Hej,

Har tyvärr inte så stor koll på alla uttryck inom det elektriska, så ha överseende med min vokabulär.
Har en fläkt nere i vår täta krypgrund som kan stryas innefrån med ett vred från systemair. Det finns även en lampa tillkopplad som lyser när fläkten är igång som även den sitter inne.

Nu är det så att fläkten har slutat fungera ordentligt. Lampan har slutat att lysa, fläkten låter inte riktigt som den ska och går inte heller som den ska. Kontakten där jag kan ställa hastigheten surrar också väldigt mycket.
Jag fick för mig att vredet var lite varmt, men det kanske är normalt..

Elektrikern som har kopplat in den kan förmodligen inte komma på någon vecka och det är rätt bra om fläkten i grunden fungerar.

Någon som kan ha en aning om vad som hänt? Ström måste fläkten på något sätt få eftersom den ändå snurrar lite.

Redigerat:
Thomas59
Tyristorstyrda (dimmerliknande) fläktstyrningsvred kan surra lite. Speciellt om man har dem på minimihastighet. Att den surrar väldigt mycket och kanske är lite för varm kan tyda på att något är fel med tyristorn.

Är du lite händig kan du testa att själv byta tyristorn som ju egentligen är en strömbrytare med oändligt antal lägen. Bäst är noog om du först kan testa vad som är fel. Börja med att ersätta tyristorn med en strömbrytare för att se om det är tyristorn eller fläkten som felar. Med strömbrytaren får du iofs bar av och på men du ser i alla fall om fläkten funkar.

Thomas59 skrev:
Tyristorstyrda (dimmerliknande) fläktstyrningsvred kan surra lite. Speciellt om man har dem på minimihastighet. Att den surrar väldigt mycket och kanske är lite för varm kan tyda på att något är fel med tyristorn.

Är du lite händig kan du testa att själv byta tyristorn som ju egentligen är en strömbrytare med oändligt antal lägen. Bäst är noog om du först kan testa vad som är fel. Börja med att ersätta tyristorn med en strömbrytare för att se om det är tyristorn eller fläkten som felar. Med strömbrytaren får du iofs bar av och på men du ser i alla fall om fläkten funkar.
Jag upplever att den surrar mer nu än tidigare. Klart är iaf att någonting har hänt eftersom jag inte längre kan styra fläkten med det dimmerliknande vredet (tyristorn?). Lampan har dessutom slocknat. Bakom "locket" sitter den en metallplatta och under den sitter det kanske 4-6 stycken skruvskallar på rad. Vet inte om det är nåt man kan skruva på för att justera något. Är lite osäker på om jag vågar ge mig på att ändra någonting och byta ut. Jag har iaf dragit säkringen till den nu och jag antar att det är säkert att pilla på den då utan att riskera att få en stöt?

Elektrikern kopplade in tyristorn och fläkten för cirka 3 veckor sedan om det kan vara av intresse. Tycker inte att sakerna borde gå sönder på så kort tid.

Thomas59
el_richard skrev:
tyristor bör man undivka till vissa typer av fläktar.

Bättre med en som har 4-5 fasta lägen. Se länk.
[länk]
Du tänker på en stegtrafo? Ja den är att föredra.

Såhär ser den ut om det spelar någon roll.

• vred.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vred2.jpg
    Skapa konto
Thomas59
Danne12345 skrev:
Såhär ser den ut om det spelar någon roll.
Tyristor!

Ok då har vi klarat ut det. Men jag vill inte att detta ska bli en diskussion om tirystor vs stegafor även om det är intressant i sig. Detta är tydligen vad som levereras med och ska fungera. Dock har någonting hänt här. Jag skulle uppskatta om vi fortsättningsvis kunde försöka att inrikta oss på problemet i sig :)

Hur gammal är fläkten? Antar att den går dygnet runt, så lagren kanske har gjort sitt så att det går tungt om den har några år på nacken.

problemet är att den tyristor du har är världens junk.

När låter den som värst? fullt ös eller när den är på det lägsta?

Låssa tyristorn så vi får se hur den är kopplad...

snaggletooth skrev:
Hur gammal är fläkten? Antar att den går dygnet runt, så lagren kanske har gjort sitt så att det går tungt om den har några år på nacken.

3 veckor gissar jag på... :)

el_richard skrev:
problemet är att den tyristor du har är världens junk.

När låter den som värst? fullt ös eller när den är på det lägsta?

Låssa tyristorn så vi får se hur den är kopplad...
Nu när jag kopplade loss den så ser jag varför den låter illa. Jag tyckte att det luktade lite bränt tidigare. Någon som vet varför det blivit såhär? Vad bör jag göra nu?

• vred3.jpg
    Skapa konto
  • vred4.jpg
    Skapa konto
Verkar som om varvtalsregulatorn är av fel typ eller är underdimensionerad....

snaggletooth skrev:
Verkar som om varvtalsregulatorn är av fel typ eller är underdimensionerad....
Varvtalsregulatorn sitter inbyggd i tyristorn eller? Borde en elektriker ha sett detta? Lämpliga åtgärder nu?

Koppla över varvtalsregulatorn (eller tyristorn populärt kallad): ta bort de bruna trådarna och koppla till en vanlig strömbrytare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.