3 665 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Styrning av strålkastare
Visade sig att jag hade NVR i min qnap-nas, så har börjat experimentera med den!bygga_bo skrev:
TreeView, jag är ganska säker på att jag har sett ett exempel på hur man HTTP-triggar inspelning på en Axis kamera i Domoticz, men jag hittar det inte i en hast... men detta visar i varje fall principen: [länk] (här har dock snubben valt att göra ett event/action i kameran som generar ett ljud, men du kan skapa ett som startar inspelning istället).
NVR = Network Video Recorder. En "burk" som du kopplar in dina kameror till - egentligen bara en enkel dator som är duktig på att hantera video. Oftast försedd med en hårddisk för videolagring. Du kan koppla upp dig mot den för att styra kamerorna och kolla på kameraströmmarna. Om du väljer rätt (i detta sammanhanget) burk har den ett API, som du tex kan nå från Domoticz.
Blue Iris är ett exempel på en "mjukvaru-NVR" som körs på en vanlig PC. Finns en uppsjö alternativ (Milestone, iSpy...), men BI är poppis och har schyssta API:er.
Hej!tommib skrev:
Först, tack för en god idé!
Om man då tänker sig z-wave... Allra enklast vore nog ändå att byta sladd till en med 5 ledare och koppla så att rörelsedetektor och lampa får varsitt ledarpar. På exvis Qubino Flush 2 kopplar man ju då fas via "strömbrytaren", i det här fallet den inbyggda rörelsedetektorn, vidare in på I1. Lampan tas ut på Q1. Om det sitter två lampor skapligt nära varandra kan man kanske få till kabeldragningen så att en Qubino = två strålkastare. Åtminstone om man, som jag, redan skruvat upp sina strålkastare och anslutit i kopplingsdosa så borde det här vara lättast.
Synd att jag inte tänkte på det när jag gjorde det...
/Johan
Klicka här för att svara