J Jaggatagga skrev:
Så det är ett nollsummespel.
Om alla hade lånat lika mycket som de hat på banken ja.

Nu är det inte riktigt så. Jag har mer i lån än på banken till exempel.

• Gilla
2005 och 1 till
  • Laddar…
Riksbanken har väl gissat fel mer än de har gissat rätt i alla tider.
riksigelkotten_2001607.png
Cornucopia gjorde en fin sammanställning 2016 över deras prognos vs utfall namngiven "riksigelkotten"

• Gilla
  • Wow
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
B Bus1t skrev:
Nationalekonomisk tumregel? :rofl: Direkt från aftonbladet.
Ja, den kallas taylorregeln. Jag såg också att Cervenka nämnde den, vad nu det har med saken att göra.

T twinor skrev:
Riksbanken har väl gissat fel mer än de har gissat rätt i alla tider
Man får ju komma ihåg att Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen runt 2%. Inte att göra pricksäkra prognoser.

Prognoserna kan vara lika mycket styrmedel som styrräntan.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt problemet, i ärlighetens namn. Antingen tecknar man rörligt bolån idag för 2,32-2,42% ränta om man har lite marginaler. Rörlig ränta är ju oftast billigast i längden. Eller - om man är mer oroligt lagd och har mindre marginaler så binder man på 5-10 år till 3,41-3,51% ränta.
Siffrorna ovan är dagsfärska siffror från SBAB.
Varför överhuvudtaget oroa sig för 7%?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet, i ärlighetens namn. Antingen tecknar man rörligt bolån idag för 2,32-2,42% ränta om man har lite marginaler. Rörlig ränta är ju oftast billigast i längden. Eller - om man är mer oroligt lagd och har mindre marginaler så binder man på 5-10 år till 3,41-3,51% ränta.
Siffrorna ovan är dagsfärska siffror från SBAB.
Varför överhuvudtaget oroa sig för 7%?
Om vi lägger ner Pravdan och andra kalkonartade medier så skulle vi slippa en del bullshi...

B b8q skrev:
@AndersMalmgren och hans IT-konsult-kompisar.
Fast de kanske får dra ner lite på konsumtionen av gåslever och löjrom. ;)
Om vi konsulter runt Stureplan inte skulle ha råd med vår gåslever vet man att landet är åt helvete :)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Kristian Ask och 6 till
  • Laddar…
En affisch med stor text som läser "NYHETERNA EXTRA DÖDSRÄNTAN ÄR HÄR! DET ÄR KÖRT FÖR ALLA. HITLER-INGVES: 'HAHA LOL, JÄVLA FATTIGLAPPAR' ÅRETS JULKLAPP 2022: SUICIDRESA TILL SCHWEIZ".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Screew och 15 till
  • Laddar…
C
B byggahus1 skrev:
Fast det är en dålig ide att binda nu, när räntan kanske är lägre om 2 år pga kommande lågkonjunktur. De bundna räntorna är ju framåtblickande. Så tänker jag iaf. Dock har ju f.n bundet med 2 år kvar (av 3), men tror tajmingen blir bra.
Jo, det har ju under en längre tid varit en ganska god affär att binda på längre löptider. Så den gamla sanningen att rörligt alltid lönar sig i längden får nog anses vara punkterad. I synnerhet nu kring förra årsskiftet när allt pekade på stigande räntor kändes det dessutom för en gångs skull som en förutsägbart god affär.

Samtidigt har jag lite svårt att tro att en stor del av svenska folket plötsligt fått förmågan att förutspå det framtida ränteutvecklingen. Jag tänker att man fortfarande binder för att säkra sina framtida kostnader och inte för att tjäna några kronor på spekulation. Men jag är förmodligen naiv, och det är säkert så enkelt att många helt enkelt väljer alternativet med den lägsta räntesatsen.

Magnus E K
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får ju komma ihåg att Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen runt 2%. Inte att göra pricksäkra prognoser.

Prognoserna kan vara lika mycket styrmedel som styrräntan.
Ok, de är även urusla på sitt uppdrag... (Och även 2% inflation är för mycket i längden, om målet är att behålla samma valuta över hundratals år.)

Johan1975z skrev:
Konstigt att det inte finns något annat sätt att motverka inflationen än räntehöjningar.

det är bara vissa som blir drabbade, vissa har bundit el och lån i flera år och drabbas inte ett skvatt.

kunde man inte höja amorteringen?eller riksbanken lägger på någon inkomstskatt som dammsuger pengarna istället. Känns bara konstigt att vissa ska sänka hela inflationen och vissa inte.

man borde väl komma på nått system så att alla blir drabbade, istället för nån stackare som precis för ett år sedan lyckades få råd med ett hus.
Men jag som alltid har haft bundet pris på elen och bunden ränta på lånet har ju betalat en försäkringspremie i alla år. Och nu när det jag försäkrat mig emot verkligen inträffar, så ska jag drabbas lika hårt som de som struntat i att försäkra sig?

Nej tack.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om alla hade lånat lika mycket som de hat på banken ja.

Nu är det inte riktigt så. Jag har mer i lån än på banken till exempel.
Ja precis som alla andra alltså. Nu ser vi framåt tycker jag. Snart finns inga sparpengar kvar, varken i husen som faller i värde eller på bankkonton som nu sakta nollas för att betala högre räntor och annat. Snart har vi samma system som i USA, om man inte har kredit är man inte trovärdig. Allt fler kostnader ska lösas med lån. Bra jobbat av landet Sverige :rofl:

• Ledsen
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Ja precis som alla andra alltså. Nu ser vi framåt tycker jag. Snart finns inga sparpengar kvar, varken i husen som faller i värde eller på bankkonton som nu sakta nollas för att betala högre räntor och annat. Snart har vi samma system som i USA, om man inte har kredit är man inte trovärdig. Allt fler kostnader ska lösas med lån. Bra jobbat av landet Sverige :rofl:
Sverige? Ingen i Sverige som direkt förorsakat detta, du band väl räntan mellan 2020-2022 när den var rekordlåg?

• Gilla
Hegge_
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sverige? Ingen i Sverige som direkt förorsakat detta, du band väl räntan mellan 2020-2022 när den var rekordlåg?
Självklart gjorde jag det, och även alla andra i landet som nu sitter med mångmiljonlån på sina fastigheter och betalar av lånet med löligt låg ränta. (y)

Düsseldorff
Det jag har svårast att förstå är upprördheten över att ekonomin viker ner. "Mina pengar blir mindre värda! Huset faller i värde! Allt är orättvist, staten borde ersätta mig!"

Helt ärligt, kan ni ingenting om nationalekonomi? I så fall borde skolan skämmas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.