner oss alla på samma sluttande plan, bara på olika ställen.
 
Trampade på en skruv som gick in i mjukdelarna och fick röntgas.Ifjol fick jag ont i sidan vid njuren och kontakatde sjukvården som röntgade buken ochn upptäckte tumör på njuren och binjuren på samma sida och blev ett stort pådrag.Visade senare att som man kalla det för bifynd var ljusa så blev inte mycket mer av det.Är ju inte så roligt att ha något som växer på framförallt binjuren så passade på att fråga när dom röntage foten om det skulle var möjligt att få en röntgen på buken för att se om det forfarande växer och att den fortfarande är ljus.Röntgepersonalen sa då att det inte skulle vara något problem.
 
N Niq skrev:
Vad vill du ha sagt?
Att i Sverige är det inte upp till patienten/närstående om den ska vårdas utan budget
 
I
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att i Sverige är det inte upp till patienten/närstående om den ska vårdas utan budget
Nja, är det inte lite ur kontext nu? Anledningen till att man inte gör vissa ingrepp på vissa människor är i de allra flesta fall baserat på vad människan klarar av, vad utgången förväntas bli och vilken förbättring om någon det förväntas gej.

Ja, det finns såklart vissa restriktioner för budget men då pratar man ofta väldigt, väldigt special, ex en mycket, mycket dyr medicin som behövs eller att en viss operation kostar så mycket att svensk sjukvård inte kan bistå den inom rimliga ramar.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Nja, är det inte lut ur kontext nu? Anledningen till att man inte gör vissa ingrepp på vissa människor är i de allra flesta fall baserat på vad människan klarar av, vad utgången förväntas bli och vilken förbättring om någon det förväntas gej.

Ja, det finns såklart vissa restriktioner för budget men då pratar man ofta väldigt, väldigt special, ex en mycket, mycket dyr medicin som behövs eller att en viss operation kostar så mycket att svensk sjukvård inte kan bistå den inom rimliga ramar.
Artikeln handlar om när budget styr inte patientens hälsa. Närstående/patient måste få veta riskerna och själva bestämma.
 
sysmali
En debatt om prioriteringar inom vården är som att navigera i ett minfält. Grupper ställs mot varandra.

- Ska vård av arbetsföra prioriteras före icke-arbetsföra
- Ska vård av skattebetalare prioriteras för icke-skattebetalare
- Ska vård av icke-gängmedlemmar prioriteras före gängmedlemmar
- Ska vård av icke-papperslösa prioriteras för papperslösa

För vi är väl alla överens om att vården behöver prioriteras varje dag?
 
Redigerat:
tommib
Vill du länka artikeln är du snäll...

Rent generellt så finns det argument som talar för att patienten/närstående ska få bestämma och argument som talar emot. Det är sällan särskilt enkelt i dessa lägen. Självklart kokar det ner till en resursfråga också. Kommer det in en 95-årig med ileus mitt i natten så tycker jag att det är extremt rimligt att fråga sig om det ska opereras eller inte, speciellt om man har andra patienter som man måste prioritera mot. Jag förstår att du har din ideologiska slagsida men du arbetar inte med detta och du har ingen aning om hur det är att fatta sådana här beslut. Jag gör det och fattar absolut sådana här beslut i samråd med kirurgen. Inte alla nätter jag jobbar men inte så få heller. Ibland är det helt enkelt futilt att göra något, trots att anhöriga vill.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att i Sverige är det inte upp till patienten/närstående om den ska vårdas utan budget
Det är nog väldigt få ställen som patienten/närstående kan välja precis vilken vård den vill om dom inte betalar allt själva.

Det är nog inte många som har råd att betala all vård helt själva när det gäller lite mer avancerad vård.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är nog väldigt få ställen som patienten/närstående kan välja precis vilken vård den vill om dom inte betalar allt själva.

Det är nog inte många som har råd att betala all vård helt själva när det gäller lite mer avancerad vård.
I länder med privat försäkring har du helt andra möjligheter. Även i länder med bättre offentlig sjukvård än vad vi har ser det annorlunda ut.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I länder med privat försäkring har du helt andra möjligheter. Även i länder med bättre offentlig sjukvård än vad vi har ser det annorlunda ut.
Du har möjligheter ända tills försäkringsbolaget säger stopp. Dom kommer att kräva att du provar alla billigare lösningar först.

Ja dom länder som satsar mera på sjukvården har bättre vård.

På vilket sätt är det socialismens fel?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du har möjligheter ända tills försäkringsbolaget säger stopp. Dom kommer att kräva att du provar alla billigare lösningar först.

Ja dom länder som satsar mera på sjukvården har bättre vård.

På vilket sätt är det socialismens fel?
Det är ju 100 år av socialism som givit oss det samhälle vi har. Vilka annars ska vi skylla på?
Det stämmer inte, tex min bror har inte möjlighet få de mediciner mot autoimmunitet som man kan få med en bra försäkring i USA.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju 100 år av socialism som givit oss det samhälle vi har. Vilka annars ska vi skylla på?
Det stämmer inte, tex min bror har inte möjlighet få de mediciner mot autoimmunitet som man kan få med en bra försäkring i USA.
Jag har förstått att Sverige är på väg åt fel håll. Man sparar på vård,polis,försvar och skolor.
Ska man skylla på någon så är det väl alla politiker som är upptagna med att slåss mot varandra av princip och blockera allt som andra partier gör bara för att man kan.

Har han fått det i Usa eller hur vet du att han skulle få det? Hur mycket skulle det kosta honom?
 
I
Att man måste göra prioriteringar förr eller senare är inget konstigt, man gör prioritering bara så fort du går in på akutmottagningen. Men behöver du en operation som Sverige tillhandahåller för att överleva och dina utsikter ser bra ut så ska du ha väldigt mycke otur om du inte får den där operationen. Att man vägrar köpa in mediciner eller behandlingar som har fånigt höga priser måste man tyvärr acceptera. Men finns det inte försäkringar som täcker sådant? Tycker mig blivit erbjuden sådana ett par gånger.
 
N Niq skrev:
Jag har förstått att Sverige är på väg åt fel håll. Man sparar på vård,polis,försvar och skolor.
Ska man skylla på någon så är det väl alla politiker som är upptagna med att slåss mot varandra av princip och blockera allt som andra partier gör bara för att man kan.

Har han fått det i Usa eller hur vet du att han skulle få det? Hur mycket skulle det kosta honom?
Han har ju satt sig in i det. Finns autoimmunitetsforum bla. Det är en myt att länder med privat model är snabbare på att välja det billigare alternativet. Snarare tvärt om. Sedan kanske inte USA är en model vi ska ta efter finns mycket andra nackdelar.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han har ju satt sig in i det. Finns autoimmunitetsforum bla. Det är en myt att länder med privat model är snabbare på att välja det billigare alternativet. Snarare tvärt om. Sedan kanske inte USA är en model vi ska ta efter finns mycket andra nackdelar.
Ja känner till sådana forum väl. Från flera länder i Europa med försäkringsmodellen på sjukvård så berättar dom samma sak. Att dom måste prova dom billigare medicinerna och billigare vården först. Innan dom får den dyrare vården och dom dyra medicinerna.
Läkarna är inte snabbare på att välja det billigare men försäkringsbolagen betalar inte om dom inte först provar dom billigare alternativen som kanske hjälper eller har mer biverkningar. Som kan vara väldigt svårt att hantera för någon med autoimun sjukdom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.