27 192 läst ·
194 svar
27k läst
194 svar
Styrräntan höjs rejält
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Svensk inflation tillskillnad från tex USA är drivet av skenande energipriser. Arbetsmarknadens inflationsförväntningar ligger på 2% enligt Prospera, löneökningar i år med knappt 3% och en hög arbetslöshet på cirka 7%.
Det enda sättet att på bred front dämpa inflationen är att trycka ner energipriserna. Att låta ytterligare höja räntan kommer bara förvärra läget och riskerar i värsta fall att kasta oss rakt ner i en recension. Vi kan dock förvänta oss flera höjningar fram till sommaren 2023 till runt 2,3%
Riksbankens har satt oss på pottan med sin senfärdighet och av politiska skäl överreagerat utan hänsyn till de bakomliggande faktorerna, precis på samma sätt som det inte ingår i deras uppdrag att hålla kolla på hushållens betalningsförmåga annat än belåningsgraden.
När det gäller riksbanken anser jag att den knappast kan kallas oberoende. Man höjde räntan alldeles för sent och inte förrän efter valet i ett försök att mörka. Av den anledningen borde man kicka Ingves samt ändra Riksbankens uppdrag att inte enbart stirra sig blind på inflationen med styrräntan som enda instrument.
Styrräntans utveckling från -94 fram till idag:
(Saxat från mina tidigare inlägg)
Det enda sättet att på bred front dämpa inflationen är att trycka ner energipriserna. Att låta ytterligare höja räntan kommer bara förvärra läget och riskerar i värsta fall att kasta oss rakt ner i en recension. Vi kan dock förvänta oss flera höjningar fram till sommaren 2023 till runt 2,3%
Riksbankens har satt oss på pottan med sin senfärdighet och av politiska skäl överreagerat utan hänsyn till de bakomliggande faktorerna, precis på samma sätt som det inte ingår i deras uppdrag att hålla kolla på hushållens betalningsförmåga annat än belåningsgraden.
När det gäller riksbanken anser jag att den knappast kan kallas oberoende. Man höjde räntan alldeles för sent och inte förrän efter valet i ett försök att mörka. Av den anledningen borde man kicka Ingves samt ändra Riksbankens uppdrag att inte enbart stirra sig blind på inflationen med styrräntan som enda instrument.
Styrräntans utveckling från -94 fram till idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Saxat från mina tidigare inlägg)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Svensk inflation är primärt driven av nollränta och gratispengar. Energipriserna har varit en faktor att räkna med i typ ett år bara medans man förstörde värdet av pengar intensivt långt före det.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det är den aktuella energikrisen som triggat igång kärninflationen till de nu rekordhöga nivåerna men innan dess hade man missbedömt effekten av pandemin. 2021 överstimulerades ekonomin genom att pumpa in enorma belopp vilket förstärktes av styrräntan som låg nära noll. När energikrisen slog till blev det för mycket och inflationen sköt iväg som en raktet.S SueCia skrev:
För att citera Andreas Cervenk och andra liksinnade sk experters svamel:
"Om det är nytryckta pengar som tänt inflationsbrasan kan den vara på väg att falna. Penningmängden ökar inte längre, i juli sjönk den i Sverige. Stämmer teorin kommer inflationen kanske falla snabbare än vi tror. Men det återstår att se. Nationalekonomi är trots allt gissningarnas katedral. Eller som en ekonom uttryckte det efter finanskrisen 2008: Nu förstår jag att jag inget förstår. Men jag förstår i alla fall det."
Solklar analys...
Precis. Det är viktigare att stötta företagen så vi har kvar jobben, än att vi får äta skorpor i slutet av månaden och frysa.B Zlade skrev:
Var här om dagen till ett företag för att göra en service, dörren var låst ??
Ringde "vi har lagt ner, funkade inte med elräkningarna"
Hushållen står för hälften av all efterfrågan i Sverige så visst spelar hög ränta och elräkningar in till stor delIsakare skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Det enda vi vet helt säkert är att de är urusla på att göra prognoser för mer än några månader framåt i tiden. Så här såg det ut för mindre än ett år sedan (trots att elpriset redan börjat stiga kraftigt):

Det som .... förbryllar mig lite är pressens förväntningar på inflationen. Pressen blir förvånad över att inflationen är fortsatt hög. Men, allt annat vore ju jättekonstigt.
Inflation mäts på årsbasis, och de flesta prisökningar är väl ändå en enkelriktad historia. När priset på en vara väl stigit så kommer det att vara fortsatt högre, med några undantag som el och bensin. Så. Om vi nu hade ett "hack i kurvan" i våras på ~10%, så kostade alltså en vara 110 kr som tidigare kostade 100 kr. Det där hacket på +10% runt påsk kommer ju ofelbart då släpa med inflationssiffrorna i 12 månader? Varan kommer kosta 10 kr mer än året innan ända till påsk 2023. Om det bara var ett hack i kurvan så kommer ju nu inflationen vara 10% till påsk, och då plötsligt sjunka igen. Det vore ju jättekonstigt om inflationen plötsligt sjönk nu. Det skulle ju innebära att säljarna plötsligt ångrade sig och kraftigt sänkte alla priser.
Inflation mäts på årsbasis, och de flesta prisökningar är väl ändå en enkelriktad historia. När priset på en vara väl stigit så kommer det att vara fortsatt högre, med några undantag som el och bensin. Så. Om vi nu hade ett "hack i kurvan" i våras på ~10%, så kostade alltså en vara 110 kr som tidigare kostade 100 kr. Det där hacket på +10% runt påsk kommer ju ofelbart då släpa med inflationssiffrorna i 12 månader? Varan kommer kosta 10 kr mer än året innan ända till påsk 2023. Om det bara var ett hack i kurvan så kommer ju nu inflationen vara 10% till påsk, och då plötsligt sjunka igen. Det vore ju jättekonstigt om inflationen plötsligt sjönk nu. Det skulle ju innebära att säljarna plötsligt ångrade sig och kraftigt sänkte alla priser.
Exakt.Nyfniken skrev:
Det som .... förbryllar mig lite är pressens förväntningar på inflationen. Pressen blir förvånad över att inflationen är fortsatt hög. Men, allt annat vore ju jättekonstigt.
Som den griniga gubbe jag är tänker jag mig också att gemene man inte riktigt greppar det när det rapporteras om 8% inflation i juli och sedan 9% i augusti. De båda siffrorna innehåller till största delen samma prisökningar.
/C
Jag tycker att snacket om att reporäntehöjningar sänker inflationen är förvirrande.
Räntan på insättningar stiger ju samtidigt som räntan på lån.
Så det är ett nollsummespel.
Räntan på insättningar stiger ju samtidigt som räntan på lån.
Så det är ett nollsummespel.