På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Styrräntan, den ränta som bland annat påverkar bolånen, höjs med en procentenheter.
Du kan läsa artikeln här: Styrräntan höjs rejält
Du kan läsa artikeln här: Styrräntan höjs rejält
Självbyggare
· Stockholm
· 8 224 inlägg
Riksbankens uppdrag är ju att hålla inflationen på ca 2%
Men jag undrar om höjningen av räntan kommer ge den effekten eftersom det inte bara (eller kanske ens i 1a hand) är en överhettad ekonomi i Sverige som är skälet till inflationen, utan snarare omvärldsfaktorer och Corona-stödet som pumpade in pengar i systemet ?
Men jag undrar om höjningen av räntan kommer ge den effekten eftersom det inte bara (eller kanske ens i 1a hand) är en överhettad ekonomi i Sverige som är skälet till inflationen, utan snarare omvärldsfaktorer och Corona-stödet som pumpade in pengar i systemet ?
Alltså. Nu kommer ju det här raset på bostadspriserna som så många väntat på.
Nu ska alla som inte haft råd med bostad äntligen få råd.... Om det inte bara var så dyrt med allt annat än inköpspriset bara....
Nu ska alla som inte haft råd med bostad äntligen få råd.... Om det inte bara var så dyrt med allt annat än inköpspriset bara....
För övrigt. Finns inget som skapar så mycket fattigdom som inflation.
Det är bara turkarna som är mer rädda för räntan. Mest för att dersas diktators vänner har finansierat allt med lån.
Så det är helt rätt av riksbanken. 1% till så är vi nog på en lagom nivå
Banken har ju sagt att ni ska klara av 7% ränta på bolånet dessutom.
Det är bara turkarna som är mer rädda för räntan. Mest för att dersas diktators vänner har finansierat allt med lån.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Samtidigt är det ju inte säkert att räntan kommer göra så mycket åt inflationen. Känns som det är de höga energipriserna som driver inflation och nästan allt som tillverkas kräver energi. D.v.s. så länge energipriserna fortsätter att stiga kommer inflation att fortsätta vara hög oavsett var räntan ligger på. I alla fall tills all konsumtion slutar för ingen har råd att köpa några varor och tjänster, företagen går omkull, arbetslösheten stiger och vi alla sitter och fryser hemma.Appendix skrev:
För övrigt. Finns inget som skapar så mycket fattigdom som inflation.
Jag tror, men jag är ju bara ingenjör, att åtgärder för att sänka energipriset skulle ha större påverkan på inflation än styrräntan.
Med det sagt så håller jag ändå med att viss höjning av styrräntan inte är fel, men jag tror inte det är bästa sättet att stävja inflation just nu.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Ironiskt nog rapporterar SBAB idag att intresset för rörlig ränta är rekordstort.
Man skulle ju i sin enfald kunna tro att intresset för att säkra framtida räntekostnader skulle öka i oroliga tider, men uppenbarligen inte.
Man skulle ju i sin enfald kunna tro att intresset för att säkra framtida räntekostnader skulle öka i oroliga tider, men uppenbarligen inte.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jag tror det finns en ovilja att binda till närhistoriskt höga nivåer eller så har man inte marginaler för riskkostnaden för att binda.C cpalm skrev: