52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
På slutet av 70-talet var det ingen bostadsbrist värd att nämna. Det fanns så gott om lediga treor i vissa områden i Botkyrka att de hyrdes ut som tvåor, sänkt hyra mot att ett rum plomberades. Det var väl snarast den socialdemokratiska politiken under 20 år som ledde till att det inte var bostadsbrist.Claes Sörmland skrev:
Finns det något land där bostadsmarknaden fungerar väl?
Den fungerar inte i kapitalistiska USA.
Fast nu gör du ju @Claes Sörmland 's poäng åt honom, du har ju åter igen ett exempel på dålig matchning på tillgång/efterfrågan, för du menar väl inte att det är bra när det byggs bostäder som inte efterfrågas heller?BirgitS skrev:
På slutet av 70-talet var det ingen bostadsbrist värd att nämna. Det fanns så gott om lediga treor i vissa områden i Botkyrka att de hyrdes ut som tvåor, sänkt hyra mot att ett rum plomberades. Det var väl snarast den socialdemokratiska politiken under 20 år som ledde till att det inte var bostadsbrist.
Finns det något land där bostadsmarknaden fungerar väl?
Den fungerar inte i kapitalistiska USA.
Sen kan man ju också fundera på utvecklingen i dessa bostadsområden de efterföljande decennierna och fundera på kopplingen till att där fanns tomma bostäder som inte efterfrågades.
Det är inte 30 års kö för tak över huvudet. Den starkt överdrivna analysen är en del av problemet.P Perplexus skrev:
Väldigt få i Sverige saknar tak över huvudet.
Sen kanske man saknar eget tak över huvudet, ett tak över huvudet på den plats man önskar, av den typ man önskar eller till det pris man önskar.
Det är en annan sak...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Överskottet varade ju bara några få år. Man byggde ju just ingenting medan det fortfarande flyttade folk in till Stockholmsområdet.A ajn82 skrev:Fast nu gör du ju @Claes Sörmland 's poäng åt honom, du har ju åter igen ett exempel på dålig matchning på tillgång/efterfrågan, för du menar väl inte att det är bra när det byggs bostäder som inte efterfrågas heller?
Sen kan man ju också fundera på utvecklingen i dessa bostadsområden de efterföljande decennierna och fundera på kopplingen till att där fanns tomma bostäder som inte efterfrågades.
Inte heller i en marknadsekonomi, där det skulle krävas flera års framförhållning, går det att få till en exakt matchning mellan tillgång och efterfrågan. De som projekterade bostadsrätter 2020 kunde inte veta att marknaden skulle helt förändras tills bostadsrätterna var färdiga.
Tror du att det i en marknad med brist på bostäder, plötsligt uppstår många flera för att hyrorna höjs?RoTe skrev:
Du fattar fortfarande inte att på en fri marknad finns det relativt många lediga objekt? Lägenheten riskerar stå tom och skriver du dessutom en jättedålig recension på företaget och tio andra säger samma sak kommer folk välja en annan hyresvärd som inte har dessa recensioner hellre än detta skumraskföretag.
Den som inte har råd att betala kommer att tränga ihop sig, t.ex. kan inte barn/unga flytta hemifrån.
Att bygga en massa bostäder, så att en eventuell brist undanröjs tar lång tid.
Se ovan gällande kommentar om den centralplanerade bostadspolitikens misslyckande. Byråkrater är helt enkelt inte tillräckligt smarta för att kunna se in i framtiden när de gör sina planer. Ingen är.BirgitS skrev:
På slutet av 70-talet var det ingen bostadsbrist värd att nämna. Det fanns så gott om lediga treor i vissa områden i Botkyrka att de hyrdes ut som tvåor, sänkt hyra mot att ett rum plomberades. Det var väl snarast den socialdemokratiska politiken under 20 år som ledde till att det inte var bostadsbrist.
USA är inte bara ett land det är också enormt med stora skillnader gällande bostadssituationen i olika delar av landet.BirgitS skrev:
Det marknaden rätt snabbt kan erbjuda är en mer rationell fördelning av bostäderna. I det långa loppet kan den också påverka nybyggnation och rivning. Men det är klart - det försvåras ju storligen av att politiker förbjuder byggande. D v s har man ingen marknad för bostadsbyggande så får man inte fler bostäder.S skogaliten skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Ingen precis, inte heller de kommersiella bostadsrättsbyggarföretagen, som ju i mångt och mycket verkar i en marknadsekonomi. De bygger bara när de anser att efterfrågan är tillräckligt hög för att det ska gå att ta ut höga priser.Claes Sörmland skrev:
När Hornsberg bygges på Kungsholmen så satt företagen på sina byggrätter så att det bara skulle bli ett lämpligt antal bostadsrätter lediga om året. De var inte alls intresserade av att få till en jämvikt mellan tillgång och efterfrågan, utan ville att det ständigt skulle vara högre efterfrågan än tillgång.
Samma sak sker nu på Lilla Essingen, marken har varit färdig att bebyggas och utdelandet av byggrätter var också klart för några år sen. Men det är bara det minsta huset som har byggts, Den byggare som har två kvarter har just startat upp med ett kvarter. Den tredje byggaren planerar att börja bygga nästa år.
Visst, jag kan omformulera frågan:Claes Sörmland skrev:
Finns det något land eller en stor del av ett land där bostadsmarknaden fungerar väl?
Fast vi har ingen brist på bostäder, problemet är att alla vill bo på samma ställen. Varför ska vi subventionera massa bostäder när dessa ändå inte kommer de verkligt behövande till nytta?S skogaliten skrev:
Fast är det inte just bostadspolitik som är grundproblemet. Hade man inte haft någon bostadspolitik och det i princip räckte att ifall man ägde en markbit så fick man bygga ett hus på det. Man skulle givetvis få bygga huset precis som man vill utan en massa konstiga regler. Mitt hus och blir det fel --> mitt problem, inget som staten ska behöva bry sig om.BirgitS skrev:
Förr var det väl i princip så. Huset jag bor i byggdes för 150+ år sedan. Fanns garanterat inga myndigheter som la sig i hur det skulle utformas.
Så det land som har bäst bostadspolitik är antagligen det land som har minst bostadspolitik.
Detta är väl i grunden en ideologisk fråga, hur man fördelar begränsade resurser, i detta fallet attraktiva bostäder. Visa tycker det är rättvisast med köer, andra sidan tycker det är rättvisast att fördela efter ekonomiska resurser.
Jag tillhör den andra kategorin av ett par anledning:
- Kö-system, ransoner osv leder ofrånkomligen till svart-handel istället för en öppen marknad.
- Jag tycker inte det är mer rättvist att någon får en bostad för att deras föräldrar ställde dem i kö som spädbarn, eller för att deras far/mor-föräldrar flyttas till en lägenhet på åldernshöst som de sedan lyckas föra över till barnbarnen. Jag tycker det är mer rättvist att någon som jobbar hårt har möjlighet att bo attraktivt än att man ska behöva varit bosatt i staden sen flera generation bakåt.
Jag tillhör den andra kategorin av ett par anledning:
- Kö-system, ransoner osv leder ofrånkomligen till svart-handel istället för en öppen marknad.
- Jag tycker inte det är mer rättvist att någon får en bostad för att deras föräldrar ställde dem i kö som spädbarn, eller för att deras far/mor-föräldrar flyttas till en lägenhet på åldernshöst som de sedan lyckas föra över till barnbarnen. Jag tycker det är mer rättvist att någon som jobbar hårt har möjlighet att bo attraktivt än att man ska behöva varit bosatt i staden sen flera generation bakåt.
Det blir statens problem när du bygger så att folk blir sjuka eller huset börjar brinna.L lbgu skrev:Fast är det inte just bostadspolitik som är grundproblemet. Hade man inte haft någon bostadspolitik och det i princip räckte att ifall man ägde en markbit så fick man bygga ett hus på det. Man skulle givetvis få bygga huset precis som man vill utan en massa konstiga regler. Mitt hus och blir det fel --> mitt problem, inget som staten ska behöva bry sig om.
Förr var det väl i princip så. Huset jag bor i byggdes för 150+ år sedan. Fanns garanterat inga myndigheter som la sig i hur det skulle utformas.
Så det land som har bäst bostadspolitik är antagligen det land som har minst bostadspolitik.
Det blir dina grannars problem när värdet på deras bostäder sjunker eller deras hus brinner upp eller blir översvämmade för att du byggt så vettlöst. Ska vi tillåta grannarna åtgärda deras problem med ditt hus på egen hand och efter eget gottfinnande?