_coffe_ skrev:
Men det finns inget speciellt syfte/"logik" i att dom kör med 60Hz? Någongång, någonstanns måste det väl ha funnits en "grupp" av människor av mer bestämmande typ som sa det att "yeah, what a heck. Let's go for the 60Hz system", men det borde väl finnas någon förklaring till det? Och varför 2-fas?
Det är väl till stor del en fråga om att fortsätta använda det man alltid har haft. Varför har vi just 50 Hz i vägguttagen? Varför går svenska tåg på 16000 volt och 16 2/3 Hz när större delen av Europa använder 25000 volt och 50 Hz? Det skulle vara mycket bättre om alla hade samma, men om man ändrar någonstans så blir det många apparater som måste bytas ut.

Erik

prototypen skrev:
Nej, USA har inte tvåfassystem, de har trefas liksom vi men annan spänning och frekvens. Däremot har man 2x 115 V, alltså enfas transformatorer med mittuttag så man KAN få ut 220 mellan olika uttag (likväl som vi kan få 400 mellan olika uttag).

Den gamla världen ligger nog före ändå.

Protte

Ah, då fick jag det om bakfoten med 2-fas system... Tack :)

Avemo skrev:
Det är väl till stor del en fråga om att fortsätta använda det man alltid har haft. Varför har vi just 50 Hz i vägguttagen? Varför går svenska tåg på 16000 volt och 16 2/3 Hz när större delen av Europa använder 25000 volt och 50 Hz? Det skulle vara mycket bättre om alla hade samma, men om man ändrar någonstans så blir det många apparater som måste bytas ut.

Erik
Det är väl sant måhända, det kanske mer är en fråga till teoretiker om vad som är nackdelen/fördelen med 50Hz jämfört med 60Hz eller måhända tvärtom.

Det där med tågen, är det enbart vi i Sverige som änvänder oss av den typen av spänning och Hz? Hur funkar det då med Öresundståget Malmö - Köbenhamn? Och om DK har samma som vi i SE, vart byter det någonstans på väg ut mot kontinenten?

Många frågor, men jag tycker det är intressant det här med att vi alla har vårat "eget" :)

prototypen skrev:
Det är 230 VOLT och i stickproppen sitter det en säkring som avgör hur mycket ström man kan ta ut, max 13A.

Protte
Nämen de kan väl inte vara rätt? Säkringen sitter väl i uttaget? Inte för att jag har provat skruva lös något uttag i england, men de borde väl vara lite mer logiskt?

Rrrrr skrev:
Nämen de kan väl inte vara rätt? Säkringen sitter väl i uttaget? Inte för att jag har provat skruva lös något uttag i england, men de borde väl vara lite mer logiskt?
Men dom har säkringar i själva stickproppen med.. ganska smart om du får fel på maskinen.. Speciellt på byggarbetsplatser :)
Men på byggarbetsplatser har dom ytterliggare ett system med en lägre spänning så att det inte ska kunna uppstå farliga beröringsspänningar om en kabel skulle gå av och blottlägga en ledare, tex... Diskutera detta med en irländskkollega... ska tydligen vara på samma sätt i många länder, bla usa.. Någon som vet mer om detta? Ursäkta att jag kom lite utanför ämnet...

Nej, det är korrekt. I de kablar jag sett så sitter en glasrörssäkring i stickproppen! Men, det kan säkert finnas varianter med avsäkring i uttaget med någon form av dvärgbrytare.

Avemo skrev:

Erik
Det skall enligt vad jag läst bero på att när den svenska järnvägen elektrifierades så var det enklare att varvtalsstyra motorer om nätfrekvensen var lägre och på något sätt så blev det 16 2/3Hz. I dag hade 50Hz varit enklare då banverket sluppit sina omformarstationer och eget distributionsnät

_coffe_ skrev:
Det där med tågen, är det enbart vi i Sverige som änvänder oss av den typen av spänning och Hz? Hur funkar det då med Öresundståget Malmö - Köbenhamn? Och om DK har samma som vi i SE, vart byter det någonstans på väg ut mot kontinenten?:)
Då ursprungsfrågan är besvarad är jag förhoppningsvis ursäktad om jag avviker från ämnet. Jag tror att Norge har samma spänning till tågen som vi har. Danmark har det inte. Det finns speciella ellok som kan gå på båda spänningarna. Dessutom finns det diesellok. Ordinära svenska ellok kan inte gå till Danmark och vice versa. Ännu mer udda är finnarna och ryssarna som har en annan spårvidd än övriga Europa.

Erik

Mhmm, så det där Öresundståget från Göteborg ner mot Malmö, över bron till Köbenhamn och så vidare till någon slutdestination jag itne riktigt kan komma ihåg är en sån där specialare då? Konverter-system?

Hittills:
Storbrittanien hade förr, om jag kommer ihåg rätt 240V, på den tiden vi hade 220V

Angående tågen:
Malmbanan var en av de första elektrifierade järnvägarna i hela världen. På den tiden gick det inte att göra så stora elmotorer som sitter i lok.
Tveksamt om det var 16 2/3 Hz på den tiden. Gissningsvis 15Hz, men det justerades för att stämma med 50Hz. De hade egna kraftverk och omformarstationer längs malmbanan. En del omformarstationer används väl fortfarande.

Tågen på öresundsbrin klarar både svensk och dansk el. Dessutom kör man högertrafik på Öresundsbron, eftersom det i Danmark inte går att köra vänstertrafik på många sträckor. Medan man i Sverige klarerar både höger och vänstertrafik beroende på om spåret är ledigt. Därför klarar svenska lokförare högertrafik bättre än danska klarar att köra vänstertrafik.

Jag bodde ett par år för evigheter sedan i ett land med brittiskt elsystem och där lärde jag mig att det faktiskt går utmärkt att med bara minimalt våld trycka in en svensk stickpropp i ett brittiskt uttag. Man tar bara en skruvmejsel eller liknande och petar undan spärren i jordhålet. c/c-avståndet mellan stiften är nästan detsamma.

Rekommenderas inte eftersom man inte har någon säkring, men det går i nödfall.

Redigerat:
Anldeningen till 16 2/3 Hz är för att det är lättare att bygga elmoteter som utvecklar ett högt startmomennt vid lägre frekvens, det behövdes för malmbanan. Därför fick vi den frekvensen för järnvägen.

Som en liten kuriosa så är två av generatorerna i olidens kraftstation 25Hz maskiner som dåvarande vattenfallsstyrelsne byggde för dom trodde att järnvägen skulle välja 25Hz men tji fick dom.

Betr. England.

Menar Ni att om man råkar borra in i en kabel i väggen där, kan hela kablaget brinna? Avsäkrar man inte kablarna? Typ 16 A för 2,5mm2, 10 A 1,5mm 2 ??

Inom EU har man numera harmonisterat så alla EU-länder officiellt har 230 V 50 Hz.

I USA har man numera officiellt 120 V 60 Hz och 240 V 60 Hz, men apparater kan fortfarande vara märkta 110 eller 115 V.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_power_systems

Jodå Engelsmän har också säkringar. I en annan tråd här framgick det att de ofta (alltid?) drar matningen från centralen i en ring så att den matas från 2 håll, då anser de sig kunna säkra den högre, strömmen kommer ju att delas upp på 2 vägar mot en ev. kortslutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.