D Dilato skrev:
Det är ju samma fas..inga problem att parallellkoppla
De här strömbrytar-pluggarna jag avser är såna som man stoppar in i ett vägguttag och sedan sätter man sladden till förbrukaren i pluggen.
Sen är det ett 2-poligt relä inuti som bryter/kopplar båda faserna.
Om man vänder den ena pluggen åt "fel" håll så kommer man att på förbrukarsidan kortsluta mellan faserna när båda slår på samtidigt! Förbrukaren är ju kopplad parallellt till båda pluggarna med två stickkontakter som kan vändas hur som...

Det handlar alltså bara om att vända en av switcharna åt "fel" håll i sitt uttag för att det skall bli kortslutning....

Om det handlat om 1-poliga reläer och man kopplar dem själv så kan man ju se till så att man bara bryter fasen och fastkopplar nollan till lasten, men så är ju dessa smarta strömbrytarna inte konstruerade....
Och vad som är nolla resp fas i ett vanligt vägguttag vet man ju inte heller utan att mäta till jord...

F
useless useless skrev:
Jag har jobbat med Linux i 30 år och skulle kunna göra det du beskriver. Men det är enklare och mer framtidssäkert att sätta upp ett färdigt system typ Home Assistant.
Jupp. Jag har en vallhorn jag styr tändning och släckning med. Hur lätt som helst.

Har ca 70 automationer/script, det blir jobbigt att underhålla utan något slags system..

• Automationsinställningar för tändning av utomhusbelysning med Ikea Vallhorn och olika smarta lampor och reläer i en mobilapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
V växelventil skrev:
Det finns inställningar på dom flesta och satte upp min från biltema och fungerar bra.
JUSTERA RÖRELSESENSORN (PIR)Ljuskänslighet (LUX)Med reglaget LUX kan du justera när skymningssensorn ska tända/släcka lampan vid avkänning avrörelse. Närmre "Sol" kommer lampan att tändas närdet är mer dagsljus och närmare "Måne" tänds dennär det är mörkare. Ställs reglaget på "Sol" kommerlampan att tändas vid avkänning av rörelse även närdet är ljust ute och ställs reglaget på "Måne" kommerlaman bara att tändas när det är mörkt ute.
Vad är det för produkt från Biltema du skriver om?
Jag har letat efter det på biltema utan att hitta.
Jahg kan bara se strålkastare med rörelsesensor inbyggd, men det är väl inte det du menar?

F Fideliox skrev:
Jupp. Jag har en vallhorn jag styr tändning och släckning med. Hur lätt som helst.

Har ca 70 automationer/script, det blir jobbigt att underhålla utan något slags system..
Men med vad styr du den?

B Bo Berglund skrev:
Vad är det för produkt från Biltema du skriver om?
Jag har letat efter det på biltema utan att hitta.
Jahg kan bara se strålkastare med rörelsesensor inbyggd, men det är väl inte det du menar?
man kan ställa in från 10s-4minuter om man vill

• Svart rörelsevakt för elinstallation, kan ställas in från 10 sekunder till 4 minuter, artikelnummer 46-2010.
    Skapa konto
  • Ritning av en rörelsesensor med anslutningar, inklusive PIR- och elledningarnas färger; inställningar kan justeras från 10 sekunder till 4 minuter.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjellot och 1 till
  • Laddar…
F
B Bo Berglund skrev:
Men med vad styr du den?
Home Assistent

K
K knightjocke skrev:
Om du har räckvidd mellan pucken och blu-sensorn borde du ju få in styrningen rätt och kunna hämta signalen som idag? alternativt bygga styrningen direkt i shelly. För deras BLU kräver ju bara en kompatibel shelly-puck i närheten för att få in det i "nätverket"
Genom att köra detta script i shelly får man tydligen ut status på deras BLU enheter via mqtt. https://github.com/ALLTERCO/shelly-script-examples/blob/main/universal-blu-to-mqtt.js

V växelventil skrev:
man kan ställa in från 10s-4minuter om man vill
Bra tips, den finns inte i "mitt" varuhus men väl i Kungsängen en mil bort.
Får åka dit i morgon och köpa en, den är ju rätt billig.
Får läsa dokumentationen först så jag ser hur man kan koppla in den....

Detta var vad jag fick när jag sökte på artikelnumret:
Svart rörelsevakt med artikelnummer 46-2010, slutsåld i Stockholm (Veddesta), hyllplats markerad som "Nyhet ersättare".

Men när jag sökte på namnet så kunde jag komma till en sida med generell information om produkten.
Tack! 😀

B Bo Berglund skrev:
Bra tips, den finns inte i "mitt" varuhus men väl i Kungsängen en mil bort.
Får åka dit i morgon och köpa en, den är ju rätt billig.
Får läsa dokumentationen först så jag ser hur man kan koppla in den....

Detta var vad jag fick när jag sökte på artikelnumret:
[bild]

Men när jag sökte på namnet så kunde jag komma till en sida med generell information om produkten.
Tack! 😀
Finns även på de flesta ställen som säljer elmtrl
Allt behöver inte vara HiTech
Ibland är det enkla det som fungerar bäst
Jag har fyra st av de här installerade över olika grupper

Tyvärr visade det sig i manualen att Biltema-vakten drivs med 230VAC och skall ha en lampa direkt-kopplad till sig för att få ström via vakten är det larmas.
Den går själv på 230V och den tillhandahåller alltså drivning av en lampa med 230VAC ut.
Dvs det går inte att använda den enbart som sensor för att signalera rörelse till centralen, som manövrerar den existerande lampan.
Möjligen skulle man kunna "styra" någon sorts relä som sedan aktiverar en signal till systemet över WiFi via en ESP286-pryl, men det blir för mycket jobb...

Eftersom jag är stor motståndare till "multiapparater/verktyg" sätter jag separata enheter. Ljusrelä-kopplingsur-rörelsevakt, det blir mycket flexibelt och skulle nått gå sönder byter man bara en enhet (som finns som standardvara hos alla som säljer elprylar).

B Bo Berglund skrev:
Tyvärr visade det sig i manualen att Biltema-vakten drivs med 230VAC och skall ha en lampa direkt-kopplad till sig för att få ström via vakten är det larmas.
Den går själv på 230V och den tillhandahåller alltså drivning av en lampa med 230VAC ut.
Dvs det går inte att använda den enbart som sensor för att signalera rörelse till centralen, som manövrerar den existerande lampan.
Möjligen skulle man kunna "styra" någon sorts relä som sedan aktiverar en signal till systemet över WiFi via en ESP286-pryl, men det blir för mycket jobb...
Du kan inte använda den externt till centralen?Köpte armatur från biltema och satte röresevakten under lampan och det borde fungera som din tidigare utrustning.

Såg att det fanns amratur med inbyggd röreslsevakt hos biltema som jag hade köpt men måste missat det.

• Svart fasadbelysning med glödlampa och IP33 klass, säljes för 199 kronor.
    Skapa konto
  • Väggarmatur med rörelsesensor och IP33-klass, säljs hos Biltema för 299 kr. Elegant svart design med klart glas, artnr. 46-3510.
    Skapa konto
Nu kör jag själv Home Assistant men med ett relativt stort antal Shelly-enheter, det du vill åstadkomma ska gå att åstadkomma inom Shellys ekosystem med scener.
Det går också att koppla en Shelly till en "dum" rörelsedetektor för få den att rapportera in rörelser och därifrån t.ex. trigga andra Shellys, eller som i mitt fall en Zigbee-strålkastare. Kan om inte annat vara bra att veta för framtiden.

Jag styr utebelysningen med en raspberry, jackar på ikeas hubb på ”appsidan”(rest-apor/http). Lite mek/ programmering, men har rullat i 2år nu.

Kör Ikea lampor på alla stolpar ute och även på garage som ligger 20 meter från huset. Har 2 rörelsesensorer från ikea som dimmar upp utebelysningen till 100% och efter 10min dimmar ner till 1%, detta när solen är nere.

B Bo Berglund skrev:
B Bo Berglund skrev:
Vi har en 20 m lång enplansvilla där garaget är fristående men nära huset så det blir en gång emellan dem.
Gången leder från framsidan till baksidan av tomten och passerar en liten 15 kvm uteplats mitt på huset.
Vi har belysning som sitter på garaget i höjd med uteplatsen och vi har tidigare haft en styrning för denna med följande funktioner:
- Den ställer in en inbyggd "klocka" efter dagsljusets variation så den vet när det är midnatt efter ett par dygn.
- Den slår på lampan när det blir mörkt.
- Den släcker lampan vid midnatt.
- Den har också en rörelsedetektor som tänder lampan när man rör sig i närheten, tex i gången.

Detta har fungerat bra i många år men när vi skulle ta loss den vid ett fasadbyte i våras så gick den sönder.
Plasten hade helt enkelt vittrat så att den sprack bara man tog i den....

Vi försökte köpa en ny men den hade utgått ur produktion... 🤬☹️

Efter fasadbytet så kopplade jag om lampan så att den nu strömförsörjs med en Shelly-Plug i garaget och denna styr jag från min Linux-server via WiFi. Där har jag ställt in att den skall tändas vid solens nedgång (alltså tidsstyrt utan ljussensor) och släckas vid midnatt.
Solens upp- och nedgångstider tas från Internet och med det slår jag på/av ShellyPlug.

Problemet:
Mitt problem nu är hur jag skall få till rörelsedetekteringen så att belysningen tänds när något rör sig i gången mellan garage och hus eller inne på gården.

Vad för sorts rörelsedetektor kan jag sätta upp som kan skicka en signal till mitt system när den upptäcker rörelse inom området?

Jag hittade en Shelly-produkt på StyraHem:

Shelly BLU Motion
är en Bluetooth-rörelsesensor med snabb respons och lång batterilivslängd.
Den skickar omedelbara larm vid rörelse och har justerbar känslighet.
Den fungerar med Shelly-appen och andra smarta plattformar och har integrerad ljussensor.

Jag vill inte dra in något sorts övergripande "Home-Automation" system bara för att få meddelande om när en rörelsesensor larmar...
Bluetooth är ju inte vad jag kan te amot i min Linux-server tex.

Så vad finns det för lösning på detta problem?
Någon annan sorts sensor, kanske?
Idealt vore om den kunde skicka rapport om rörelse till min MQTT-broker så kan jag själv fixa hur der skall utnyttjas avseende belysningen.

Tacksam för förslag.
Men Shelly plug har ju redan inbyggt soluppgång och solnedgång via Shelly cloud control. Sen har du deras egna batteridrivna Bluetooth rörelsesensor där du kan koppla flera st som ger signal till pluggen. Superenkel och billigt. Kolla på styrahem.se. De brukar skicka grejerna på någon dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.