A Angeloffear87 skrev:
Har de lagt ut huset för 3.2 så har de nått en överenskommelse med mäklaren, vilket innebär att mäklaren fullföljt sitt uppdrag och har rätt till sitt arvode även om det inte skulle bli någon försäljning. Lägg även till att de köpt ett hus och är säkerligen i behov av att frigöra kapital. Ha is i magen även om vi nu ser en paus i ränteuppgången pga bankkrisen i Usa.
Mäklaren får arvode först efter avslutad affär. Är ingen mäklare men har sålt två bostäder de senaste åren.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Javisst är det fult att inte sälja för det priset man annonserat huset för, i detta fallet till och med över det utannonserade priset. Lockpriser är inte tillåtet ens.

Att de inte skulle vilja sälja till TS är inte sant eftersom de erbjuder TS att köpa för ett ännu högre pris…

Ingenting är värt mer än vad någon vill betala för det, det bestämmer inte säljaren…
Säljaren bestämmer över sitt eget objekt så länge det inte finns skrivet avtal. Säljare kan göra som de vill, likaså köpare... Fritt land osv så länge man inte gör något olagligt.

Nissens
PixieEddie PixieEddie skrev:
Säljaren bestämmer över sitt eget objekt så länge det inte finns skrivet avtal. Säljare kan göra som de vill, likaså köpare... Fritt land osv så länge man inte gör något olagligt.
Huset är ändå inte värt mer än vad någon betalar för det.

Säljaren kan önska ett pris, men om ingen vill betala det priset så tvingas säljaren behålla huset. Svårare än så är det inte.

I detta fallet fick säljaren ett bud som översteg det önskade priset, men sålde inte ändå. Inte heller näst högsta budet fick det… och säljaren står där med sitt hus…

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Angeloffear87 skrev:
Har de lagt ut huset för 3.2 så har de nått en överenskommelse med mäklaren, vilket innebär att mäklaren fullföljt sitt uppdrag och har rätt till sitt arvode även om det inte skulle bli någon försäljning. Lägg även till att de köpt ett hus och är säkerligen i behov av att frigöra kapital. Ha is i magen även om vi nu ser en paus i ränteuppgången pga bankkrisen i Usa.
Inget mäklararvode vid utebliven affär och säljare är i sin fulla rätt att acceptera eller neka. Sålde mammas våning och de två högstbjudande försvann efter avslutat bud. Blev då tillfrågade om vi ville acceptera bud nr 3 på det lägre priset eller göra om proceduren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Huset är ändå inte värt mer än vad någon betalar för det.

Säljaren kan önska ett pris, men om ingen vill betala det priset så tvingas säljaren behålla huset. Svårare än så är det inte.

I detta fallet fick säljaren ett bud som översteg det önskade priset, men sålde inte ändå. Inte heller näst högsta budet fick det… och säljaren står där med sitt hus…
Det kan ju också vara så att de har råd med två hus, det vet vi ju inget om.

M McEmil skrev:
Inte en chans i världen att jag skulle jag kunna tänka mig köpa för mer än första budgivning jag vunnit - hade behandlat dem med samma medicin. Dvs ändrat till 3 msek - å Letat efter nå annat med seriös säljare.
Håller helt med. Ändra er till 3milj istället.

Jag skulle ändra budet till 3mkr.
Köparens marknad nu. Och med stigande ränta + bankkraschen så ligger korten i er hand.
De sitter med två hus.
Ni har tiden till er fördel. 3mkr.

anthoon14 Anthon Åkerberg skrev:
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Hej,
Jag och sambon var för några månader sedan på en förhandsvinsing på ett hus som låg ute för 3,2 milj.
Det blev budgivning mellan oss och en till spekulant och vi vann budgivningen på 3,225.
Säljaren var dock inte nöjd med det priset. Dom valde då att lägga ut huset på hemnet igen några månader senare, med bilder innifrån huset, nu med ett nytt pris, 3,5 miljoner.
Det som har skett sedan förra bugivningen är att dom har flytspacklat källaren där tvättstugan är, och även målat vitt. Men att det skulle vara värt 300 tusen håller jag inte med om, särskiljt med tanke på att styrräntan har höjts sen dess.
Vi står nu som enda budgivare på 3,2. Säljaren har nekat till det budet och kommit tillbaka med 3,45.
Dom har redan köpt ett nytt hus med inflytt i början av juni. Vi är inte i panik av att köpa hus, samtidigt som vi har letat ganska länge och skulle vilja komma ut ur den trånga lägenheten.
Vad hade ni haft för strategi? Suttit still i båten och väntat ut dom? Prognoserna för styrräntan verkar ju peka på att den kommer öka till sommaren också, vilket borde vara till vår fördel.
Hej,
Fult absolut nej.
Jag skulle vänta ut dem.
Varför betala mer än du behöver.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej,
Även fast man har hittat det perfekta drömhuset finns det ALLTID ett bättre hus. Så är det. Sitt lugnt och vänta och ge inte efter en fena. Dom kommer att sälja förr eller senare.

L lbgu skrev:
Nu är det väl olagligt eller 'mot god mäklarsed' att sätta lockpriser så det måste väl ändå anses fult att sätta ett utgångspris som är så lågt att säljaren inte accepterar det.

Skambud däremot är helt lagligt. Är det ens ett problem, det är ju bara för säljaren att tacka nej.
Jo det är väl int just med lockpriser, kanske.
Men säljare har ju rätt att ändra sig

P
P Parkeringsvakten skrev:
Jag också, kan ju varit en köpare som åkt 100 mil för att titta på huset. Vad är poängen med att sätta ett utgångspris som man inte är beredd att sälja flöt? Lockpriser är väl inte tillåtna löngre?
För att det ska vara "lockpris" måste utgångspriset markant avvika från ett realistiskt värde, och de summor det rör sig om här, når knappast upp till den definitionen.

• Gilla
hansfors
  • Laddar…
Om det är ett pris som är lägre än säljaren kan acceptera är det också ett lockpris. Iallafall som jag ser det.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hej,
när säljaren säger 345, ska DU säga 330 osv, de har kostat på en del sen sist och det bör ha ett värde även för er Lycka till

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Ta det lugnt. Jag tycker inte att ni ska sätta press på dem genom att säga att budet sänks med en viss summa varje dag. Att de redan har köpt ett nytt hus gör att de sätter press på sig själva genom att inte sälja. Behöver ni vänta ett tag kan ni lika gärna skylla på räntehöjningar ifall ni sänker ert bud. Resultatet blir detsamma, att ni förhoppningsvis får köpa huset till ett lägre pris, och säljarna slipper bli irriterade på er eller välja en annan köpare då ni satt press på dem.

Jag ska tillägga att jag inte tycker att det är fel att sätta lite press på en säljare men man måste vara beredd på att man inte får köpa huset ifall man är för offensiv.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib
Varför? Gjorda åtgärder kan till och med ha ett negativt värde om en köpare tänkte sig att göra något annat. Varför att en säljare har kostat på något betyder det inte att man kan förvänta sig att få igen de pengarna.

Edit: det var alltså ett svar till fäboden

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.