EddieHansson EddieHansson skrev:
Min upplevelse är att man som patient måste tala om för läkarna vad felet är, annars blir man hemskickad med Alvedon och uppmaning att komma tillbaka om det inte blir bättre. Åtminstone har jag empiriska bevis för detta över några generationer...
Din iakttagelse är säkert helt korrekt. Jag tror det är en vanlig upplevelse.
Jag har ”försvarat” vården men här är ett jätteproblem. Tänk om patienten fått typ 93 sekunder till med förklaringen ”av det du berättar är det inget som får mig att misstänka något farligt. Smärtan vid detta tillstånd beror på (…) och behandlas oftast med Alvedon. Vi har inget riktigt bra fungerande mellan Alvedon/paracetamol och morfin och vi vill inte använda morfin (på grund av…). Smärtan försvinner vanligen på x-y dagar och skulle smärtan bli outhärdlig eller inte minska tills dess vill vi att ni tar ny kontakt. Är det något du funderar på utifrån det jag berättat?” Jag är säker på att det hade minskat mångas oro och obehag.

Kort sagt ser jag tre (och en halv) huvudsakliga frågor som folk vill ha svar på.
Vad beror mina besvär på och är det farligt?
Hur behandlas de?
Hur lång tid förväntas det ta?

Alvedon (i exemplet) kanske är behandlingen men jag tycker inte man skall negligera att ge besked kring övriga frågor, även om man ”känner” att man verkar klar med besöket.
 
Redigerat:
I min region kostar MRT hals/thorax 6070 utan kontrast och 7071 med kontrast, medan DT lungor HRCT kostar 2284 kr.
 
sysmali
T TryBran skrev:
De femton åren av försämringar du pratar om är en period där jag själv jobbat i primärvård (ej som läkare). En stor förändring som skett under den tiden är att folk kräver/beställer undersökningar snarare än önskar en god vård. Det är som om det kan finnas ett samband.
Att folk önskar/kräver/beställer undersökningar tror jag även infaller med att många (på gott och ont) googlar sina symptom och därmed "vet" vilka undersökningar som behövs.

Egentligen är det inte så konstigt att patienten i vissa fall blir mer expert på en specifikt problem än allmänläkaren på vårdcentralen. I många fall har ju patienten tillgång till samma källor som läkaren har tillgång till. Med risk att låta dramatisk så skulle jag förmodligen vara död om jag inte stått på mig i mina kontakter med sjukvården.

Som du(?) tidigare skrev - en läkare på vc ska kunna lite om mycket och specialistläkare mycket om lite.
 
EddieHansson
T TryBran skrev:
Din iakttagelse är säkert helt korrekt. Jag tror det är en vanlig upplevelse.
Jag har ”försvarat” vården men här är ett jätteproblem. Tänk om patienten fått typ 93 sekunder till med förklaringen ”av det du berättar är det inget som får mig att misstänka något farligt. Smärtan vid detta tillstånd beror på (…) och behandlas oftast med Alvedon. Vi har inget riktigt bra fungerande mellan Alvedon/paracetamol och morfin och vi vill inte använda morfin (på grund av…). Smärtan försvinner vanligen på x-y dagar och skulle smärtan bli outhärdlig eller inte minska tills dess vill vi att ni tar ny kontakt. Är det något du funderar på utifrån det jag berättat?” Jag är säker på att det hade minskat mångas oro och obehag.
Absolut. Det hade hjälpt väldigt mycket är jag övertygad om, och är något jag själv skulle uppskatta.

Några exempel från egen erfarenhet där Alvedon var fel åtgärd.
* blodcancer: nära anhörig som klagade på trötthet frusenhet mm över ett års tid. Först när ordinarie läkaren var sjuk och en kollega tog över fattades misstanke och han tog ett blodprov, varpå det blev ambulans till sjukhuset. Det visade sig att tidigare läkaren hade idéer om att bortförklara symtomen, samt att patienten inte vilja ställa till med besvär genom att ifrågasätta läkaren. Därför hade inga blodprov tagits på över ett år. Hennes liv gick inte att rädda.
* själv har jag drabbats av kronisk huvudvärk. Jag blev skickad till akuten med misstänkt hjärnblödning. Som tur var det inte det. Blev hänvisad till VC som inte göra något annat än att hänvisa till neurolog. Neurologen i sin tur tittar i historiken och ser att jag har haft en utmattning ett par år sen och anser att det är orsaken. Så pågår det men ingen förbättring sker på flera år.. När jag i desperation klagar och säger att det måste vara något mer så får jag inget gehör. Bara genom påtryckningar och nya remisser från VC går han med på MR, som visar ärrvävnad i ryggmärgen nära huvudet. Men han kan inte förklara vad det beror på och hänvisar till stress och ger mer Alvedon... Jag orkar inte tjata, men till sist blir jag så dålig att jag kollapsar och hamnar på akuten. Man hittade ingen hjärnblödning, så jag blev hemskickad - med Alvedon...
Efter mycket tjat går neurologen med på att ändå göra ryggmärgsprov, fast han är tydlig med att han inte tror att det är något fel... Det har nu gått några år sen jag först träffade honom. Det visar sig vara en hel del skit i ryggmärgsproverna, bla kraftigt för höjda värden av vita och röda blodkroppar och barriärskada. Nu äntligen har en annan neurolog tagit över och jag får bättre hjälp.

* ett annat tillfälle för många år sen hade jag problem med ryggen. Läkaren skickade mig till röntgen. Svaret som kom visade på diskbråck och stenos, men var skrivet med dålig grammatik så läkare på VC fattade inte riktigt det, så han ordinerade sjukgymnastik. Att jag tappat känseln i benet var normalt, och jag var ju ung så det hjälper att träna. Men jag kunde ju nästan inte gå längre, så gick jag till en ryggspecialist som omedelbart remiterrade för operation. Den räddade mina ben, för stenosen hörde inte ihop med diskbråcket, utan berodde på benutväxter som nästan klippte av ryggmärgen. Sjukgymnastiken var enligt ryggspecialisten extremt farlig då utväxten skavde på och kunde skada ryggmärgen. Läkaren på VC borde ha pratat med radiologen när han inte förstod svaret!

Hade jag inte stått på mig och hade trott på läkaren att allt beror på livssituation hade jag inte fått någon hjälp och kanske hamnat rullstol.

Det här är ju bara några av sakerna, och det finns så många fler. Det är så lätt för sjukvården att fastna i enkla svar eftersom det oftast är enkla svar som räcker. Men då missar man även att kolla efter allvarliga och mindre vanliga saker och det går ut över patienternas hälsa.

Speciellt svårt blir det ju för de som hela tiden träffar olika läkare, och bara har 15 minuter att förklara sin sjukdonshistoria varje gång.

Jag tror verkligen att samhället är dumsnålt som låter detta fortsätta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Tack för input. Eftersom min läkare inte vill skicka mig till MR så sänds jag istället till andra vårdenheter där man ska utesluta annat. Så frågan är om det blir samma "sjukvårdsslöseri" i slutändan ändå. Visserligen kanske min tanke på MR inte är nödvändig att starta med, min min uppfattning är att det är.

Jag hade besvärlig covid, dock inga normala andningsproblem, om nu detta är gränsen för besvärlig o svår covid. Efter tillfrisknande, 2-4-8 v efter sjukdom, hade jag märkbart sämre syresättningsförmåga, fick stanna upp o hämta andan vid minsta lilla. Dock lite bättre nu 8-9mån senare, tror jag.
Min farbror hade verkligen svårt covid o strök nästan med, dock fick han ärrbildning på lungorna, varför det kom en tanke hos mig att jag också fått.

Googlade o kan läsa att virus som sätter sig längre ner i lugtapparaturen kan ge ärr, därför viktigt att besöka läkare tidigt, enligt texten. Jag ringde 3 gånger till sjukvården som bad mig rida ut stormen hemma.
Mycket möjligt jag inte fått ärr, men jag vill veta ifall. Min läkare skickar mig nu för att testa lungkapacitet, och senare tillfälle för att se om jag har ansträgningsastma. Vad är oddeset att jag åkte på astma direkt efter covid?

Jag förstår om jag är lågprioriterad, men att skicka mig på massa annat känns okul. Flänga runt hela stan o ta ledigt från jobbet.
Så du vill ha MR för att se ifall du råkar ha ärrvävnad i lungorna innan det ens är fastställt att du har nedsatt lungkapacitet? 🤔
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Absolut. Det hade hjälpt väldigt mycket är jag övertygad om, och är något jag själv skulle uppskatta.

Några exempel från egen erfarenhet där Alvedon var fel åtgärd.
* blodcancer: nära anhörig som klagade på trötthet frusenhet mm över ett års tid. Först när ordinarie läkaren var sjuk och en kollega tog över fattades misstanke och han tog ett blodprov, varpå det blev ambulans till sjukhuset. Det visade sig att tidigare läkaren hade idéer om att bortförklara symtomen, samt att patienten inte vilja ställa till med besvär genom att ifrågasätta läkaren. Därför hade inga blodprov tagits på över ett år. Hennes liv gick inte att rädda.
* själv har jag drabbats av kronisk huvudvärk. Jag blev skickad till akuten med misstänkt hjärnblödning. Som tur var det inte det. Blev hänvisad till VC som inte göra något annat än att hänvisa till neurolog. Neurologen i sin tur tittar i historiken och ser att jag har haft en utmattning ett par år sen och anser att det är orsaken. Så pågår det men ingen förbättring sker på flera år.. När jag i desperation klagar och säger att det måste vara något mer så får jag inget gehör. Bara genom påtryckningar och nya remisser från VC går han med på MR, som visar ärrvävnad i ryggmärgen nära huvudet. Men han kan inte förklara vad det beror på och hänvisar till stress och ger mer Alvedon... Jag orkar inte tjata, men till sist blir jag så dålig att jag kollapsar och hamnar på akuten. Man hittade ingen hjärnblödning, så jag blev hemskickad - med Alvedon...
Efter mycket tjat går neurologen med på att ändå göra ryggmärgsprov, fast han är tydlig med att han inte tror att det är något fel... Det har nu gått några år sen jag först träffade honom. Det visar sig vara en hel del skit i ryggmärgsproverna, bla kraftigt för höjda värden av vita och röda blodkroppar och barriärskada. Nu äntligen har en annan neurolog tagit över och jag får bättre hjälp.

* ett annat tillfälle för många år sen hade jag problem med ryggen. Läkaren skickade mig till röntgen. Svaret som kom visade på diskbråck och stenos, men var skrivet med dålig grammatik så läkare på VC fattade inte riktigt det, så han ordinerade sjukgymnastik. Att jag tappat känseln i benet var normalt, och jag var ju ung så det hjälper att träna. Men jag kunde ju nästan inte gå längre, så gick jag till en ryggspecialist som omedelbart remiterrade för operation. Den räddade mina ben, för stenosen hörde inte ihop med diskbråcket, utan berodde på benutväxter som nästan klippte av ryggmärgen. Sjukgymnastiken var enligt ryggspecialisten extremt farlig då utväxten skavde på och kunde skada ryggmärgen. Läkaren på VC borde ha pratat med radiologen när han inte förstod svaret!

Hade jag inte stått på mig och hade trott på läkaren att allt beror på livssituation hade jag inte fått någon hjälp och kanske hamnat rullstol.

Det här är ju bara några av sakerna, och det finns så många fler. Det är så lätt för sjukvården att fastna i enkla svar eftersom det oftast är enkla svar som räcker. Men då missar man även att kolla efter allvarliga och mindre vanliga saker och det går ut över patienternas hälsa.

Speciellt svårt blir det ju för de som hela tiden träffar olika läkare, och bara har 15 minuter att förklara sin sjukdonshistoria varje gång.

Jag tror verkligen att samhället är dumsnålt som låter detta fortsätta.
Fy fasen. Kämpa på allt du orkar!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bra att vården sköter sig och inte slösa resurser på att skicka folk på mr hur som helst.
De ska ju börja med den undersökningen som troligen behövs.
I min region är det normala väntetider på MR.
 
J Jonobe skrev:
MR används inte för att utreda den typen av besvär. Lungkapacitetsmätning med spirometri och bilddiagnostik av lungorna med CT/HRCT är mer lämpligt.
Tack för alla svar i tråden.
Jag glömde nämna att jag fått en CT-röntgen - men vad jag läst mig till i en medicinsk tidskrift så ser man inte all ärrbildning på CT, i alla fall inte tidigt utvecklad ärrbildning. Nu är jag visserligen på benen sedan länge. Spirometri har jag gjort. Ser bra ut. De vill skicka mig på anstärngningsastma-provokation/känsliga luftrör, det tackade jag nej till - jag hade inga problem innan covid. Visserligen lätt till rethosta, efter min far, men ingen astma.
 
J
Dracula Dracula skrev:
Tack för alla svar i tråden.
Jag glömde nämna att jag fått en CT-röntgen - men vad jag läst mig till i en medicinsk tidskrift så ser man inte all ärrbildning på CT, i alla fall inte tidigt utvecklad ärrbildning. Nu är jag visserligen på benen sedan länge. Spirometri har jag gjort. Ser bra ut. De vill skicka mig på anstärngningsastma-provokation/känsliga luftrör, det tackade jag nej till - jag hade inga problem innan covid. Visserligen lätt till rethosta, efter min far, men ingen astma.
Vad bra. Möjligt att det i forskningsstudier har visats att MR kan synliggöra ärrbildningar i tidigare skede än CT, men som tidigare nämnt använder man i regel ej MR vid utredning av andningsbesvär, av flera skäl. Det framgår inte riktigt vad du har för nuvarande symtom, men om det är obstruktiva/astmatiska besvär låter det rimligt att utreda det, alternativt inleda behandlingsförsök med inhalationssteroider.
 
Förlåt besserwisser-heten, men MR har ingenting annat med röntgen att göra än att det inte är ovanligt att de (apparaterna) organisatoriskt och fysiskt ligger på samma avdelning.
MR står för magnetresonans och inte magnetröntgen.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J
Dracula Dracula skrev:
Tack för alla svar i tråden.
Jag glömde nämna att jag fått en CT-röntgen - men vad jag läst mig till i en medicinsk tidskrift så ser man inte all ärrbildning på CT, i alla fall inte tidigt utvecklad ärrbildning. Nu är jag visserligen på benen sedan länge. Spirometri har jag gjort. Ser bra ut. De vill skicka mig på anstärngningsastma-provokation/känsliga luftrör, det tackade jag nej till - jag hade inga problem innan covid. Visserligen lätt till rethosta, efter min far, men ingen astma.
Då har du redan blivit adekvat utredd avseende ev lungskada efter covid. Nu letar de andra orsaker. Det låter som att din vårdcentral gör ett bra jobb.

Vilken twist efter klagomålen i tråden i övrigt :)

Vårdcentralen är för övrigt helt rätt instans (och fullt kapabla) att utreda denna typ av besvär - tvärtemot vad vissa i tråden påstått.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
I
Dracula Dracula skrev:
Tack för alla svar i tråden.
Jag glömde nämna att jag fått en CT-röntgen - men vad jag läst mig till i en medicinsk tidskrift så ser man inte all ärrbildning på CT, i alla fall inte tidigt utvecklad ärrbildning. Nu är jag visserligen på benen sedan länge. Spirometri har jag gjort. Ser bra ut. De vill skicka mig på anstärngningsastma-provokation/känsliga luftrör, det tackade jag nej till - jag hade inga problem innan covid. Visserligen lätt till rethosta, efter min far, men ingen astma.
Glömde nämna? Känns som en ganska viktig detalj? Och varför tackar man nej till fystestet? Vill man bli fullt utredd så gör man vad sjukvården säger även om man själv inte tror att det har någon betydelse. Det handlar om att ge sjukvården en så tydlig bild som möjligt över vad det är man jobbar med.

Jag finner förövrigt inget som styrker att MR skulle vara effektivare på att visa ärrbildningar i lungorna än CT. MEN om du har en artikel på det tycker jag att du ska ta med den till läkaren och se responsen, finns det något där eller inte. Sjukvården lär inte ge dig en undersökning som de inte tror kommer ge något.

Sen är också frågan vad det är för resultat man letar efter. Finns det möjliga behandlingar eller handlar det främst om att stilla sinnet?

Jag kan tycka att din VC verkar ha gjort ett bra förarbete faktiskt. Det du har fått göra där fick jag göra först när jag kom till lungmottagningen där det var ganska lång kö. Med det sagt kan det fortfarande vara intressant att komma till lungmottagningen för en slutlig utvärdering av fallet.

Tyvärr finner man inte alltid orsaken till problemet, ibland behöver det några år för att visa sig, ibland försvinner det av sig själv och ibland sitter det "bara" i huvudet.
 
Att gemene man numera kan googla sig till att diagnostisera sig själva och alla symptom, verkliga eller inbillade, måste vara ett enormt problem för sjukvården. Själv googlar jag aldrig några sjukdomssymptom utifrån vetskapen om att jag som icke sjukvårdsutbildad saknar kunskap att tolka det jag läser.

Jag har respekt för den kunskap som läkare besitter och som de ägnat så många år av sitt liv att införskaffa. Misstag sker, tyvärr, men man kan inte som en hjälpsökande patient utgå från att man kan ställa sin egen diagnos utifrån något som man läst på nätet.

Förövrigt så är väl allmänmedicin en specialistfunktion som kräver en 5-årig vidareutbildning efter erhållen läkarlegitimation. En allmänläkare besitter en oerhört bred kompetens.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
A Abies koreana skrev:
Att gemene man numera kan googla sig till att diagnostisera sig själva och alla symptom, verkliga eller inbillade, måste vara ett enormt problem för sjukvården
Det är ett symtom på hur dålig vård många får numera. Och om man inte gör egen research riskerar man att inte få hjälp snabbt nog.

Vad kostar det samhället att en patient går på halvfart eller tom är sjukskriven, bara för att den inte fick hjälp i tid?

Läkare är inte robotar eller mirakelmänniskor. Det finns helt enkelt inte tid i dagens system att ge patienterna den tid som behövs för bra undersökning och att gå igenom sjukdonshistoria.
 
P
T TryBran skrev:
Hej.
Jag ledsen men jag fattar inte. Var det svar på vad jag skrev? Det ligger nog på mig men, som sagt, jag hänger inte med.

Hyrpersonalsystemet, ja det är ett otyg utan vinnare (bortsett i lönekuvertet på enstaka individer). Jag tror dock det är ett symtom på en problematik snarare än en orsak. Det blir ju också en sjukt negativ spiral. En sämre fungerande vårdenhet tappar ofta personal, de tvingas ta in hyrpersonal som i sin tur utarmar (ekonomiskt såväl som belastningsmässigt) befintlig personal och sen är snurran igång.
Snurran är igång pga att de betalar troligtvis mycket sämre om du tar en fast plats på en enhet, men om du är ok med att resa runt mellan olika så får du gigantisk lön för att åka runt och knappt bry dig.

Enda fördelen hos oss är att iallafall ett par sköterskor är permanent anställda och bvc. Så när vi behöver kontakt så kräver vi just den personalen.

Men nog om det =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.