N nordvest skrev:
Är det Kontrollansvariga eller ingenjörer som kan räkna på sådant?
En byggnadsingenjör är det du söker. Inget illa menat men utifrån dina frågeställningar så tror jag det skulle vara behjälpligt. Hittar du en vettig person så kommer du få bra förklaringar varför man gör si eller så i just ditt fall och du får en bra förståelse för konstruktionen på just ditt hus, något som jag uppfattar du har stort intresse av 😊.

Sen är ändring i bärande konstruktioner anmälningspliktig till ditt bygglovskontor just av de orsaker vi behandlar här. Men det har du säkert koll på 😉.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
En byggnadsingenjör är det du söker. Inget illa menat men utifrån dina frågeställningar så tror jag det skulle vara behjälpligt. Hittar du en vettig person så kommer du få bra förklaringar varför man gör si eller så i just ditt fall och du får en bra förståelse för konstruktionen på just ditt hus, något som jag uppfattar du har stort intresse av 😊.
Perfekt! Tack! Jag letar upp en lokal byggnadsingenjör. Jag tycker det är värt det att verkligen veta hur ens hus fungerar när man har chansen.
mexitegel mexitegel skrev:
Sen är ändring i bärande konstruktioner anmälningspliktig till ditt bygglovskontor just av de orsaker vi behandlar här. Men det har du säkert koll på 😉.
Självklart! 👌
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att tänka på är att kanterna ska understöddas.
Vilka kanter? 😀
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att tänka på är att kanterna ska understöddas?
Vad menar du med understöddas?
 
N nordvest skrev:
Vad menar du med understöddas?
Att kanter ska ha stöd av regel. Enl monteringsanvisningarna.
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Osb på horisontella 45x45 innan gips är främst för att få en mer solid vägg som är lättare att skruva upp saker i. Mig veterligen har den ingen stabiliserande funktion alls i det syfte du söker.
Skivmtrl på väggen styvar upp den i längsled, men tar ingen last uppifrån.

@TS: Foton eller skisser eller ritningar underlättar förståelsen av vad du vill åtgärda och vilka behov av åtgärder som ev kan föreligga.
 
Ja, men man sätter normalt inte skivmaterial direkt på väggreglarna för att ta upp horisontella krafter. Inte heller för att ersätta avväxlingar.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Skivmtrl på väggen styvar upp den i längsled, men tar ingen last uppifrån.

@TS: Foton eller skisser eller ritningar underlättar förståelsen av vad du vill åtgärda och vilka behov av åtgärder som ev kan föreligga.
Jag har inga foton just nu. Det är bara en generell frågeställning om praxis kring att göra huset så styvt som möjligt.
Jag kan själv inte avgöra hur styvt ett hus bör vara.
Vårt hus har hållit för stormar och verkar stabilt, men nu när vi ändå renoverar tänkte jag maxa på och göra det så styvt som möjligt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, men man sätter normalt inte skivmaterial direkt på väggreglarna för att ta upp horisontella krafter. Inte heller för att ersätta avväxlingar.
Ok tack! Bra att få det klargjort.
Dvs.
Avväxlingar och stommkonstrukionen i sig, skall vara styv och stabil nog för att kunna klara av all vind och tryck från taket.

All extra OSB och liggande 45x45 reglar för installation, är mest en bonus som huset bör kunna klara sig utan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, men man sätter normalt inte skivmaterial direkt på väggreglarna för att ta upp horisontella krafter. Inte heller för att ersätta avväxlingar.
Det stämmer att tunna skivmaterial inte ersätter avväxlingar, men för horisontella krafter är det en annan sak. Det beror på vilken byggnad det är fråga om. För dagens bostadshus med extremt tjocka väggar i flera skikt så sätts skivorna normalt på de yttersta skikten, men det ger bra skivverkan det också och det ingår normalt som en väsentlig del i ett småhus konstruktion för att kunna ta upp vindlaster från sidan.

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
"Stabilisering mot horisontella vindlaster sker vanligen genom skivverkan hos bjälklag, tak och väggar."
Illustration av vindlaster på två byggnadsstrukturer med diagonala förstärkningar för stabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Spontad träpanel ger inte lika god skivverkan men är tillräcklig för mindre byggnader som småhus och kontorspaviljonger. I större byggnader måste trästommen kompletteras med vindstag av stål eller trä."

"Träbjälklag med undergolv och beklädnad på undersidan ger tillräcklig skivverkan för småhus och andra mindre byggnader."

Tidigare, tänk medeltid och stolphus såsom t ex korsvirkeshus. Där är stommen i sig själv förstyvad mot sidolaster från vinden med diagonalstöttor. Där har väggbeklädnaderna ingen konstruktiv funktion.

Det illustreras tydligt på bilden nedan med de klassiska förstyvningarna i hörnen.
(https://www.arkitekturupproret.se/2...inte-detta-ar-ett-helt-nybyggt-korsvirkeshus/)
Trästomme under uppförande, visar korsvirkeshuskonstruktion med diagonalstöttor i hörn för stabilisering mot sidlaster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det stämmer att tunna skivmaterial inte ersätter avväxlingar, men för horisontella krafter är det en annan sak. Det beror på vilken byggnad det är fråga om. För dagens bostadshus med extremt tjocka väggar i flera skikt så sätts skivorna normalt på de yttersta skikten, men det ger bra skivverkan det också och det ingår normalt som en väsentlig del i ett småhus konstruktion för att kunna ta upp vindlaster från sidan.
Det låter som att jag kommer behöva en byggnadsingenjiör som räknar på allt det här. Räkna varje väggregel, och avväxling. Det är omöjligt att gissa sig till, även om jag förstår helheten som du beskriver.
Oldboy Oldboy skrev:
[länk]
Bra läsning!
Oldboy Oldboy skrev:
Det illustreras tydligt på bilden nedan med de klassiska förstyvningarna i hörnen.
([länk])
[bild]
Väldigt intressant! Undra varför dagens trästommehus inte har diagonalstöttor / diagonalaväggreglar som bilden här har i hörnen.
@Oldboy, det är ju genialt, varför bygger man inte så idag? Är det för att man antar att man idag räknar med att man sätter upp väggbeklädnad som tar upp en del av vindlasterna? (vissa sätter ju enbart upp ett lager spånskivor och nöjer sig med det, det kan inte ta upp mycket vindlast.)

Det kan ju inte kosta mer att sätta upp diagonalstöttor.
 
Som beskrivs i träguiden så är alla skivor förstyvande. Ju tjockare/styvare/robustare skivor och ju fler spik/skruv som de är fästa med desto mer förstyvar de. (Även förutsatt tillräckligt tätt regelavstånd, normalt cc 60 cm.) Man räknar till och med att 12 mm asfaboardskivor har en viss förstyvande verkan.

Jämför med bilchassin. På T-Fordens tid användes separata ramar som själva kupén fästes i. I dagens bilar är hela karossen inkl framglasrutan bärande/förstyvande.

Jag tror inte det finns ett enda småhus (kataloghus) sedan åtminstone -70-t som har annat än skivor som vindförstyvning.
Det finns en orsak varför alla nybyggen har temporära snedstöttor fastspikade tills skivmtrl på väggar, golv och tak (oftast råspont) är på plats.
 
N nordvest skrev:
varför bygger man inte så idag?
Det kräver ju hantverksskicklighet.
Samt att det är mer rationellt, dvs det går snabbare, att jobba med skivor som ändå ska upp. Allt, precis allt, i dagens byggsverige handlar om tid. Tid kostar pengar. Riktig hantverksskicklighet kostar pengar för det kräver lång praktik och begränsar urvalet av människor som kan klara av jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.