26 911 läst ·
194 svar
27k läst
194 svar
Styrräntan höjs rejält
Jag förstår inte riktigt problemet, i ärlighetens namn. Antingen tecknar man rörligt bolån idag för 2,32-2,42% ränta om man har lite marginaler. Rörlig ränta är ju oftast billigast i längden. Eller - om man är mer oroligt lagd och har mindre marginaler så binder man på 5-10 år till 3,41-3,51% ränta.
Siffrorna ovan är dagsfärska siffror från SBAB.
Varför överhuvudtaget oroa sig för 7%?
Om vi lägger ner Pravdan och andra kalkonartade medier så skulle vi slippa en del bullshi...J jocke31 skrev:Jag förstår inte riktigt problemet, i ärlighetens namn. Antingen tecknar man rörligt bolån idag för 2,32-2,42% ränta om man har lite marginaler. Rörlig ränta är ju oftast billigast i längden. Eller - om man är mer oroligt lagd och har mindre marginaler så binder man på 5-10 år till 3,41-3,51% ränta.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo, det har ju under en längre tid varit en ganska god affär att binda på längre löptider. Så den gamla sanningen att rörligt alltid lönar sig i längden får nog anses vara punkterad. I synnerhet nu kring förra årsskiftet när allt pekade på stigande räntor kändes det dessutom för en gångs skull som en förutsägbart god affär.B byggahus1 skrev:
Samtidigt har jag lite svårt att tro att en stor del av svenska folket plötsligt fått förmågan att förutspå det framtida ränteutvecklingen. Jag tänker att man fortfarande binder för att säkra sina framtida kostnader och inte för att tjäna några kronor på spekulation. Men jag är förmodligen naiv, och det är säkert så enkelt att många helt enkelt väljer alternativet med den lägsta räntesatsen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Ok, de är även urusla på sitt uppdrag... (Och även 2% inflation är för mycket i längden, om målet är att behålla samma valuta över hundratals år.)Nyfniken skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Men jag som alltid har haft bundet pris på elen och bunden ränta på lånet har ju betalat en försäkringspremie i alla år. Och nu när det jag försäkrat mig emot verkligen inträffar, så ska jag drabbas lika hårt som de som struntat i att försäkra sig?Johan1975z skrev:Konstigt att det inte finns något annat sätt att motverka inflationen än räntehöjningar.
det är bara vissa som blir drabbade, vissa har bundit el och lån i flera år och drabbas inte ett skvatt.
kunde man inte höja amorteringen?eller riksbanken lägger på någon inkomstskatt som dammsuger pengarna istället. Känns bara konstigt att vissa ska sänka hela inflationen och vissa inte.
man borde väl komma på nått system så att alla blir drabbade, istället för nån stackare som precis för ett år sedan lyckades få råd med ett hus.
Nej tack.
Ja precis som alla andra alltså. Nu ser vi framåt tycker jag. Snart finns inga sparpengar kvar, varken i husen som faller i värde eller på bankkonton som nu sakta nollas för att betala högre räntor och annat. Snart har vi samma system som i USA, om man inte har kredit är man inte trovärdig. Allt fler kostnader ska lösas med lån. Bra jobbat av landet SverigeNyfniken skrev:
Sverige? Ingen i Sverige som direkt förorsakat detta, du band väl räntan mellan 2020-2022 när den var rekordlåg?N Nordsjö skrev:Ja precis som alla andra alltså. Nu ser vi framåt tycker jag. Snart finns inga sparpengar kvar, varken i husen som faller i värde eller på bankkonton som nu sakta nollas för att betala högre räntor och annat. Snart har vi samma system som i USA, om man inte har kredit är man inte trovärdig. Allt fler kostnader ska lösas med lån. Bra jobbat av landet Sverige![]()
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Det jag har svårast att förstå är upprördheten över att ekonomin viker ner. "Mina pengar blir mindre värda! Huset faller i värde! Allt är orättvist, staten borde ersätta mig!"
Helt ärligt, kan ni ingenting om nationalekonomi? I så fall borde skolan skämmas.
Helt ärligt, kan ni ingenting om nationalekonomi? I så fall borde skolan skämmas.