73 707 läst ·
179 svar
74k läst
179 svar
Strategi som ensam budgivare
Alla ni som klagar på lockpris - det är väl bara förbjudet för mäklare att lägga ut hus till lockpris? Fullt tillåtet att som säljare inte vilja sälja till utsatt utgångspris. Utgångspris är väl just det, en nivå för budgivning att utgå från. Inte något pris man måste sälja till, det kallas acceptpris och används ibland.
Behövs ”en nivå för budgivning att utgå ifrån”.?? Om den ändå säger noll å nada om vilken nivå man faktiskt önskar sälja till ??T TobiasStockholm skrev:Alla ni som klagar på lockpris - det är väl bara förbjudet för mäklare att lägga ut hus till lockpris? Fullt tillåtet att som säljare inte vilja sälja till utsatt utgångspris. Utgångspris är väl just det, en nivå för budgivning att utgå från. Inte något pris man måste sälja till, det kallas acceptpris och används ibland.
Då kan man i min värld lika gärna starta på noll. Då vet man heller inte hur högt man måste för att säljaren ska va intresserad.
Det får du såklart tycka personligen men det ändrar inte på det faktum att det är fullt tillåtet som säljare att sätta vilket utgångspris man vill, det är bara mäklare som måste försöka sätta ett realistiskt utgångspris. För det är just det utgångspriset är, mäklarens uppskattning vad marknadspriset är. Det är inte alltid samma sak som vad säljaren är beredd att sälja för.Z Zodde skrev:
Man kan lika gärna se det som att man som säljare beaktar bud från en viss nivå, men inte garanterar att man kommer sälja till det priset.
Hur förklarar du för övrigt att det heter just utgångspris?
Pris ska vara vägledande, inte vilseledande imho.T TobiasStockholm skrev:Det får du såklart tycka personligen men det ändrar inte på det faktum att det är fullt tillåtet som säljare att sätta vilket utgångspris man vill, det är bara mäklare som måste försöka sätta ett realistiskt utgångspris.
Man kan lika gärna se det som att man som säljare beaktar bud från en viss nivå, men inte garanterar att man kommer sälja till det priset.
Att det inte är olagligt är ju inte detsamma som att det är ett system som fungerar…
Jag förstår inte det där med jobbigt för alla underhandskontakter har mina mäklare skött.Snailman skrev:
När åtminstone jag säljer hus, så går jag inte bara efter hur mycket de är villiga att betala, utan även hur jobbiga/icke jobbiga de verkar vara som köpare. Verkar det vara en väldigt jobbig person som bjuder högst, så kan jag tänka mig att sälja till den med näst högsta bud om det verkar vara en betydligt mindre jobbig person.
Tex om en spekulant klagar på allt möjligt tex tomtens skick och annat, då säljer man ju hellre till en som verkar nöjd med tomten och huset.
Klagar man på en massa tex för att försöka få ner priset, så skulle jag undra varför de inte i stället köper ett hus de är nöjda med
Jag fick tex ett bud dagen före visningen och det krävde att jag ställde in visningen, det hade jag inte lust att göra, så det var ju lite pirrigt fram till dess att jag visste om det var dumt av mig att inte acceptera eller ej.
När farsan skulle sälja så tog det tid med den som lagt högsta bud, denne hoppade av efter några veckor, så det blev ju till att börja med nya visningar osv. Så jag skulle ju inte velat ställa in visningen utan att ha haft ett skrivet kontrakt innan.
Kanske någon enstaka fråga har han skickat vidare till mig, det är väl just det de är till för
Det kan man tycka men det är en annan diskussion. Med dagens spelregler har jag inga problem alls med att en säljare inte vill sälja till utgångspris. Sen att jag skulle föredra en dold budgivning som man har i t.ex Danmark vad jag förstår? Och att man som budgivare borde vara bunden till sitt bud. Då möjligtvis kan jag personligen köpa att vi borde ha utgångspris som man är bunden att sälja till. Men det är också en annan diskussion. Att systemet är icke fungerande kan vi vara överens om iaf.Z Zodde skrev:
Man skulle ju faktiskt lika gärna kunna ha auktion för det är ju det det är i praktiken bara lite snyggare sköttT TobiasStockholm skrev:Det får du såklart tycka personligen men det ändrar inte på det faktum att det är fullt tillåtet som säljare att sätta vilket utgångspris man vill, det är bara mäklare som måste försöka sätta ett realistiskt utgångspris. För det är just det utgångspriset är, mäklarens uppskattning vad marknadspriset är. Det är inte alltid samma sak som vad säljaren är beredd att sälja för.
Du har så rätt! Kan ni som skriver här sluta vara så j…A lättkränkta..T TobiasStockholm skrev:Alla ni som klagar på lockpris - det är väl bara förbjudet för mäklare att lägga ut hus till lockpris? Fullt tillåtet att som säljare inte vilja sälja till utsatt utgångspris. Utgångspris är väl just det, en nivå för budgivning att utgå från. Inte något pris man måste sälja till, det kallas acceptpris och används ibland.
Ja har ägt ett antal lägenheter o hus och jag har aldrig bjudit el köpt till utgångspris jag har alltid lagt det lägre betydligt lägre och aldrig köpt över ”utgångsbud” är det budgivning så är det ger man sig in i den leken så gör man, jo mäklare blir förbannade.T TobiasStockholm skrev:Det kan man tycka men det är en annan diskussion. Med dagens spelregler har jag inga problem alls med att en säljare inte vill sälja till utgångspris. Sen att jag skulle föredra en dold budgivning som man har i t.ex Danmark vad jag förstår? Och att man som budgivare borde vara bunden till sitt bud. Då möjligtvis kan jag personligen köpa att vi borde ha utgångspris som man är bunden att sälja till. Men det är också en annan diskussion. Att systemet är icke fungerande kan vi vara överens om iaf.
Det här systemet vi har är ju inte klokt. Auktionsförrättare som får 5% det är vad det är.
B bollen skrev:Mycket fulare att inte vara villig att sälja till sitt utgångspris såklart. Gör man så närmar man sig imho att ha satt ett lockpris, vilket är olagligt. Att lägga skambud må vara osnyggt men det är ju bara för säljaren att ignorera om hen inte är intresserad. I det omvända fallet har däremot säljaren lurat köpare att spendera tid och engagemang i onödan.
(sen måste man ju inte som säljare vara villig att sälja för sitt utgångsbud på studs förstås, man kan ju vilja vänta in bättre bud - så det hela är ju lite luddigt)
Lockpris är olagligt, men definitionen av lockpris är väldigt luddig och det innebär inte per automatik att om försäljningspriset blir högre än utgångspriset att det är ett lockpris.D Dilato skrev:
Sen är det alltid säljaren som väljer till vem, till vilket pris och när han/hon ska sälja.
Återigen, lockpris är olagligt för mäklare men inte för säljare så vitt jag vet?cliff magnusson skrev: