73 707 läst ·
179 svar
74k läst
179 svar
Strategi som ensam budgivare
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Fast det var ju vid en förhandsvisning. Sedan innan huset visades officiellt (så som jag tolkar det) så har säljaren höjt sitt utgångspris.D Daniel 109 skrev:
Om jag skulle lägga ut mitt hus för ex. 2,2 milj och hoppas kanske att det skall gå upp till 2,4-2,5. Om jag då får ett förhandsbud på 2,5 eller något lägre, så kan det ju finnas anledning att inte låta huset gå ut på allmän visning, med risk att buden blir lägre. Men jag skulle aldrig acceptera ett förhandsbud på 2,2 eller 2,3.
Om man efter en riktig visning ser att intesset hos spekulanterna är begränsat, så skulle jag överväga att acceptera en försäljning till 2,2. Alternativet är att se om man bör visa igen, kanske ändra något i marknadsförigen Det är inte detsamma som att inte acceptera en försäljning till utgångspris. Efter att alla rimliga vägar till en bättre försäljning är provade så kanske jag säljer till utgångspriset.
Redigerat:
Landade i en liknade sits för ett gäng år sen när jag köpte en sommarstuga. Jag drog ner mitt bud, meddelade mäklaren att detta var final offer.
Säger som flera andra: är ni desperata/drömhuset så är det bara ni som kan bestämma. Är detta ett hus i mängden så skulle jag hoppa över detta.
Säger som flera andra: är ni desperata/drömhuset så är det bara ni som kan bestämma. Är detta ett hus i mängden så skulle jag hoppa över detta.
Då ska du nog läsa och fundera på vad det står en gång till.H hempularen skrev:Fast det var ju vid en förhandsvisning. Sedan innan huset visades officiellt (så som jag tolkar det) så har säljaren höjt sitt utgångspris.
Om jag skulle lägga ut mitt hus för ex. 2,2 milj och hoppas kanske att det skall gå upp till 2,4-2,5. Om jag då får ett förhandsbud på 2,5 eller något lägre, så kan det ju finnas anledning att inte låta huset gå ut på allmän visning, med risk att buden blir lägre. Men jag skulle aldrig acceptera ett förhandsbud på 2,2 eller 2,3.
Om man efter en riktig visning ser att intesset hos spekulanterna är begränsat, så skulle jag överväga att acceptera en försäljning till 2,2. Alternativet är att se om man bör visa igen, kanske ändra något i marknadsförigen Det är inte detsamma som att inte acceptera en försäljning till utgångspris. Efter att alla rimliga vägar till en bättre försäljning är provade så kanske jag säljer till utgångspriset.
Det var ju utannonserat till ett pris även första gången. Sedan kom det ut en andra gång. Vad förhandsvisningen har med saken att göra begriper jag inte. Det är också ett oskick.
Röd flagga för den säljaren! Dom är giriga och dom blir aldrig nöjda! Får dom 3,5 så är det nåt annat som dom vill hitta på så det ska kosta mera.
Eller dom tar med sig vitvarorna inklusive luftvärmepumpen...
Jag hade aldrig vågat gå vidare med dom.
Det är köparens marknad. Leta efter nåt annat.
Eller dom tar med sig vitvarorna inklusive luftvärmepumpen...
Jag hade aldrig vågat gå vidare med dom.
Det är köparens marknad. Leta efter nåt annat.
Precis, det låg som kommande på Hemnet. Fast med ett pris på 3,2. Inga bilder inne upplagda.D Daniel 109 skrev:
Tack för all svar för övrigt. Lutar åt att sitta still i båten, alternativt att lägga ett sluttid på budet för ett pressa säljarna lite.
Som de flesta är inne på; då ni inte verkar vara desperata så bör ni lägga ett skambud. Sänk erat bud kraftigt, säg 2.9 miljoner (förankra priset lågt, speciellt då säljaren redan har krånglat).
Det är tråkiga tider, och det kommer gå att göra "fynd" på bostadsmarknaden.
Det är tråkiga tider, och det kommer gå att göra "fynd" på bostadsmarknaden.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Den formuleringen tolkar jag som att det först låg ute som "kommande", då är det vanligt att ha begränsat med bilder, syftet är ju att visa spekulanter att det kommer ut något, det kan göra att några som är intresserade av området väljer att avvakta med ett annat objekt. Visserligen fanns det tydligen ett pris utsatt, men huset var inte officiellt till salu ännu. Att ett hus skulle ligga ute till "riktig" försäljning utan inomhus bilder måste vara extremt ovanligt.Anthon Åkerberg skrev:
Om då vissa spekulanter pressar mäklaren och säljaren att få titta på huset, när huset ännu inte stylats, skavanker åtgärdats (flytspacklingen) är ju en sak. Att sedan mäklaren är lätt att pressa på en förhandsvisning är nog klart, mäklaren hoppas att få det sålt snabbt med minimalt arbete.
Det borde vara tydligare spelregler. Nu försöker alla parter ”fuska” vilket inte gynnar någon egentligen.
Visst får de ändra sig och det är klart att det finns en möjlighet att de gjort det även om jag tror att sannolikheten att det handlar om lockpris är väldigt mycket högre. Men även ifall de verkligen ångrat sig tycker jag att det är lite fult av dem. De borde varit rakryggade och stått vid sitt erbjudande.K kortis skrev:
De får folk att spendera tid och kanske pengar på sitt hus, gå på visningar m.m. Dessa hade kanske aldrig brytt sig om objektet ifall priset var högre.
ja men nu fanns det tydligen bara 2 budgivare och TS har högst vilket säljaren naturligtvis kan säga nej till. Man vet ju inte om det är ett skäligt pris då det beror bl.a på var det ligger mm. Hus och lägenhetspriser sjunker ju nuH hempularen skrev:
Om man fokuserar på att göra en "bra affär" så vet man ju ändå inte svaret. På några års sikt så kan det ju ha gått upp eller ner ganska mycket. Om ni vill ha huset och ser att ni klarar ekonomin med det pris de vill ha så köp.Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
En del har varit inne på det.Anthon Åkerberg skrev:
Är det er drömplats/drömhus? Finns det många hus i området som skulle kunna vara bättre eller andra alternativ om de fanns ute på marknaden? Är det drömplatsen/huset (i rimlighet ihop vad ni kan få) så hade jag kanske försök närma mig deras pris lite om ekonomin tillåter. Tänker ni att detta är ett steg till kanske ett annat hus senare skulle jag sitta lugnt.
Många är tuffa och tänker man ska gå ner i pris etc.. men grejen är att detta hus är till salu nu och kommer kanske aldrig under din livstid vara det igen? eller iaf inte under många år framöver.. så det tål att tänkas på vad man har råd med och hur nära man är det man vill ha.
Håller med dig iof. Och i konsekvenstänket så gäller det ju prissättning över lag, moral och vettig vinst.L lbgu skrev:Visst får de ändra sig och det är klart att det finns en möjlighet att de gjort det även om jag tror att sannolikheten att det handlar om lockpris är väldigt mycket högre. Men även ifall de verkligen ångrat sig tycker jag att det är lite fult av dem. De borde varit rakryggade och stått vid sitt erbjudande.
De får folk att spendera tid och kanske pengar på sitt hus, gå på visningar m.m. Dessa hade kanske aldrig brytt sig om objektet ifall priset var högre.
Om de inte har nån brådska att sälja kan de ju låta det ligga ute till försäljning ett tag. Måste man ha in pengarna är man ju som säljare i en helt annan sits, så visst spelar det roll.Nissens skrev: