73 707 läst ·
179 svar
74k läst
179 svar
Strategi som ensam budgivare
Det är fortfarande så att marknadspriset är vad någon är beredd att betala för det. Att marknadspriset förändras över tiden är inget nytt.K Kirre2 skrev:
Jag hade testat att ta huset utan garantier men då måste ni förstå att det är ett begagnat hus som ni övertar vårdnaden utav!Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Så köpte jag mitt utan vare sig försäkringar eller garantier naturligt vis ska priset va därefter o ge de en deadline o glöm de sen!
På ett sätt påverkar det väl marknadspriset om man har tid, lust och råd att invänta köpare som är beredd att betala vad man vill ha. Risken är ju förstås att den köparen aldrig dyker upp, men det måste vara en fördel att inte ha bråttom som säljare.Nissens skrev:
Nej, marknadspriset är vad det är vid varje tidpunkt. Men som sagt, det varierar över tiden.K Kirre2 skrev:
Priset säljaren anger är endast ett önskat pris…
Både köpare och säljare påverkar marknadspriset. Har du en säljare som absolut måste sälja har det självklart en negativ effekt på priset jmf om han har tid å vänta in bättre bud.Nissens skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, kan fungera, vet ett hus som var prissatt mycket högre än vanligt i området, låg nog ute nåt år eller så och till slut så var det en som skulle börja som ekonomichef i en närliggande kommun som köpte det för annonserat pris. Så det kan fungera.K Kirre2 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Skulle sälja en lägenhet och det kom ett skambud ganska tidigt, men då lägenheten redan stått obebodd ett par år (Hade inte tid att ordna med försäljning och bohaget då) så var det ju inget jag som säljare övervägde ens några sekunder.H Hasse2188 skrev:
Det råkade komma ut ett tvåsiffrigt tal på lika stora bostadsrätter samtidigt med vår, så det var mer svårsålt just då.
Jag tycker du ska lägga ett lägre pris. Det är dom som har pressen på sig. Så ta det lungt. Och lycka tillAnthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Som så många andra hade jag också sänkt budet.
Förklarat tydligt att vi har ingen brådska med husköp och kommer titta vidare tills vi hittar något vi känner är en bra affär. Vi är övertygade att det kommer ut många hus till bra pris inom närmsta tiden med tanke på hur det utvecklar sig med räntor och inflation.
Men det är såklart kanske inte vettigt strategi om det är drömhuset och ni blir väldigt besvikna om ni inte får köpa detta hus. Men sitter ni i hyresrätt nu känns det som riktigt bra läge att hitta en bra affär.
Förklarat tydligt att vi har ingen brådska med husköp och kommer titta vidare tills vi hittar något vi känner är en bra affär. Vi är övertygade att det kommer ut många hus till bra pris inom närmsta tiden med tanke på hur det utvecklar sig med räntor och inflation.
Men det är såklart kanske inte vettigt strategi om det är drömhuset och ni blir väldigt besvikna om ni inte får köpa detta hus. Men sitter ni i hyresrätt nu känns det som riktigt bra läge att hitta en bra affär.
Hade legat kvar på utgångsbudet. Att provocera med sänkt bud en gång till är inte produktivt. Risken finns dessutom att nån annan tar över ditt bud på 3,2.
Upplys dock mäklaren att du letar aktivt på annat håll.
Upplys dock mäklaren att du letar aktivt på annat håll.
Allt beror på om ni tycker att 3.2 är bra för Er.
Ska ni bo i huset länge så spelar det inte så stor roll vad ni betalar. Jag tycker att ni i så fall villkorar Ert bud med en deadline och inväntar reaktion från säljaren. Marknaden kommer fortsätta falla och det kommer komma ut mycket fler objekt i det närmaste. Jag anser att 3.2 är ett mycket generöst bud från Er sida under rådande marknadsläge. Kör hårt så blir huset snart Ert det är jag säker på. Säljaren har troligen satt sig i en mycket svår sits och vet förhoppningsvis om det också.
Lycka till!
Ska ni bo i huset länge så spelar det inte så stor roll vad ni betalar. Jag tycker att ni i så fall villkorar Ert bud med en deadline och inväntar reaktion från säljaren. Marknaden kommer fortsätta falla och det kommer komma ut mycket fler objekt i det närmaste. Jag anser att 3.2 är ett mycket generöst bud från Er sida under rådande marknadsläge. Kör hårt så blir huset snart Ert det är jag säker på. Säljaren har troligen satt sig i en mycket svår sits och vet förhoppningsvis om det också.
Lycka till!
Vad grundar man det på att 3.2 är ”ett mycket generöst bud” utan att ha sett objektet? Blir ganska meningslöst tyckande imho.M Mathias Nilsson1 skrev:Allt beror på om ni tycker att 3.2 är bra för Er.
Lycka till!
Har man omvärldsanalysen klart för sig och läser vad T.S skrivit så anser jag att man med ganska stor säkerhet kan säga att det är ett mycket bra erbjudande att hålla fast vid nästan samma bud som man lagt för månader sedan eller hur tycker du att man ska resonera utan att veta mer och ej heller sett objektet?
Det är ändå så att det är vad en köpare vill betala som bestämmer marknadspriset. Det är grundläggande kunskaper i ekonomi…Z Zodde skrev:
En säljare kan tvingas att behålla huset om ingen köper det, en köpare kan aldrig tvingas att köpa.