Utöver Öresundstågen är några X2000-lok ombyggda för att klara båda elsystemen så att X2000 kan köra till Köpenhamn.

Beträffande tågen:
Anledningen till den låga frekvensen 16 2/3 Hz är att man inte kunde bygga enfas lokmotorer som klarade 50Hz på 1800-talet... , har för mig att det var s.k allströmsmotorer med kommutator, p.s.s som en likströmsmaskin, dvs det som typiskt sitter i handborrmaskiner, mm idag.

Mycket riktigt startade man därför med att för malmbanan bygga ett vattenkraftverk som hade frekvens kring 15Hz , men ändrade sedan till 16 2/3 Hz för att det var enkelt att åstadkomma med roterande omformare från det vanliga nätet.
(50Hz / 3, omformarmotor 12 poler, omformargenerator 4 poler, eller om det var tvärtom..orkar inte tänka ut det nu...).

Vi inte är ensamma om detta, utan att 16kV 16 2/3 Hz används även iTyskland och Schweitz t.e.x

Som kuriosa: Banverket " tillverkar" fortfarande en stor del av järnvägselen m.h.a gamla roterande omformare, (Placerade på tågvagnar !)

mer läsning tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrifierad_järnväg

Redigerat:
Ang USA: Visst har de trefassystem, men det förekommer att de nöjer sig att plocka ut två faser för att mata "småhus"... Blir billigare transformatorer och färre ledningar då...

De är f.ö. bra på att snåla in på mycket där borta, en vanlig konstruktion är att man har "kraftledningsstolpar" där högspänningen går högst upp, (blanktråd), i samma stolpledning har man sedan sina 120V ledningar "en våning ned", därefter följer telefon- och kabel-Tv mm-. allt i samma stolpe!

(Förekommer iofs även här hemma att man delar stolpar, men då brukar man ha isolerade 400/230V ledningar och teletrådar i samma stolpe, eller högspänningsstolpar med optofiber kring jordledningen högst upp...)

Redigerat:
USA har väl dessutom många mindre transformatorer, typ en transformator för 4-6 hus eller nåt sånt? Så de har 10 kV fram till gatan och sen transformeras det ner i stolpen innan det går in i huset.

C
Öresundstågen piper till och slår automatiskt om en kontaktor när dom kör över bron till danmark. X2000's drivenheter har byggts om (inte alla, men en del) på samma sätt. Vi har även treströmslok och allströmslok i Sverige, tack vare Hector Rail, som köper allt möjligt konstigt. En och samma maskin kan köra från Sverige (15 kV 16 2/3 Hz) in i Danmark (25 kV 50 Hz) in i Tyskland (15 kV 16 2/3 Hz utom på höghastighetsbanorna) och sen in i Frankrike (1 kV likström utom på höghastighetsbanorna), utan att byta lok.

Interoperabilitet kallas det för att man främjar med såna lok.

Notera att (om jag inte minns fel nu) toppfarten på franska TGV är 270 km/h på 1 kV likström, ska dom över det så kör dom på specialbyggda banor med 25 kV 50 Hz.

Vi har likström i Sverige också, spårvagnarna i Göteborg och tunneltågen i Stockholm kör på 750 V likström.

Ursäkta?
Men är det TÅG eller Strömstyrka i England som gäller här? ;)

Det är väl naturligt att det spårar när man kommer in på att prata om tåg?

Jag bär väl en del av skulden för bytet av inriktning, men ursprungsfrågan är väl redan besvarad?

Erik

Diskutera TÅG för all del. =) Jag blev nöjd så fort jag fick höra att jag kan köpa elprylar från England och stoppa in i kontakten i Sverige.

Dark_Messenger skrev:
Diskutera TÅG för all del. =) Jag blev nöjd så fort jag fick höra att jag kan köpa elprylar från England och stoppa in i kontakten i Sverige.
Fast kontakten får du nog byta......

C
PST skrev:
Finns ju såna reseadaptrar i värsta fall, men det bästa är förstås att byta till rätt kontakt direkt.

Ursäkta urspårningen (höhö), men när det för en gångs skull pratades om ett ämne jag faktiskt är utbildad i ville jag klargöra lite. :)

Att svenska lok använder 16 2/3 Hz beror väl på att man får ner förlusterna i ledningsnätet med lägre frekvens. Har jag för mej.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Att svenska lok använder 16 2/3 Hz beror väl på att man får ner förlusterna i ledningsnätet med lägre frekvens. Har jag för mej.
Nä, det hade med dåtidens motorer att göra.

PST skrev:
DET vet jag. Om jag får gå OT ett slag och diskutera Strömstyrka i England så har jag en fråga till. Har det någon sexuell betydelse ÖHT om man kör med en stickproppskonverter och inte byter ut hela skiten till en Svensk propp? :)

Sexuell betydelse vete f-n, men såna där adaptrar glappar väldigt lätt (och glappkontakt kan öka risken för brand).

Brand = dåligt. :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.