Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det jag har svårast att förstå är upprördheten över att ekonomin viker ner. "Mina pengar blir mindre värda! Huset faller i värde! Allt är orättvist, staten borde ersätta mig!"

Helt ärligt, kan ni ingenting om nationalekonomi? I så fall borde skolan skämmas.
Svennebanan har mindre än 5k i sparkapital

Det jag har svårast att förstå är upprördheten över att ekonomin viker ner. "Mina pengar blir mindre värda! Huset faller i värde! Allt är orättvist, staten borde ersätta mig!"

Helt ärligt, kan ni ingenting om nationalekonomi? I så fall borde skolan skämmas.
Nu är det väl så att "vanligt folk" som bor i villa inte är värst utsatta. Företagare drabbas dubbelt minst sagt. Högre lånekostnader, dyrare driftkostnader som nu läggs på varor. Att höja räntan dämpar inte prishöjningar, någon måste trots allt betala för lånefesten där folk lånade på huset/företaget för att köpa lyx man egentligen inte hade råd med. Nu säljs spabad, mc, bilar mm av de som levt i dold lyx. Men efter regnet kommer nog solen fram igen. Tråkigt bara att många sitter med Svarte Petter...

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U

Ja va f-n, nu när staten erbjuder sig att baila ut elhandlarna vill jag också ha en bit av kakan! :cool:

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja va f-n, nu när staten erbjuder sig att baila ut elhandlarna vill jag också ha en bit av kakan! :cool:
Vad ska du göra med en statlig kreditgaranti?

• Älska
DataJonny
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska du göra med en statlig kreditgaranti?
Rapportera en gigantisk förlust och dra utomlands med ett par miljarder. ;)

Jag är på!

• Haha
  • Älska
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Banken har ju sagt att ni ska klara av 7% ränta på bolånet dessutom.
Javisst men inte 500% högre elräkning.

• Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svennebanan har mindre än 5k i sparkapital
På riktigt? Vad menar du att "sparkapital" är då?

Jag säger inte att du har fel, jag blir bara skrämd. Personligen skulle jag värdera mitt sparkapital (dvs pengar som jag kan använda i princip omedelbart, inte fastigheter och andra låsta tillgångar) till ungefär 7 Mkr.

• Gilla
  • Wow
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
A
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Men jag som alltid har haft bundet pris på elen och bunden ränta på lånet har ju betalat en försäkringspremie i alla år. Och nu när det jag försäkrat mig emot verkligen inträffar, så ska jag drabbas lika hårt som de som struntat i att försäkra sig?

Nej tack.
De kommer att ösa elbidrag över oss vilket kommer att öka inflatation och sen räntan.

Jag håller med dig, men jag hade också bundit, om det inte vore för att jag redan hade bundit fram tills mars nästa år. Nästa gång kanske ditt avtal går ut när allt är åt helvete.
Ta bort alla bundna avtal från el och lån istället.

Düsseldorff
Jag hakar på! Vart har du planerat att fly? Själv siktar jag på centralafrikanska republiken, Iran eller Afghanistans västra öken. Kanske den mongolska högplatån.

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jag hakar på! Vart har du planerat att fly? Själv siktar jag på centralafrikanska republiken, Iran eller Afghanistans västra öken. Kanske den mongolska högplatån.
Taget! :rofl:

Jag säger inte att du har fel, jag blir bara skrämd. Personligen skulle jag värdera mitt sparkapital (dvs pengar som jag kan använda i princip omedelbart, inte fastigheter och andra låsta tillgångar) till ungefär 7 Mkr.
Du ska inte tro på allt Anders skriver.

https://via.tt.se/pressmeddelande/e...-banken?publisherId=3236046&releaseId=3302593

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Du har helt klart ett stort sparkapital. Men notera att Stefans länk ovan avser pengar på banken, alltså inte inkluderad aktier/fonder etc. som jag gissar att du gör?

Det är också odefinierat vad "svennebanan" är. För vissa är det låginkomsttagare i hyresrätt, men så ser ju knappast genomsnittssvensken ut.

Isk och sparkonto. Jag vet svennen är fattig.

Edit: fast 5k var ju lite överdrivet men runt 10k sist jag kollade

Düsseldorff
K Kallens skrev:
Du har helt klart ett stort sparkapital. Men notera att Stefans länk ovan avser pengar på banken, alltså inte inkluderad aktier/fonder etc. som jag gissar att du gör?

Det är också odefinierat vad "svennebanan" är. För vissa är det låginkomsttagare i hyresrätt, men så ser ju knappast genomsnittssvensken ut.
Ja, mina icke låsta tillgångar är just nu fördelade ungefär följande: 20 procent likvider, 30 procent aktier, 10 procent fonder och 40 procent derivat och struktar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.