M Mathias Nilsson1 skrev:
Har man omvärldsanalysen klart för sig och läser vad T.S skrivit så anser jag att man med ganska stor säkerhet kan säga att det är ett mycket bra erbjudande att hålla fast vid nästan samma bud som man lagt för månader sedan eller hur tycker du att man ska resonera utan att veta mer och ej heller sett objektet?
Ts frågade om strategi som ensam budgivare. Om man ska ligga kvar/ höja lite/sänka lite/tidsbegränsa budet etc.

En mycket svår fråga, det inte finns några standardsvar då Alla objekt är unika och potentiella köpare varierar från dag till dag. Här räcker att TS sänker till 3.1, ny köpare tar över TS bud och säljaren kryper till korset och accepterar 3.2…men utan att det var TS som köpt.

Att budet skulle vara ”mycket generöst” är en ny dimension som jag menar alla i tråden saknar förutsättningar för att kunna bedöma.

Omvärldsanalys innefattar helgens bankkrascher och ett större antal ekonomer som menar att med den så blir räntetoppen lägre och nås tidigare så inget är svart/vitt

Inflationsiffror från USA kom precis och de fortsätter ned. ..

Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ändå så att det är vad en köpare vill betala som bestämmer marknadspriset. Det är grundläggande kunskaper i ekonomi…

En säljare kan tvingas att behålla huset om ingen köper det, en köpare kan aldrig tvingas att köpa.
Håller absolut med i detta fall, brukar själv ofta säga att inget är mer värt än vad nån annan är beredd att betala för det.

Men värde och pris är inte nödvändigtvis samma sak

Ekonomisk teori säger att priset ligger där utbud och efterfrågade kurvorna skärs, båda kurvorna styr.

För det Finns fall där köpare vill betala nästan vad som helst men ändå inte får köpt för säljaren vill inte sälja. Var ligger marknadspriset då…??

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker ni ska ligga kvar på 3.2, och meddela mäklaren det. Säljaren har ju inte visat tecken på att de är desperata, så det är inte läge att spela ut något kort. Dyker det upp en annan budare har ni mindre trovärdighet om ni sänkt ert bud.
Under tiden kan ni ju kolla på andra hus, och fundera över hur mycket ni är beredda på att gå upp vid en ev. budgivning.
OM säljaren efter ett bra tag hör av sig och vill sälja för 3.2, då kan ni ju eventuellt börja prata om ändrade förutsättningar och förhandla.

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Z Zodde skrev:
Håller absolut med i detta fall, brukar själv ofta säga att inget är mer värt än vad nån annan är beredd att betala för det.

Men värde och pris är inte nödvändigtvis samma sak

Ekonomisk teori säger att priset ligger där utbud och efterfrågade kurvorna skärs, båda kurvorna styr.

För det Finns fall där köpare vill betala nästan vad som helst men ändå inte får köpt för säljaren vill inte sälja. Var ligger marknadspriset då…??
Ja, för att det skall bli affär måste kurvorna skäras, men det är bara vad någon vill betala som anger marknadsvärdet.

I ditt exempel när någon är beredd att betala nästan vad som helst, så skulle jag säga att det ändå är vad någon vill betala som är marknadsvärdet just då. Om ägaren vill sälja, så skulle ju inte gärna priset för någon annan köpare bli lägre än det högsta budet…

Sällsynt bra läge att veta att säljaren redan köpt nytt. Mäklaren borde inte gått ut med den informationen. Säljarna kan mycket väl pressas av banken och tvingas sälja inom kort, så det är absolut du som köpare som har trumfkortet på hand och kan ha is i magen.

Hoppas mäklaren skäms också över situationen då de absolut klev ut i gråzonen till lockpris och falsk marknadsföring då huset uppenbarligen inte alls var till salu för det pris som de uppgett vara ett "utgångspris".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
anthoon14 Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Hur gärna vill ni ha huset?
Vad har ni för förutsättningar vad gäller lån, insats mm.
Jag tror att dom snart kommer få panik om det inte kommer fler budgivare, så är ni lite kalla så kanske ni kan få huset för ert bud, med risk för att det kommer in fler budgivare som kanske trissar upp priset över säljarens kompromissbud..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Tycker inte ni behöver ha någon speciell strategi. Frågan är väl helt enkelt vad ni uppfattar rimligt pris bör vara. Och hur mkt extra ni ev. vill lägga på för att få huset och ändå göra en vettig affär. Är det 3,225 så vänta och titta på andra hus under tiden och se om säljaren kryper till korset.

Generellt finns ingen anledning alls att ha bråttom. Bostadspriserna kommer med största sannolikhet falla betydligt mer. Vi har enbart sett början på verkan av räntehöjningar och kraftigt ökade levnadsomkostnader.
Och det kommer garanterat dyka upp fler "drömhus" om inte denne säljare ger sig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Om huset är "rätt" för er och ni känner att ni kan bo där länge och bilda familj, så är det egentligen småsaker sett över kanske 30-40 års boende.
Köp om det inte är något fel i övrigt.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ts frågade om strategi som ensam budgivare. Om man ska ligga kvar/ höja lite/sänka lite/tidsbegränsa budet etc.

En mycket svår fråga, det inte finns några standardsvar då Alla objekt är unika och potentiella köpare varierar från dag till dag. Här räcker att TS sänker till 3.1, ny köpare tar över TS bud och säljaren kryper till korset och accepterar 3.2…men utan att det var TS som köpt.

Att budet skulle vara ”mycket generöst” är en ny dimension som jag menar alla i tråden saknar förutsättningar för att kunna bedöma.

Omvärldsanalys innefattar helgens bankkrascher och ett större antal ekonomer som menar att med den så blir räntetoppen lägre och nås tidigare så inget är svart/vitt

Inflationsiffror från USA kom precis och de fortsätter ned. ..
Helt rätt!
T.S frågade om strategier i detta läge.
Jag anser, av vad jag trodde alldeles uppenbara skäl, att 3.2 är ett mycket bra bud för säljaren i dennes köp/säljprocess men inte nödvändigtvis för köparen. Har säljaren obegränsade ekonomiska resurser så är det en annan sak men det kan vi bara ana att så ej är fallet eller?
Hur som helst är nog de flestas bedömning att inflationssiffran för februari är fortsatt hög och att räntan därmed ska upp en bit till. När räntan sedan börjar krypa tillbaka står skrivet i stjärnorna och några minusräntor tror vi väl ändå inte på inom överskådlig framtid om ens någonsin? Det framgår att T.S gärna flyttar till hus så snart som möjligt men såklart inte till vilket pris som helst. Utifrån det vi vet om T.S så finns det ingen anledning att spekulera i eventuellt nya spekulanter då vi vet att T.S gärna men inte nödvändigtvis köper så snart som möjligt.
Mitt råd kvarstår!
Vill T.S ha huset och har för avsikt att bo där länge så är det lika bra att sätta en deadline för budet som jag tycker är mycket generöst. T.S får sedan se om det är ett ”meningslöst tyckande” eller om det rent av visar sig vara svårt att sälja ett hus för samma pengar som man ville ”locka” med som utgångspris för flera månader sedan. Jag gissar att säljaren håller med om att det inte är så lätt att sälja hus i dessa tider i varje fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Se till att ha ett så kallat BATNA (Best alternative to a negotiated agreement/ert näst bästa alternativ). Vilket/vilken typ av hus kan ni tänka er att köpa om ni inte får det här och vad kostar det. När ni har ert alternativt klart för er så borde ni bli klarare med hur mycket ni kan tänka er att lägga och hur hårt ni kan pressa säljaren.

Har ni gott om andra alternativ så behöver ni inte prata mer med mäklaren förrän juni närmar sig och när han ringer för att stämma av kan ni säga 3mkr eftersom ni nu tittar på ett annat hus. Är det här verkligen ert drömhus och ni inte kan tänka er något annat så lägg vad de begär.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
R Riverground skrev:
Har ni gott om andra alternativ så behöver ni inte prata mer med mäklaren förrän juni närmar sig
Fast det finns så klart förhandlingstaktiska skäl att både lägga "lagom" press på säljaren och påminna om att man fortfarande är intresserad av affär till rätt pris, snarare än att bara gå under jorden. Man kan både bli "bortglömd" (och säljaren säljer till annan spekulant till samma eller lägre pris än vad man själv varit beredd att betala), och det kan med tiden också dyka upp någon "greater fool" som är beredd att bjuda det säljaren vill ha.

Det senare är väl mer osannolikt nu i en sjunkande marknad, men i vårt fall lyckades säljaren faktiskt till slut hitta någon som tyckte huset var mer värt än alla andra.

Vad beträffar taktik tänker jag också att det är en stor styrka att förstå säljarens situation. Har säljaren gott om pengar och kan vänta i all evighet? Är de pga belåning tvingade att sälja till ett visst belopp? Osv. Här har jag flera gånger överraskats av mäklarens öppenhet när man ställer frågan.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Helt rätt!
T.S frågade om strategier i detta läge.
Jag anser, av vad jag trodde alldeles uppenbara skäl, att 3.2 är ett mycket bra bud för säljaren i dennes köp/säljprocess men inte nödvändigtvis för köparen. Har säljaren obegränsade ekonomiska resurser så är det en annan sak men det kan vi bara ana att så ej är fallet eller?
Hur som helst är nog de flestas bedömning att inflationssiffran för februari är fortsatt hög och att räntan därmed ska upp en bit till. När räntan sedan börjar krypa tillbaka står skrivet i stjärnorna och några minusräntor tror vi väl ändå inte på inom överskådlig framtid om ens någonsin? Det framgår att T.S gärna flyttar till hus så snart som möjligt men såklart inte till vilket pris som helst. Utifrån det vi vet om T.S så finns det ingen anledning att spekulera i eventuellt nya spekulanter då vi vet att T.S gärna men inte nödvändigtvis köper så snart som möjligt.
Mitt råd kvarstår!
Vill T.S ha huset och har för avsikt att bo där länge så är det lika bra att sätta en deadline för budet som jag tycker är mycket generöst. T.S får sedan se om det är ett ”meningslöst tyckande” eller om det rent av visar sig vara svårt att sälja ett hus för samma pengar som man ville ”locka” med som utgångspris för flera månader sedan. Jag gissar att säljaren håller med om att det inte är så lätt att sälja hus i dessa tider i varje fall.
”Hur som helst är nog de flestas bedömning att inflationssiffran för februari är fortsatt hög och att räntan därmed ska upp en bit till. ”
Siffran är historiskt hög men trenden är sjunkande.
10årsräntan är ner över 40p (0,4%enheter)sen början av månaden.

Varje objekt på marknaden lever sitt eget liv å det räcker med EN köpare som är lite mer intresserad än TS för att affären skall glida ur händerna.

Hej,
Det beror helt om ni vill ha huset eller ej (eller ja, hur viktigt just det huset är för er). Med tanke på tidigare historia, innan de flytspacklat o målat.. så hade jag själv föredragit att de inte gjort något! Medans de försöker ge skäl för någon att ge den summan de tänkt sig. Nu när de gjort något, låter det ju flott att de ökat priset..

För mig hade det kanske varit värt 30 000 - men eg inget för jag hade hellre gjort det själv (då har man koll på vilka material, färger osv som använts).

Men oavsett, är det där ert drömhus.. så får ni väl ta er en funderare på vad det är värt för er.. för risken är hela tiden att ni mister huset om ni väntar.

Vi la ett underbud på en gård (innan vi köpte detta vi bor i).. och skälet till underbudet var att de byggt ut huset (inrett det mer) så att värmekällan inte längre orkade hålla hela huset varmt. Så det behövdes en kraftigare/större värmekälla direkt. Vi gick till en säljare och fick prisspec på vad det skulle kosta och drog av det på deras utgångspris. Vi prutade inte på nått annat (och värmefrågan hade eg blivit dyrare än det vi prutade.. då det saknades element osv på några håll där vi var tvungna att ha värme också). Men säljarna var tveksamma, de hade ju inge bråttom (även om de köpt ett till hus). Vi hade inte råd att ge mer för just det huset.. så vi lät budet ligga medan vi letade efter andra. De återkom aldrig.. men de fick aldrig ett högre bud - och det såldes för "vårt bud" eller lite under i slutänden iaf (typ ett 6-8 månader senare). Vi hade redan hittat ett bättre hus.. så det gjorde inte så mycket att de inte återkom (vi frågade mäklaren några ggr längs vägen - men de ville tydligen inte sälja till oss)

På andra sidan, så kan jag nämna att vi inte sålde vårt hus till högst bjudande när vi sålde vårt tidigare hus.. när köparna dummat sig med skambud.. det var mer ekonomiskt för oss att ha huset stående tomt i ett par år än att ta deras bud.

Både köpare och säljare kan vara lite opålitliga :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Inget mäklararvode vid utebliven affär och säljare är i sin fulla rätt att acceptera eller neka. Sålde mammas våning och de två högstbjudande försvann efter avslutat bud. Blev då tillfrågade om vi ville acceptera bud nr 3 på det lägre priset eller göra om proceduren.
L lbgu skrev:
Ja, jag tycker säljarna verkar lite 'fula'.
1 - De vägrar sälja trots bud över utgångspriset. De har uppenbart kört med lockpris vilket inte är ok.
2 - De kör lite kosmetisk fix och höjer priset - Lite bilhandlarfasoner

Så de verkar inte genomärliga direkt. Så av den anledningen skulle åtminstone jag vara tveksam att göra en affär på flera miljoner med dem.
Tyvärr tror jag att mäklare har viss/stor del i hur en försäljning går till..
Fast, ärliga är väl lite fel? Du har ju rätt att sätta vilket pris du vill som säljare. Tror mäklare ofta lovar att priset kommer gå upp mm..

Det som även brukar gälla är att om mäklaren har ett namn på listan av ev. Köpare kan hen ha rätt till arvode. Därför viktigt att be om den listan ifall man avbryter eller byter mäklare.

B Boende45 skrev:
Fult?

Säljarna kan vägra att sälja för mindre än 4 mkr, det bestämmer dom själva.

Själva budgivningen som ni har varit med i är inte bindande varken för säljare eller köpare. Se den som en prisindikation just den veckan då den genomfördes.

Säljarna har även sin fulla rätt att sälja till köpare som inte betalar/bjuder det högsta priset vid flera spekulanter.

Som säljare är man dessutom väldigt noga med att inte sälja till fel köpare, dvs en jobbig köpare som återkommer efter köpet med krav.
Klart det är fult att lägga ut ett hus till ett pris sedan neka försäljning när man får det priset och typ 5000 spänn till. Det går ju inte annat än att tolka det som att de satt priset som ett lockpris som de egentligen inte är beredda att sälja för. Vad jag förstått är det klassat som ja, inte vet jag, men klandervärt i alla fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.