49 953 läst ·
1 074 svar
50k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Hur exakt menar du nu?L lbgu skrev:
Fyrkantigt ell rektangulärt typ eller?
När man handsågar fram allt till en huskropp utan tillgång till varken datorer, uträkningsprogram/CAD eller "exotiska material", hur menar du då att ett hus skulle kunna ses som felaktigt ?, ja menar dem tekniska möjligheterna var ju små.
Och med max kutterspån som isolering & kalla vintrar, så byggdes ju husen så att man kunde använda mindre yta vintertid dvs stänga ev övervåning eller delar av huset.
Detta isig gav ju många innerväggar & dörrar som bildade olika stora rum.
Definiera din innebörd av utformning är du snäll
Jag menar att huset kunde byggas lite hur man ville det. Ville man så kunde man bygga ett hus som såg ut som en strandad båt. Kunde vara ett kråkslott med tinnar och torn. Sådana hus hade knappast fått bygglov idag. Med trä kan du bygga ett hus som ser väldigt konstigt ut om du vill.J jawen skrev:Hur exakt menar du nu?
Fyrkantigt ell rektangulärt typ eller?
När man handsågar fram allt till en huskropp utan tillgång till varken datorer, uträkningsprogram/CAD eller "exotiska material", hur menar du då att ett hus skulle kunna ses som felaktigt ?, ja menar dem tekniska möjligheterna var ju små.
Och med max kutterspån som isolering & kalla vintrar, så byggdes ju husen så att man kunde använda mindre yta vintertid dvs stänga ev övervåning eller delar av huset.
Detta isig gav ju många innerväggar & dörrar som bildade olika stora rum.
Definiera din innebörd av utformning är du snäll
100 lediga betyder just att det är 100 som är lediga. Hade 101 personer stått i kö hade ingen lgh varit ledig. Det finns alltså tillräckligt med social housing (och gränsen är som sagt generös när du får söka). I andra ändan finns det dom du skrivit lediga lägenheter som kostar en del, men betänk att medisnlönen är dubbla EU snittet och det är snedfördelade då det finns sämre betalda serviceyrken och i toppen många högbetalda. Alltså ingen bostadsbrist vare sig j toppen eller botten. I Stockholm är det kö vare sig du har gott om pengar eller inga pengar.BirgitS skrev:
Vid högre lön blir det också attraktivt att bo på dansk sida och betala 25% plat SINK skatt istället för inkomstskatt (om man jobbar i Sverige, jag tror inte samma gäller omvänt)P Pin skrev:
Fast du måste ju ta med förutsättningarna som också rådde, folk i allmänhet hade det skralt med pengar det var tufft att överleva.L lbgu skrev:
Och man bygger inget "schabrak" med "det lilla man hade", som kråkslott i dit exempel.
Det handlade ju ordagrant "om livet" förr, så man höll inte på "spekulera" i konstigheter med att ev bygga ett "ej 100 % funktionellt hus". Man tog hänsyn till allt såsom älvens översvämningar, tillgång till rent vatten & att marken var stabil utöver närheten till det som brukades/sitt arbete.
Även om det fanns rika även förr, så innebar inte det att dom började bygga "kråkslott", varför skulle dom?.
Deras kompass för moral & etik var utformad efter deras uppväxt och liv & att få/behålla sin "status" i samhället var mycket viktig.
Dessa byggde större "gods/grosshandlarvillor" som dom ville visa sin "status" med & att folket "såg upp" till dessa var också viktigt.
Med tiden har det ju visat sig att ju "enklare det vart att leva" & ju mer "överflöd" & teknik som finns att tillgå, ja då börjar människor "överdriva/spåra ur". Så att byggnadsregler kom mer & mer under 1900-talet var nog "ett gott ont"
Sedan har ju byggnadsreglerna fullständigt spårat ur nuförtiden, då man för ex måste ha rött tak med 27 eller 32 graders lutning, men dom rent löjliga reglerna hoppas jag verkligen försvinner.
& det maktmissbruk som pågår från olika kommuner!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
Var hittar du uppgifter om 2000 bostäder inom social housing och att 100 av dem är lediga?P Pin skrev:100 lediga betyder just att det är 100 som är lediga. Hade 101 personer stått i kö hade ingen lgh varit ledig. Det finns alltså tillräckligt med social housing (och gränsen är som sagt generös när du får söka). I andra ändan finns det dom du skrivit lediga lägenheter som kostar en del, men betänk att medisnlönen är dubbla EU snittet och det är snedfördelade då det finns sämre betalda serviceyrken och i toppen många högbetalda. Alltså ingen bostadsbrist vare sig j toppen eller botten. I Stockholm är det kö vare sig du har gott om pengar eller inga pengar.
Jag vet inte hur jag ska förklara. Men ett exempel:
Studentbostäder, det finns alltid ett antal lediga studentbostäder på uthyrningsföretagets lista online, men man måste ha köat i månader för att verkligen få en.
Det råder alltså en brist trots att det alltid finns lediga bostäder på nätet.
Varför skulle hyrorna stiga så kraftigt i Luxemburg om det inte vore så att efterfrågan är högre än tillgången?
Det är ju vanlig marknadsekonomi. En bristsituation får hyrorna att stiga.
"This increase in rental costs reflects growing demand in the rental market and could be attributed to limited housing supply coupled with a rising population."
https://en.paperjam.lu/article/rental-prices-surge-5-in-2024-
Lars Magnus Ericsson var initiativtagare & skapare av mycket som han inte sökt någon uppmärksamhet för, han lät bilda flera byggbolag & mycket annat, men allt sattes ihop & finansierades av LM....Texten under är 1 sida av "VÄLLINGBY OCH KULTURARVET"BirgitS skrev:
Visserligen fanns Vattenfall i Råcksta men de kom dit först 1958 och då var det redan byggt mycket däromkring. Jag tror alltså att byggandet i Vällingby-området inte hade mycket att göra med att det drevs av några särskilda företag för att få till personalbostäder utan det var kommunen och privata byggföretag.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:516436/FULLTEXT01.pdf
" illa lottade familjerna på Döbelnsgatan och Stjerngatan som jag just omtalat, var bara några av stadens runt 20 000 hyresgäster – och de var långt ifrån ensamma om denna usla boendemiljö. Många av stadens fastigheter var enligt von Koch små och ”fallfärdiga träkåkar” som mest liknade ”svinhus, vedbodar – hvad som helst annat än bostäder för människor”. Stockholms stad var med andra ord knappast det föregångsexempel som von Koch menade att staden borde vara.57 30 Situationen var särskilt svår för stora barnfamiljer. Många av dem tvingades ut till de primitiva kåkstäder som hade växt upp i Stockholms utkanter, utanför det stadsplanelagda området, och till ofta kalla och dragiga hus. I stort sett vad som helst gick att hyra ut. Dessa förorter kom inte sällan till bortom samhällets kontroll: utan gator, ordnat vatten och avlopp.58 Men det fanns lysande undantag. Inte långt från Vällingby ligger Solhem, ett egnahemsområde för arbetare som började byggas 1904. Det kom till på initiativ av Hem på landet, ett bolag bildat av några av tidens stora industrialister. Hit hörde Ericssons grundare Lars Magnus Ericsson och John Bernström, chef för Separator (nuvarande Alfa Laval). Solhem blev något av sin tids mönstersamhälle, på samma sätt som Vällingby ett halvt århundrade senare.(59) Parallellt med att Solhem kom till började Stockholms stad att köpa in mark. Med de stora markinnehav staden kom att skaffa sig fick man makten över hur staden skulle växa i framtiden, något som skulle göra det långt mycket enklare att så småningom planera för de nya förorter som skulle byggas efter andra världskriget."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
TackJ jawen skrev:Lars Magnus Ericsson var initiativtagare & skapare av mycket som han inte sökt någon uppmärksamhet för, han lät bilda flera byggbolag & mycket annat, men allt sattes ihop & finansierades av LM....Texten under är 1 sida av "VÄLLINGBY OCH KULTURARVET"
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:516436/FULLTEXT01.pdf
" illa lottade familjerna på Döbelnsgatan och Stjerngatan som jag just omtalat, var bara några av stadens runt 20 000 hyresgäster – och de var långt ifrån ensamma om denna usla boendemiljö. Många av stadens fastigheter var enligt von Koch små och ”fallfärdiga träkåkar” som mest liknade ”svinhus, vedbodar – hvad som helst annat än bostäder för människor”. Stockholms stad var med andra ord knappast det föregångsexempel som von Koch menade att staden borde vara.57 30 Situationen var särskilt svår för stora barnfamiljer. Många av dem tvingades ut till de primitiva kåkstäder som hade växt upp i Stockholms utkanter, utanför det stadsplanelagda området, och till ofta kalla och dragiga hus. I stort sett vad som helst gick att hyra ut. Dessa förorter kom inte sällan till bortom samhällets kontroll: utan gator, ordnat vatten och avlopp.58 Men det fanns lysande undantag. Inte långt från Vällingby ligger Solhem, ett egnahemsområde för arbetare som började byggas 1904. Det kom till på initiativ av Hem på landet, ett bolag bildat av några av tidens stora industrialister. Hit hörde Ericssons grundare Lars Magnus Ericsson och John Bernström, chef för Separator (nuvarande Alfa Laval). Solhem blev något av sin tids mönstersamhälle, på samma sätt som Vällingby ett halvt århundrade senare.(59) Parallellt med att Solhem kom till började Stockholms stad att köpa in mark. Med de stora markinnehav staden kom att skaffa sig fick man makten över hur staden skulle växa i framtiden, något som skulle göra det långt mycket enklare att så småningom planera för de nya förorter som skulle byggas efter andra världskriget."
Så du menade Solhem i Spånga när du skrev om Vällingby. Det förklarar saken.
Nu hittar jag tyvärr inte tillbaka till de uppgifterna. Det tycks finnas betydligt fler än 2000 bostäder eftersom det även innefattar bostäder att köpa och det finns flera aktörer inom ”social housing”.BirgitS skrev:
Var hittar du uppgifter om 2000 bostäder inom social housing och att 100 av dem är lediga?
Jag vet inte hur jag ska förklara. Men ett exempel:
Studentbostäder, det finns alltid ett antal lediga studentbostäder på uthyrningsföretagets lista online, men man måste ha köat i månader för att verkligen få en.
Det råder alltså en brist trots att det alltid finns lediga bostäder på nätet.
Varför skulle hyrorna stiga så kraftigt i Luxemburg om det inte vore så att efterfrågan är högre än tillgången?
Det är ju vanlig marknadsekonomi. En bristsituation får hyrorna att stiga.
"This increase in rental costs reflects growing demand in the rental market and could be attributed to limited housing supply coupled with a rising population."
[länk]
Studentbostäder är speciella eftersom hyresgästerna byts ut typiskt en gång per år eller termin. Många rum och lägenheter blir lediga och det fylls på med nya studenter från en kö. Då blir det stor omsättning vid få tillfällen. Vanliga lägenheter omsätts närsomhelst eller möjligen i månadsskiften.
Med 100 lägenheter menade jag att dessa står tomma och inte omedelbart hyrs av de som står först i en eventuell kö. Ungefär som att en större bilhandlare har 100 bilar i hallen och dessa är tillgängliga för dig att köpa och inte är paxade av andra som byter bil.
Jag ser nu att de har en ny lag i Lu att hyran får vara högst 5% av kapitalet hyresvärden investerat och hyran får höjas högst 10% per år. Min erfarenhet var att hyran låstes på 10 år med en liten indexuppräkning på någon procent per år.
Vet inte om efterfrågan är högre än tillgången, det finns ju ett stort antal lägenheter utannonserade att hyra. Jag tror inte att det är någon kö till dessa utan har du tillräckligt god inkomst och betalar deposition kan du skriva kontrakt. Hyrorna ser höga ut men lönerna för universitetsutbildade är också höga jämfört med SE. Som sagt i centrala Stockholm känner jag inte till några lägenheter som finns att hyra i första hand utan lång kötid.
Det fanns folk som hade råd att bygga som de ville förr. Finns gott om "konstiga" byggen från säg 1800-talet. Ibland kunde det se lite ut som medeltida borgar.J jawen skrev:
Sen kunde väl även fattigt folk bygga hus som knappast skulle godkännas ifall någon modern myndighet skulle lägga sig i. Var man riktigt fattig så byggde man kanske bo i någon jordkula. Så det behöver nödvändigtvis inte varit dyra byggen.
Ja, men det är också väldigt mycket "däromkring" som "etablerats" AV företagare TILL sin personal.BirgitS skrev:
Även om dom stora drakarna/företagen byggde mest, så har det funnits också mindre företagare som var & en kanske uppfört ett 20-tal bostäder till sin personal på många ställen.
Några av dessa får du gärna hänvisa mig till, det låter intressant 👍L lbgu skrev:
Och "små borgar" ?
Använda olika sten typer eller tegel är mycket tungt & kräver massor av arbetskraft, & blir väldigt kallt höst/vinter/vår.
Vilka på 1800-talet i Sverige byggde så menar du?
Dom borgar jag känner till har byggts i försvarssyfte, men före 1850-talet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
Men även till höstterminens början är det ju kö och det finns ju de som inte får någon lägenhet under mer än ett halvår. Det förekommer studentlägenheter där det krävs att man har köat i flera år.P Pin skrev:
Just nu har Stockholms studentbostäder 29 lediga lägenheter: https://minasidor.sssb.se/lediga-bostader/
Men kötiden för att komma ifråga för någon av dem är minst 124 dagar.
Det hus som det anges 124 dagar för har en genomsnittlig kötid på 220 dagar för korridorrummen och för riktiga lägenheter 547 dagar eller mer beroende på storlek: https://www.sssb.se/strix/
Det är alltså väldigt långt ifrån att det bara är att kliva in och få någon av de 29 lägenheterna, utan det råder en bristsituation.
Hur vet du det?P Pin skrev:
Saker och ting förändras med tiden.P Pin skrev:
Bostadsförmedlingen har just nu 676 lägenheter lediga, varav flera i innerstan. Men det är ju kötid till dem precis som du skriver.P Pin skrev:
Jag bara undrar hur du så säkert vet att det inte är någon kötid eller annan begränsning/urvalsfunktion till de lediga lägenheterna i Luxemburg utan att det finns ett överskott där, när kraftigt stigande priser snarast tyder på en bristsituation.
Under 1800-talet var det poppis med diverse nystilar som gick ut på att man ville bygga så det såg ut som byggnader gjorde förr. T.ex. nygotik, nyrenässans.J jawen skrev:
Här är ett exempel från Sverige: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejondal
Skulle man stöta på den när man var ute och gick så skulle man kanske gissa att det var någon gammal vasaborg, men den är byggd kring 1890.