P
Z ZipLock skrev:
Hur gör man för att "ligga på"? Ringer varje morgon 08:00, ställer sig i telefonkön, blir uppringd av en sjuksköterska 11:30 som säger att det inte finns några läkartider alternativt att det inte finns några telefontider för att prata med en läkare?
Man skriver till de via 1177, så gör jag för att ha det sparat.

Men i med du vill bort från allmänläkare och vill till specialister så bör du få remiss till någon som tar över ditt ärende.
Det kan såklart vara svårt gällande covid, men det kan inte bli sämre om du kommer till mer kunnigt folk.

Ett exempel vi har är att vår unge inte fick hjälp för att min sambo hade kontakten, men det löste sig efter att jag låg på, då var det via tele och fysisk på plats. Till sist fick han komma till sjukhuset istället för vc vi har då de bara har hyrläkare som skiter i vilket =)

Så lycka till och försök komma vidare till sjukhus istället.
 
I
Rkarlsson skrev:
Det finns absolut regioner som är mer drabbade av köer. Men det gäller att ligga på själv, just operation så har jag fått trycka på och fått tider rätt snabbt.

På vc så visst är de allmänläkare, men min erfarenhet säger att om de inte kan lösa ditt problem på 4-5e besöket är det dags att skickas vidare.

I mitt fall med VC-läkare så fick de smäll på fingrarna för att de inte skickade mig pga örat :p doktorn blev rätt rasande arg när jag kom dit där.

I ts fall om han har besvär som det låter så är det inget en vc kan lösa längre. Om de inte skickar så är självremiss det rätta.
Ja, känner man att det är akut och att det blir sämre med att vänta ska man absolut trycka på. Det blir inte helt sällan återbud och ibland kan man bli uppskriven på en reservlista för återbud.

Jo absolut, det kan vara på andra hållet med, att man inte blir ivägskickad i tid till specialmottagning eller att man skickas fel och det är väl en av många svåra bestlut som en VC läkare måste ta. Men ja, finns det inte en tydlig plan efter par besök är det hög tid att få en remiss till specialistmottagning.

Nja, VC kan ju i de flestas fall inte lösa skador på lungor men de kan kanske göra ett bra förarbete för att avlasta specialvården. Ex person har ont i ryggen, oftast skickas man först till sjukgymnast, kan man inte lösa något där så skickas men på röntgen, hittar man något allvarligt där skickas man vidare till specialmottagning(ortopeden).
Z ZipLock skrev:
Tyvärr så verkar specialistmottagningarna implementerat en AI där allt som kommer in som självremiss/egenremiss får ett automatiskt svar "Kontakta din vårdcentral". 😠
För min del har det nog varit 50/50 typ. En tanke kan vara att hålla ett kort och koncist personligt brev och tänka på att de har ofta tidsbrist. Men det lättaste brukar nog vara att övertala sin VC doktor att skicka remissen, det väger lite tyngre även om de också kan få ett NEJ.
 
J
Dracula Dracula skrev:
Tack för input. Eftersom min läkare inte vill skicka mig till MR så sänds jag istället till andra vårdenheter där man ska utesluta annat. Så frågan är om det blir samma "sjukvårdsslöseri" i slutändan ändå. Visserligen kanske min tanke på MR inte är nödvändig att starta med, min min uppfattning är att det är.

Jag hade besvärlig covid, dock inga normala andningsproblem, om nu detta är gränsen för besvärlig o svår covid. Efter tillfrisknande, 2-4-8 v efter sjukdom, hade jag märkbart sämre syresättningsförmåga, fick stanna upp o hämta andan vid minsta lilla. Dock lite bättre nu 8-9mån senare, tror jag.
Min farbror hade verkligen svårt covid o strök nästan med, dock fick han ärrbildning på lungorna, varför det kom en tanke hos mig att jag också fått.

Googlade o kan läsa att virus som sätter sig längre ner i lugtapparaturen kan ge ärr, därför viktigt att besöka läkare tidigt, enligt texten. Jag ringde 3 gånger till sjukvården som bad mig rida ut stormen hemma.
Mycket möjligt jag inte fått ärr, men jag vill veta ifall. Min läkare skickar mig nu för att testa lungkapacitet, och senare tillfälle för att se om jag har ansträgningsastma. Vad är oddeset att jag åkte på astma direkt efter covid?

Jag förstår om jag är lågprioriterad, men att skicka mig på massa annat känns okul. Flänga runt hela stan o ta ledigt från jobbet.
MR används inte för att utreda den typen av besvär. Lungkapacitetsmätning med spirometri och bilddiagnostik av lungorna med CT/HRCT är mer lämpligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
I Ironside skrev:
Ja, känner man att det är akut och att det blir sämre med att vänta ska man absolut trycka på. Det blir inte helt sällan återbud och ibland kan man bli uppskriven på en reservlista för återbud.

Jo absolut, det kan vara på andra hållet med, att man inte blir ivägskickad i tid till specialmottagning eller att man skickas fel och det är väl en av många svåra bestlut som en VC läkare måste ta. Men ja, finns det inte en tydlig plan efter par besök är det hög tid att få en remiss till specialistmottagning.

Nja, VC kan ju i de flestas fall inte lösa skador på lungor men de kan kanske göra ett bra förarbete för att avlasta specialvården. Ex person har ont i ryggen, oftast skickas man först till sjukgymnast, kan man inte lösa något där så skickas men på röntgen, hittar man något allvarligt där skickas man vidare till specialmottagning(ortopeden).

För min del har det nog varit 50/50 typ. En tanke kan vara att hålla ett kort och koncist personligt brev och tänka på att de har ofta tidsbrist. Men det lättaste brukar nog vara att övertala sin VC doktor att skicka remissen, det väger lite tyngre även om de också kan få ett NEJ.
Det är just för lite allvarligare saker jag menar att man inte ska kladda för länge med vc. I mitt fall så vid 3e besök hos läkare varav 2 var på vc och det sista var företagshälsovård där alla konstatera samma problem så ville inte vc skicka vidare mig medans hälsovården gjorde det.
Det visade sig ju vara allvar på riktigt och i slutändan hade det varit farligt.

Just lungor så ser jag egentligen inte vad en vc kan hitta på förutom att ta lite blodprover och lungtest om de har utrustningen för det.
De ska inte vara så rädda för att skicka folk direkt.
 
N
Dracula Dracula skrev:
Tack för input. Eftersom min läkare inte vill skicka mig till MR så sänds jag istället till andra vårdenheter där man ska utesluta annat. Så frågan är om det blir samma "sjukvårdsslöseri" i slutändan ändå. Visserligen kanske min tanke på MR inte är nödvändig att starta med, min min uppfattning är att det är.

Jag hade besvärlig covid, dock inga normala andningsproblem, om nu detta är gränsen för besvärlig o svår covid. Efter tillfrisknande, 2-4-8 v efter sjukdom, hade jag märkbart sämre syresättningsförmåga, fick stanna upp o hämta andan vid minsta lilla. Dock lite bättre nu 8-9mån senare, tror jag.
Min farbror hade verkligen svårt covid o strök nästan med, dock fick han ärrbildning på lungorna, varför det kom en tanke hos mig att jag också fått.

Googlade o kan läsa att virus som sätter sig längre ner i lugtapparaturen kan ge ärr, därför viktigt att besöka läkare tidigt, enligt texten. Jag ringde 3 gånger till sjukvården som bad mig rida ut stormen hemma.
Mycket möjligt jag inte fått ärr, men jag vill veta ifall. Min läkare skickar mig nu för att testa lungkapacitet, och senare tillfälle för att se om jag har ansträgningsastma. Vad är oddeset att jag åkte på astma direkt efter covid?

Jag förstår om jag är lågprioriterad, men att skicka mig på massa annat känns okul. Flänga runt hela stan o ta ledigt från jobbet.
Test av lungkapacitet är väl något som borde göras oavsett. Brukar inte det ingå i vanliga hälsoundersökningar? Astma är väl sådant som kan utvecklas av många olika saker så att du skulle fått det av Covid är väl inte omöjligt och bra att kolla upp oavsett om det finns några sådana symptom.
 
Z ZipLock skrev:
Hur gör man för att "ligga på"? Ringer varje morgon 08:00, ställer sig i telefonkön, blir uppringd av en sjuksköterska 11:30 som säger att det inte finns några läkartider alternativt att det inte finns några telefontider för att prata med en läkare?
I princip gör man som du säger. Men man måste också tala för sig. Man får helt enkelt säga hur allvarligt det är och börjar bli. Att man är så dålig att man inte står ut längre. Säga att man blivit lovad, den och den saken. Att det finns 3 mpnaders vårdgaranti. Att man inte kan jobba längre, eller att ens fru även håller på att gå ifrån en, pga sjukdom.
Man måste stå på sig, och överdriva en smula ibland. Tyvärr är många män duktiga på att vara ståiska, och inte vara till besvär. Då ses det inte heller som det är särskilt bråttom.
 
Lungkapacitet testas ju av en sköterska eller undersköterska, det är inte ens läkaren som testar detta. Läkaren tittar på siffrorna från mätningen efteråt dock.
 
Jag finner det lite lustigt att det är allmänläkare som gör bedömningen. Vad har de egentligen bakom sig? Okej, först tre år gymnasial utbildning utan något avsteg från högsta betyg i något ämne. Sen 5,5 år av lite easy-going utbildning såväl på läroverket såsom utskickade i fält, i brinnande akuta situationer. Visst, de kanske behöver arbeta som underläkare några år innan de antas till en AT-tjänst där de gör arbete kombinerat med studier i de största medicinska skråen. Efter det är det bara lite drygt fem år av specialistjänatgöring under handledning på vårdcentral. Elle ja, på vårdcentral kanske inte är helt täckande. De randar sig också på medicin, kirurgen, psykiatrin, hud, barn, öron, ögon. Sånt där gör man ju bara lite hursomhelst, att några månader byta fält har ju alla gjort i arbetslivet. Du målaren? Ja? Tar du och gjuter denna plattan är du gullig.
Sen träffar man lite patienter mellan fikat på vårdcentralen. Man har den ångestdrabbade änkan som ej sover, man har barnet med magont, man har killen med en knöl i pungen, man har den livrädda unga mannen med långvarig huvudvärk, något litet cancerbesked, kanske planera för en bra sista tid i livet för en dementsjuk dam med njursjukdom, vårtan på foten, (…)
Efter att man då blivit SPECIALIST i Allmänmedicin så skall man alltså handleda lika korkade idioter som den man själv var en dag. Vilken jävla mardröm.

Allt detta trots att det finns Google.

Ps. Självklart göra fel i vården. Ofta. Men det görs otroliga insatser varje dag, på varje liten skiten vårdcentral. Det är bara det att det märks inte, det hörs när folk är missnöjda ds.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 8 till
  • Laddar…
P
T TryBran skrev:
Jag finner det lite lustigt att det är allmänläkare som gör bedömningen. Vad har de egentligen bakom sig? Okej, först tre år gymnasial utbildning utan något avsteg från högsta betyg i något ämne. Sen 5,5 år av lite easy-going utbildning såväl på läroverket såsom utskickade i fält, i brinnande akuta situationer. Visst, de kanske behöver arbeta som underläkare några år innan de antas till en AT-tjänst där de gör arbete kombinerat med studier i de största medicinska skråen. Efter det är det bara lite drygt fem år av specialistjänatgöring under handledning på vårdcentral. Elle ja, på vårdcentral kanske inte är helt täckande. De randar sig också på medicin, kirurgen, psykiatrin, hud, barn, öron, ögon. Sånt där gör man ju bara lite hursomhelst, att några månader byta fält har ju alla gjort i arbetslivet. Du målaren? Ja? Tar du och gjuter denna plattan är du gullig.
Sen träffar man lite patienter mellan fikat på vårdcentralen. Man har den ångestdrabbade änkan som ej sover, man har barnet med magont, man har killen med en knöl i pungen, man har den livrädda unga mannen med långvarig huvudvärk, något litet cancerbesked, kanske planera för en bra sista tid i livet för en dementsjuk dam med njursjukdom, vårtan på foten, (…)
Efter att man då blivit SPECIALIST i Allmänmedicin så skall man alltså handleda lika korkade idioter som den man själv var en dag. Vilken jävla mardröm.

Allt detta trots att det finns Google.

Ps. Självklart göra fel i vården. Ofta. Men det görs otroliga insatser varje dag, på varje liten skiten vårdcentral. Det är bara det att det märks inte, det hörs när folk är missnöjda ds.
Va arg du var.
Om de nu är så duktiga så hade de inte behållt patienter och skickat iväg de så fort de inte löser det själva.
Nackdelen med vc idag jämfört med för typ 15 år sen är att de kör ju på hyrläkare, där man faktiskt undrar om de flesta inte fuskat här. Men hey, 80 lök i månaden och inte vara fast på ett ställe är fint =)

Vi hade en bra vc själva, nu är den inte så bra.
Sen finns det de få fast anställda som man kan få träffa om man har tur som tar jobbet på allvar :) Men de har ingen röntgen på en vc så en självremiss till området man vill till är väl att föredra om inte vc läkaren vill det.
 
Arg vet jag inte. Det brukar behövas mer.
Primärvårdens har, bland annat, som uppdrag att göra en riskanalys. Bedömer läkaren att det inte behöver göras någon (tex) röntgen så är det ofta på grunder av att det inte finns något relevant att få ut av en röntgen. Resurserna är ändliga och tvingas vi ställa grupp mot grupp så innebär till exempel en ökning av ja på önskemålet ”jag behöver en MR för att veta vad som krånglar med min rygg” att vi finner folks tumörer i ett senare skede.
(Givet då att undersökningen betalas med offentliga medel).

De femton åren av försämringar du pratar om är en period där jag själv jobbat i primärvård (ej som läkare). En stor förändring som skett under den tiden är att folk kräver/beställer undersökningar snarare än önskar en god vård. Det är som om det kan finnas ett samband.
 
  • Gilla
CeciliaPepe och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
T TryBran skrev:
En stor förändring som skett under den tiden är att folk kräver/beställer undersökningar snarare än önskar en god vård.
Min upplevelse är att man som patient måste tala om för läkarna vad felet är, annars blir man hemskickad med Alvedon och uppmaning att komma tillbaka om det inte blir bättre. Åtminstone har jag empiriska bevis för detta över några generationer...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Min upplevelse är att man som patient måste tala om för läkarna vad felet är, annars blir man hemskickad med Alvedon och uppmaning att komma tillbaka om det inte blir bättre. Åtminstone har jag empiriska bevis för detta över några generationer...
I Sverige måste man vara frisk för att vara sjuk så man orkar kämpa för att få vård
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Dracula Dracula skrev:
Mig veterligen är magnetröntgen det bästa, o kanske inte alltid den metod som behövs beroende på åkomma.
Jag vill minnas sedan fler år tillbaka att det är svårt få magnetröntgen av sin läkare. Är det för dyrt med MR, och då undrar jag varför? Är MR-maskinen förbrukningsvara som slits med varje scanning? Eller är de så ofantligt dyra att köpa in att man måste hålla nere köerna till de allra mest sjuka?
Dyrt, därmed restriktivt, och därmed dyrare per patient... Sen gör man CT istället som utsätter patienterna för röntgen istället.
 
P
T TryBran skrev:
Arg vet jag inte. Det brukar behövas mer.
Primärvårdens har, bland annat, som uppdrag att göra en riskanalys. Bedömer läkaren att det inte behöver göras någon (tex) röntgen så är det ofta på grunder av att det inte finns något relevant att få ut av en röntgen. Resurserna är ändliga och tvingas vi ställa grupp mot grupp så innebär till exempel en ökning av ja på önskemålet ”jag behöver en MR för att veta vad som krånglar med min rygg” att vi finner folks tumörer i ett senare skede.
(Givet då att undersökningen betalas med offentliga medel).

De femton åren av försämringar du pratar om är en period där jag själv jobbat i primärvård (ej som läkare). En stor förändring som skett under den tiden är att folk kräver/beställer undersökningar snarare än önskar en god vård. Det är som om det kan finnas ett samband.
De här 15 sista åren är ju nedgradering pga inhyrning av folk. I mitt fall kan man egentligen säga att det tog 4 år innan jag fick min magnetröntgen. För det var först då som första läkaren såg något men inte gjorde något. Det var den tredje som skicka vidare mig och då tog det från första remiss till röntgen ungefär 2 veckor och sen en färdig behandlingsplan. Jag vet, jag är chockad själv hur fort allt gick :D Sen har jag själv fått skriva ang resten då de inte prioriterade folk till OP som inte hörde av sig, man stod bara i kön.
 
Rkarlsson skrev:
De här 15 sista åren är ju nedgradering pga inhyrning av folk. I mitt fall kan man egentligen säga att det tog 4 år innan jag fick min magnetröntgen. För det var först då som första läkaren såg något men inte gjorde något. Det var den tredje som skicka vidare mig och då tog det från första remiss till röntgen ungefär 2 veckor och sen en färdig behandlingsplan. Jag vet, jag är chockad själv hur fort allt gick :D Sen har jag själv fått skriva ang resten då de inte prioriterade folk till OP som inte hörde av sig, man stod bara i kön.
Hej.
Jag ledsen men jag fattar inte. Var det svar på vad jag skrev? Det ligger nog på mig men, som sagt, jag hänger inte med.

Hyrpersonalsystemet, ja det är ett otyg utan vinnare (bortsett i lönekuvertet på enstaka individer). Jag tror dock det är ett symtom på en problematik snarare än en orsak. Det blir ju också en sjukt negativ spiral. En sämre fungerande vårdenhet tappar ofta personal, de tvingas ta in hyrpersonal som i sin tur utarmar (ekonomiskt såväl som belastningsmässigt) befintlig personal och sen är snurran igång.
 
  • Gilla
CeciliaPepe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.