Har bytt en väggbrytare till en taklampa men nu får jag ingen ström i uttaget. Kopplat exakt likadant men ser också att tändtråden inte går hela vägen till uttaget, men det är kanske helt normalt?

Antingen fel på helt ny brytare eller så är det glapp någonstans. Driver mig lätt till vansinne. Finns det något smart sätt o felsöka detta? Ska prova med en annan brytare också.

Tog ingen bild på hur det såg ut innan brytarbytet? Bild på den ny brytaren skulle underlätt för att ge tips på åtgärd/felsökning.

J
P Pittersenn skrev:
Har bytt en väggbrytare till en taklampa men nu får jag ingen ström i uttaget. Kopplat exakt likadant men ser också att tändtråden inte går hela vägen till uttaget, men det är kanske helt normalt?

Antingen fel på helt ny brytare eller så är det glapp någonstans. Driver mig lätt till vansinne. Finns det något smart sätt o felsöka detta? Ska prova med en annan brytare också.
Hur menar du, inte hela vägen till uttaget? Gör den inte det så kan det ju omöjligt fungera...

Jodå, tar alltid bilder. Men har bytt 10 andra brytare utan problem härhemma så detta var irriterande. Läste nått att tändtråden ev kan gå mot dosa i väggen så att den inte går hela vägen. Elen från 2003 så inget lastgammalt.

• En öppen vägguttagsdosa med exponerade anslutningar och kablar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag, kablar exponerade, ingen kåpa, installation eller reparation pågår, väggen ej färdigmålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är den gamla va? Hur kopplade du den nya?

R roli skrev:
Tog ingen bild på hur det såg ut innan brytarbytet? Bild på den ny brytaren skulle underlätt för att ge tips på åtgärd/felsökning
D Daniel 109 skrev:
Det där är den gamla va? Hur kopplade du den nya?
Exakt likadant, anslutningarna sitter på samma ställe på den nya.

Är det samma modell på brytare?
Efter som det inte fungerar misstänker jag att det inte är kopplat exakt lika.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
En bild på baksidan av ny och gammal brytare kan kanske ge en förklaring.

Varför byta brytare till en exakt likadan? Var den gamla trasig?

R roli skrev:
En bild på baksidan av ny och gammal brytare kan kanske ge en förklaring.

Varför byta brytare till en exakt likadan? Var den gamla trasig?
Den har anslutningarna på samma ställen men brytaren är nyare. Men oavsett berodde det på ett glapp som satt i en annan dosa som var täckt. Så case closed, uttaget funkar nu.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.