Hej!

Jag har skaffat en Pela FM300 spånsug och vill kunna styra den med ett smartuttag. Men spånsugen är utrustad med en nollspänningsbrytare / nollspänningsutlösare kjd17b som utlöses om smartuttaget bryter strömmen.

Det verkar även som att nollspänningsbrytaren är kopplad till motorn för att kunna triggas av (överhettning?!) i motorn. Eller tänker jag fel?

Se bilder.

Hur skall jag göra för att kunna fjärrstyra spånsugen med ett smartuttag?

Skall jag helt sonika koppla förbi nollspänningsutlösaren och koppla fas och nolla direkt på den svarta och röda kabeln? Då tappar jag väl utlösning av motorn själv?

Eller hur kan jag koppla för att behålla utlösning av motorn?

• Närbild på en KJD17B nollspänningsbrytare med gul skyddskåpa, visar specifikationer och kablage för en Pela FM300 spånsug.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nollspänningsbrytare kjd17b med färgade kablar anslutna; hand justerar komponenten i en spånsug.
    Skapa konto
  • Hand som visar kablar anslutna till motorhus, inklusive röd, vit, blå och grön/gul kabel i en spånsugsmaskin.
    Skapa konto
  • Kopplingsschema för Pela FM300 spånsug med nollspänningsutlösare, visar motor och termiskt skyddssystem vid 230V/50Hz.
  • Etikett på spånsugs motor, visar specifikationer: 2HP, 230V, 7.7A, 2950 RPM, fas 1.
    Skapa konto
Det finns ett inlägg i en tråd med en ritning för omkoppling av en Duab FM300. Borde vara typ samma. Ska se om jag kan hitta det.

En kontaktor mellan nollspänningsutlösaren och motorn löser problemet.

Bart Bart skrev:
Här finns ett handritat kopplingsschema för Fm300 från Duab.

[länk]
Grymt, det är exakt något sådan jag är ute efter. Men problemet är att det är en annan nollspänningsbrytare i min spånsug: kjd17b och den har andra kopplingar.

Karthago Karthago skrev:
Grymt, det är exakt något sådan jag är ute efter. Men problemet är att det är en annan nollspänningsbrytare i min spånsug: kjd17b och den har andra kopplingar.
I ditt fall kan du bara blockera brytaren mekaniskt i läge till. Behövs inga omkopplingar eller andra ingrepp.

GK100 GK100 skrev:
I ditt fall kan du bara blockera brytaren mekaniskt i läge till. Behövs inga omkopplingar eller andra ingrepp.
Och då har du även förstört säkerhetsfunktionen.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Och då har du även förstört säkerhetsfunktionen.
Jag jämförde bara med den omkoppling som visades i #3 där är också nollspänningsutlösningen bortkopplad. I den länkade lösningen ligger överhettningsskyddet i manövern och är kvar samma i TS fall där skyddet ligger direkt i motorkretsen. I båda fallen kommer det återställas efter en tid när det svalnat, Man kan diskutera om det är vettigt men så blir det oavsett om man inte gör om mer tex som du skrev tidigare.

Just nollspänningsdelen för en fläkt är kanske det man lättast kan se genom fingrarna för.

Jo man gör väl som man behagar.
I de miljöer där arbetsmiljöverkets tolkningar av regelverket gäller är det fängelse på straffskalan för manipulation av maskiners säkerhetsutrustning.

Kan vara värt en tanke innan man gör något onödigt dumt även som civil.

Kontakor, relä, smart brytare, samma lika så länge den klarar av att slå ifrån motorn under full last så.

Så vilken motordata har din maskin ?
Det bestämmer val av brytare.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo man gör väl som man behagar.
I de miljöer där arbetsmiljöverkets tolkningar av regelverket gäller är det fängelse på straffskalan för manipulation av maskiners säkerhetsutrustning.

Kan vara värt en tanke innan man gör något onödigt dumt även som civil.
Förklara gärna helt konkret vad för säkerhetsfunktion det fyller på spånsugen? Onödigt att ta i från tårna i såna fall och skrämma TS. Du kanske ska ge dig in på ombyggnad av det TS har sett till CE osv också. Blir verkligen rörigt att koppla in sig i den utrustning TS har direkt på uttagslådan.

Data från skylten på motorn (se första inlägget i tråden)
enfas
230V
7,7 Ampere
2950 RPM
Class B

Karthago Karthago skrev:
Måste det vara en kontaktor, eller kan man koppla in en smart strömställare exempelvis den nedan mellan nollspäningsutlösaren och motorn?

[länk]
Som du har det monterat där direkt på motorn är det bara kluddigt att försöka bygga på något likt TorpAnders skriver. Vill du ha det korrekt är det bättre du bygger en egen liten låda med rätt funktion och tar bort den påbyggda startapparaten.

GK100 GK100 skrev:
Som du har det monterat där direkt på motorn är det bara kluddigt att försöka bygga på något likt TorpAnders skriver. Vill du ha det korrekt är det bättre du bygger en egen liten låda med rätt funktion och tar bort den påbyggda startapparate
Yes. Enklast vore att att bara koppla in en brytare (utan nollspäningsutlösare) och sedan en smart brytare efter det. Men då skulle jag tappa överhettningsskyddet. Vad behöver jag för pryl för att kunna ha funktion för överhettningsskydd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.