Håller på att fixa i ordning bastun i huset. När vi flyttade in användes det som förråd (är någon förvånad) och saknade aggregat och dusch.
Nu fixar jag i ordning duschen och jag fick tag i ett begagnat Tylö-aggregat som ska kopplas in i bastun.
Vi behöver inte gå in på behörighetsdiskussioner, jag vet vad som gäller.

Tanken är att sätta en liten kapsling utanför bastun med nån typ av huvudbrytare (fanns ingen).
Jag tänker att man sätter antingen en fjädrande brytare eller en 1-0 knapp (med indikatorlampa) som styr ett plejd-relä som i sin tur styr en brumfri kontaktor. I Plejd-appen ställer man in en timer som automatiskt stänger av kontaktorn efter x timmar. Då kan jag koppla förbi timern som är inbyggd i aggregatet.

Med den här lösningen kan man antingen starta bastun manuellt med knappen på kapslingen eller via Plejd-appen på distans.

Vad tänker ni om den här lösningen? Känns den ok, och då tänker jag mest på att koppla bort timern i aggregatet.
Har ni gjort någon annan smart lösning?

Jag har redan en hel del Plejd i huset och kör gärna det på såna installationer som så att säga blir fasta i huset. Annars kör jag mycket Zigbee och home-assistant. Men sånt tar man ju med sig om man flyttar…
Tylö SM8 Sport 8 bastuaggregat, 8kW, placerat på grönt betonggolv, visar teknisk specifikation på en etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en bastuaggregatets kapsling med indikatorlampa, timer, termostat och överhettningsskydd markerade.
Skapa konto

altaxis altaxis skrev:
Håller på att fixa i ordning bastun i huset. När vi flyttade in användes det som förråd (är någon förvånad) och saknade aggregat och dusch.
Nu fixar jag i ordning duschen och jag fick tag i ett begagnat Tylö-aggregat som ska kopplas in i bastun.
Vi behöver inte gå in på behörighetsdiskussioner, jag vet vad som gäller.

Tanken är att sätta en liten kapsling utanför bastun med nån typ av huvudbrytare (fanns ingen).
Jag tänker att man sätter antingen en fjädrande brytare eller en 1-0 knapp (med indikatorlampa) som styr ett plejd-relä som i sin tur styr en brumfri kontaktor. I Plejd-appen ställer man in en timer som automatiskt stänger av kontaktorn efter x timmar. Då kan jag koppla förbi timern som är inbyggd i aggregatet.

Med den här lösningen kan man antingen starta bastun manuellt med knappen på kapslingen eller via Plejd-appen på distans.

Vad tänker ni om den här lösningen? Känns den ok, och då tänker jag mest på att koppla bort timern i aggregatet.

Jag har redan en hel del Plejd i huset och kör gärna det på såna installationer som så att säga blir fasta i huset. Annars kör jag mycket Zigbee och home-assistant. Men sånt tar man ju med sig om man flyttar…
[bild][bild]
Visst lägger plejd timerlogiken lokalt? Då tycker jag att det borde vara ok.

G gmogmo skrev:
Visst lägger plejd timerlogiken lokalt? Då tycker jag att det borde vara ok.
Ja det borde ligga lokalt. Man behöver ju inte ha hubben för att det ska fungera.
Har inget relä än så jag kan inte testa det men det borde gå med deras övriga produkter.

altaxis altaxis skrev:
Ja det borde ligga lokalt. Man behöver ju inte ha hubben för att det ska fungera.
Har inget relä än så jag kan inte testa det men det borde gå med deras övriga produkter.
En kontaktor på matningen till aggregatet, som styrs via dina övriga delar i huset blir bra. Allt annat som säkerhet och termostat finns redan i det. Sen om det är en timer för inkoppling i 2 timmar så blir det lite knepigare om den är med fjäder, är den med ur 230 V så går det. Men glöm då inte att ställa uret efter varje bastubad.

J jonaserik skrev:
En kontaktor på matningen till aggregatet, som styrs via dina övriga delar i huset blir bra. Allt annat som säkerhet och termostat finns redan i det. Sen om det är en timer för inkoppling i 2 timmar så blir det lite knepigare om den är med fjäder, är den med ur 230 V så går det. Men glöm då inte att ställa uret efter varje bastubad.
Precis vad jag tänker. Termostat och överhettningsskydd ligger kvar som original. Bara den mekaniska timern i aggregatet som kopplas förbi och ersätts med en digital i Plejd relät.
Kontaktorn är NO så blir Plejd relät strömlöst är kontaktorn bruten.
Enda risken är väl om Plejd timern inte släpper som den ska. Får testa det i ”labb-miljö” först.

altaxis altaxis skrev:
Precis vad jag tänker. Termostat och överhettningsskydd ligger kvar som original. Bara den mekaniska timern i aggregatet som kopplas förbi och ersätts med en digital i Plejd relät.
Kontaktorn är NO så blir Plejd relät strömlöst är kontaktorn bruten.
Enda risken är väl om Plejd timern inte släpper som den ska. Får testa det i ”labb-miljö” först.
Det med säkerhetn finns i att överhetningsskyddet är efter din kontaktor och sitter i aggregatet. Lika så med termostaten som ska styra värmen. Så tiduret kan du bygla över, eftersom du ska starta/stoppa värmen via yttre styrning. Lämpligt då att om det går, sätta en maxtid som aggregatet är till, stoppar det inte, så kan det bli en överraskning med effekttaxan och fakturen riktigt hög.

Nu har jag fått hem materialet och byggt ihop för att testa.
Timern i Plejd ställde jag på 5 sek för att slippa vänta så länge men ändå ha tid att hinna trycka på röda knappen.
Röd och grön är NO som går till varsin ingång på relät. I plejden har jag satt två scenario, bastu på och bastu av som styrs av respektive ingång. Utgången går till manövern på kontaktorn.
När timern löpt ut släcks kontaktorn, alternativt trycker man på röda knappen. Allt går så klart att styra även med appen.
Eftersom jag inte vill koppla allt med 2,5 mm2 kabel satte jag in en 10A säkring innan plejden. Hade kunnat ha mindre men det hade jag inte liggande hemma. Om jag orkar kanske jag drar fram lite 0,75mm2 kabel ut gömmorna för att få en smidigare dragning men det är inte så viktigt.
Elcentral med Plejd, relä och kopplingsbox med färgkodade kablar för bastustyrning.
Skapa konto

Nu ska det bara byggas färdigt i duschutrymmet (duschkabin ska in) så kan det snart kopplas in på riktigt.

• Gilla
mrBlade och 2 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Nu har jag fått hem materialet och byggt ihop för att testa.
Timern i Plejd ställde jag på 5 sek för att slippa vänta så länge men ändå ha tid att hinna trycka på röda knappen.
Röd och grön är NO som går till varsin ingång på relät. I plejden har jag satt två scenario, bastu på och bastu av som styrs av respektive ingång. Utgången går till manövern på kontaktorn.
När timern löpt ut släcks kontaktorn, alternativt trycker man på röda knappen. Allt går så klart att styra även med appen.
Eftersom jag inte vill koppla allt med 2,5 mm2 kabel satte jag in en 10A säkring innan plejden. Hade kunnat ha mindre men det hade jag inte liggande hemma. Om jag orkar kanske jag drar fram lite 0,75mm2 kabel ut gömmorna för att få en smidigare dragning men det är inte så viktigt.
[bild]
[video]
Nu ska det bara byggas färdigt i duschutrymmet (duschkabin ska in) så kan det snart kopplas in på riktigt.
En riktig lyxlösning för en gångs skull i alla dessa trådar med olika puckar inblandade.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Den kommer att vara till mycket nöje tänker jag - snyggt!
Har haft min ett tag nu, och det är jäkligt skönt att kunna knäppa igång bastun på distans, komma hem och bara hoppa in!
Min lösning är med en Zwave-puck, och idag har jag det via "smarta-hemmet", en Homey, men hade det även i ett annat system tidigare.
Så här ser den ut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjarrkontaktor.510867/post-5612619

Och nu har jag även en temperaturgivare, så jag får en notis när det är över 30 grader, då vet jag att den är "på gång", sedan får jag nästa notis när den är varm.
https://www.byggahus.se/forum/threads/athom-homey-pro.495469/post-6284318

Så, helt rätt tycker jag, och även bra med en timerfunktion, så att den slår av efter ett antal timmar,
Jag byglade bara tiduret i aggregatet på enklaste sätt, och kör det via Homeyn.
Termostaten är dock aggregatets egna, det känns tryggast.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Den kommer att vara till mycket nöje tänker jag - snyggt!
Har haft min ett tag nu, och det är jäkligt skönt att kunna knäppa igång bastun på distans, komma hem och bara hoppa in!
Min lösning är med en Zwave-puck, och idag har jag det via "smarta-hemmet", en Homey, men hade det även i ett annat system tidigare.
Så här ser den ut:
[länk]

Och nu har jag även en temperaturgivare, så jag får en notis när det är över 30 grader, då vet jag att den är "på gång", sedan får jag nästa notis när den är varm.
[länk]

Så, helt rätt tycker jag, och även bra med en timerfunktion, så att den slår av efter ett antal timmar,
Jag byglade bara tiduret i aggregatet på enklaste sätt, och kör det via Homeyn.
Termostaten är dock aggregatets egna, det känns tryggast.
Längtar så efter att få färdigt bastun! Behöver dock riva och bygga upp två väggar först men det är på gång.
Har missat ditt bygge av fjärrströmbrytare till bastun, ser ju kanon ut😃
Jag bytte nyligen bort Homey och gick tillbaka till HA. Anledningen till Plejd är som sagt att det får vara kvar den dan jag flyttar och allt annat tar jag med mig.
Smart förresten med en Zigbee Tempgivare med sladd som aviserar när det är varmt, en sån hamnade genast i kundvagnen på amazon! Lät du själva givarkroppen vara i boxen eller utanför? Var kom du fram till att optimala placeringen är?

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Längtar så efter att få färdigt bastun! Behöver dock riva och bygga upp två väggar först men det är på gång.
Har missat ditt bygge av fjärrströmbrytare till bastun, ser ju kanon ut😃
Jag bytte nyligen bort Homey och gick tillbaka till HA. Anledningen till Plejd är som sagt att det får vara kvar den dan jag flyttar och allt annat tar jag med mig.
Smart förresten med en Zigbee Tempgivare med sladd som aviserar när det är varmt, en sån hamnade genast i kundvagnen på amazon! Lät du själva givarkroppen vara i boxen eller utanför? Var kom du fram till att optimala placeringen är?
Ja, jag förstår det.
Den där givaren är riktigt bra, klarar -40 till +115 grader, så fungerar till mycket, även frysen.
Jag har givaren kvar i dosan, det är bara en vanlig liten kopplingsdosa, och så har jag borrat ett hål undertill, så att eventuellt vatten inte ska bli kvar.
Jag har 240cm i takhöjd i bastun, och övre laven är på 120cm.
Givaren har jag satt på 150cm höjd, och det känns bra.
När den visar 50 grader, då vet jag att det är klart att kunna basta.

Och, ja, Plejd blir mer som en accepterad och standardiserad lösning som vem som helst kan "ärva" om man säljer huset, så det håller jag med om.

Jag har satt en brytare på kapslingen till min styrning.
Där har man möjlighet att göra en helt mekanisk "bypass" om Zwave skulle krångla, eller ibland när ungdomarna lånar huset, och inte kör med appen.
Så "läge 1" är att den är redo att aktiveras via Zwave (fjärr), "läge 0" är att allting är helt avstängt, och "läge 2" är manuellt tillslag för bastun.
Grön lampa indikerar att fjärrläge är aktivt, och röd lampa att bastun är påslagen.
Kul med teknik som gör nytta!

Vit kopplingsdosa med en grön lysdiod och en röd lysdiod samt en brytare med tre lägen, monterad på väggen nära ett tak i ett trähus.
Skapa konto

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.