J Jaggatagga skrev:
Det är att man vill ha en annons på Hemnet man pröjsar för.
Det tog dom och mer därtill långt innan det fanns internet o pc

C
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
definitionen av lockpris är väldigt luddig och det innebär inte per automatik att om försäljningspriset blir högre än utgångspriset att det är ett lockpris.
Så jäkla luddigt är det väl inte? Självklart är inte slutpriset i sig en faktor. Om någon nu vill bjuda mer än vad huset objektivt sett är värt är det väl knappast vara något som mäklaren skall/kan klandras för?

T TobiasStockholm skrev:
Återigen, lockpris är olagligt för mäklare men inte för säljare så vitt jag vet?
Det är endast en mäklare som kan få en varning från FMI för det iallafall. Potentiellt kan väl i vem som helst bli dömd för det underliggande brottet mot marknadsföringslagen, men det känns i praktiken otroligt osannolikt.

anthoon14 Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Kan du inte berätta hur ni tänker och vad er plan blir ?

Just nu avvaktar vi bara. Beroende på om säljarna kommer tillbaka och vill ta vårat bud så kanske vi kommer sänka det med motiveringen att räntorna har gått upp.
Vi har span på ett annat hus som kommer komma ut inom kort, med pris runt 3,2.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
anthoon14 anthoon14 skrev:
Just nu avvaktar vi bara. Beroende på om säljarna kommer tillbaka och vill ta vårat bud så kanske vi kommer sänka det med motiveringen att räntorna har gått upp.
Vi har span på ett annat hus som kommer komma ut inom kort, med pris runt 3,2.
Min fru säger alltid att "då var det inte meningen", om en affär inte blir av.
Så kör hårt och tänk att om det var meningen så kommer ni få huset. :)

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Erbjud 3,2 med villkorat datum (innan nästa räntehöjningsdatum) och snabbt tillträde. Snart kommer räntan att gå upp och då kommer de bli ännu mera stressade. Om de inte får sålt innan flytten så kommer det bara kosta dem ännu mer och då sitter ni i en guldsits. Om de då återkommer efter räntehöjningen och inser att de kan släppa till 3,2 så sänker ni ert bud till 3.1, så kommer de möta er på 3,15.

• Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Jag skulle avvakta, sitta still och inte bjuda över mig själv. Troligtvis kommer mäklaren påverka dem att sälja till er. Och de behöver antagligen pengarna. Om säljarna nekar trots att de inte får fler bud, lämna då affären. Marknaden reglerar sig själv. Bjud inte över er själva. En dålig känsla vid ett husköp kan påverka er negativt lång tid framöver.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
Elias1975 Elias1975 skrev:
Säg att ni, som ett tecken på ert minskade intresse för huset, sänker ert bud med 10000 per dag tills det blir en affär...
Exakt, 320 dagar senare är huset ditt, han kommer inte palla trycket!

D Dilato skrev:
Nej, mäklaren får ingenting om inte huset säljs.
Det är inte säkert, byter man mäklare och den gamla har namnet på sin lista som sedan kanske köper av mäklare 2 kan mäklare 1 ha rätt till sitt arvode.
Kommer inte ihåg men det var nog viss tid som detta gäller.

Hej alla, lite nya förutsättningar.
Pratade med mäklaren förra veckan som ringde och skulle stämma av med både oss och säljaren.
Vi sa då att vi kunde max gå till vårat tidigare bud som var 3,235.
Hon ringde mig nu på morgonen och hon hade pratat med säljarna. Dom säger nu att om dom får det som dom har lagt ut på källaren (50 tusen) så kommer dom ta det budet. Då är vi uppe på 3,285.
Vilket inte är en så stor höjning men samtidigt så kommer förmodligen räntan gå upp en eller flera gånger till?
Hur hade ni agerat i den här situationen?

Pratade med mäklaren förra veckan som ringde och skulle stämma av med både oss och säljaren.
Hon ringde mig nu på morgonen och hon hade pratat med säljarna. Dom säger nu att om dom får det som dom har lagt ut på källaren (50 tusen) så kommer dom ta det budet. Då är vi uppe på 3,285.
Vilket inte är en så stor höjning men samtidigt så kommer förmodligen räntan gå upp en eller flera gånger till?
Hur gärna vill ni ha huset? Hur känns det i magen om mäklaren ringer om fem minuter och informerar att huset är sålt för 3,285 till annan köpare?

Jag hade personligen stått för tidigare bud men inget mer. Men väldigt svårt för en utomstående att säga så mycket egentligen.

• Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Håller med om att allt beror på hur gärna ni vill ha huset. 50 papp mer eller mindre kvittar väl egentligen, det är väl mest en principsak i så fall.

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Räntan är ingen ursäkt/skäl allmänt.. för det är ingen nyhet och ni har vetat ett bra tag hur bomarknaden (inkl lån) sett ut. Det är mer ett spel ni får fundera på om ni vill spela.. säger mer om era finanser än något annat (inge fel att banga pga ränteutsikter, men ja.. ingen nyhet)

I övrigt är det upp till er, det ska kännas rätt att betala de där 50 extra.. tycker ni bara det blir en belastning att betala det.. säg nej och hoppa av köpet helt enkelt. Som du sa, ni har kikat på ett annat hus också.. kommer alltid fler.. så om inte "detta" huset är speciellt på något vis.. och ni tycker pengarna dragit iväg.. så kanske ni ska vänta på ett annat hus!

Är det å andra sidan huset ni vill ha, i området ni gillade.. så är kanske inte 50' extra så mycket att orda om (?) .. visst det är mycket pengar.. men inte i sammanhanget vid ett husköp på över 3 miljoner... (om det är ett hus ni verkligen gillade/vill ha)

Oavsett, husköp är enerverande ibland och det dyker alltid upp extra kostnader.. saker går sönder och man har aldrig tråkigt. Man oroar sig för det mesta emellanåt.. meeeeen.. oslagbart och underbart däremellan,. :)

Lycka till med köp, oavsett när var hur..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.