snaggletooth skrev:
Koppla över varvtalsregulatorn (eller tyristorn populärt kallad): ta bort de bruna trådarna och koppla till en vanlig strömbrytare
Men då är det bara av/på inte sant? Jag tror att en av poängerna med denna är att man ska kunna justera hastigheten. Normalt sett ska den kanske gå på 1/3 av hastigheten men om det blir extra fuktigt kanske man vill öka hastigheten lite. Att ha den gå på max hela tiden drar bara onödigt mycket ström.

Fläktar i grund brukar inte vara så stora så varvtalsregulatorn borde klara av det.
Verkar som att du tyvärr fått ett måndagsexemplar, bara att använda "garantin".

Så länge bör du antingen som "tanden" skrev koppla förbi tyristorn eller stänga av den helt.
Onödigt att fläkten skall gå sönder också.

FrittDrag_II skrev:
Fläktar i grund brukar inte vara så stora så varvtalsregulatorn borde klara av det.
Verkar som att du tyvärr fått ett måndagsexemplar, bara att använda "garantin".

Så länge bör du antingen som "tanden" skrev koppla förbi tyristorn eller stänga av den helt.
Onödigt att fläkten skall gå sönder också.
Vad jag förstår så är detta vad som följer med dessa grunder och det är ju hundratals om inte tusentals.

Får höra med elektrikern om jag kan få en ny sådan eller om han har någon lösning. Just nu är allt helt avstängd. Kan jag, som inte har speciellt stor koll på det elektriska sätta igång fläkten på ett enkelt sätt, gärna med en enkel beskrivning på hur jag gör?

Ta en vanlig strömbrytare för belysning, koppla dom bruna till in respektive utgång på brytaren, isolera den blåa med en torix eller liknande.

mrfrenzy skrev:
Ta en vanlig strömbrytare för belysning, koppla dom bruna till in respektive utgång på brytaren, isolera den blåa med en torix eller liknande.
Vad är en torix om jag får fråga?

Ring en elektriker i stället...

el_richard skrev:
Ring en elektriker i stället...
Jo, det ska jag göra, men elektrikern hade inte möjlighet nästa vecka vad det verkar. Vet inte hur kritiskt det är utan fläkt i grunden därav frågan om det gick att koppla in fläkten tillfälligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.