Hej

Jag har en bordssåg där motorskyddsbrytaren har börjat surra efter att maskinen är avslagen, den fungerar som den ska och jag har använt den ett par år utan att den surrat.

Är det något som går att åtgärda eller behövs en ny motorskyddsbrytare.

Mvh/Ludvig

• Motorskyddsbrytare PKZM 1-6 i öppet plasthölje med kablar och skruvanslutningar, sedd i närbild ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorskyddsbrytare med synliga kablar och specifikationer inuti en bordssåg, delvis öppet hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Hej och välkommen hit.
Om den alltid låter så när du slagit av den så hade jag absolut bytt ut den. En komponent som låter sådär är inte frisk.
Ett jobb som skall utföras av firma med auktorisation, men som med tungan rätt i mun inte är svårt att göra själv ändå…
Antingen hittar du ett likadant motorskydd som då passar med kåpan/knapparna, eller så köper du en ny enhet med kapsling och motorskydd.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Att reparera maskiner kräver inte auktorisation eller att man använder en elinstallationsfirma.

Dock krävs det att man vet vad man gör.

Självklart får man anlita en elinstallationsfirma om man är osäker.

(En stickproppsansluten bordssåg är en maskin, är den fast ansluten så blir det mer en del av fasta installationen, hamnar mer i gråzonen enligt vissa)

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
A
Man kan vid utbyte behöva göra en kontroll och snabb beräkning att den magnetiska utlösaren också kommer fungera då den kan skilja sig från den som sitter där nu.

Panor82
H HSP skrev:
Att reparera maskiner kräver inte auktorisation eller att man använder en elinstallationsfirma.

Dock krävs det att man vet vad man gör.

Självklart får man anlita en elinstallationsfirma om man är osäker.

(En stickproppsansluten bordssåg är en maskin, är den fast ansluten så blir det mer en del av fasta installationen, hamnar mer i gråzonen enligt vissa)
Enligt vissa men tycker att det är klart enligt Elsäk-Fs 2017-2:
"Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen som utgör elinstallationsarbete."

Alltså bara anslutning och losskoppling från anläggningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Enligt vissa men tycker att det är klart enligt Elsäk-Fs 2017-2:
"Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen som utgör elinstallationsarbete."

Alltså bara anslutning och losskoppling från anläggningen.
Jag håller med dig det är klart och tydligt i Elsäk-Fs! I "hushållen" är det enkelt men på större industrier och processindustrier kan det bli diskussioner om vad som är maskin och vad som är en "starkströmsanläggning"

På hemmaplan behöver man inte fundera så mycket. Men man måste veta vad man gör oavsett när man ger sig på att reparera.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Det finns många gråzoner i dom miljöer som du nämner men oftast avgränsas dom av en LSP-brytare, kopplingsdosa, säkerhetsbrytare etc och maskindirektivet tar över
Reparationer mm i många fall är inte ett elinstallationsarbete i den bemärkelsen utan endast in/ur koppling men därmed inte sagt att man inte bör ha kunskap om elinstallationsarbete och elsäkerhet när man jobbar med maskiner.

MagisterSlöjd MagisterSlöjd skrev:
Hej

Jag har en bordssåg där motorskyddsbrytaren har börjat surra efter att maskinen är avslagen, den fungerar som den ska och jag har använt den ett par år utan att den surrat.

Är det något som går att åtgärda eller behövs en ny motorskyddsbrytare.

Mvh/Ludvig
Det är elektromagneten i nollspänningsutlösaren som låter, den går att plocka bort men då tappar man säkerheten iom att maskinen kan återstarta automatiskt efter strömavbrott.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är elektromagneten i nollspänningsutlösaren som låter, den går att plocka bort men då tappar man säkerheten iom att maskinen kan återstarta automatiskt efter strömavbrott.
Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.